Annons:
Etikettbeteende
Läst 3744 ggr
[Blue_Lugia]
2016-01-08 22:48

Hostar försöker få upp något?

Min hund får "hostattacker" ibland. Han liksom låter som om han försöker få upp något, jag tänkte på Kennslhosta eller liknande, men han träffar inte andra hundar så mycket. Eller är han på väg att bli förkyld? Ska fråga vet. när jag får tag på henne.

Annons:
-Aida-
2016-01-08 22:50
#1

om hunden hostar, smaskar och sväljer kan man misstänka mask.

Catta-
2016-01-08 22:57
#2

Det kan vara kennelhosta. De kan förutom direktkontakt smitta via kontakt av gemensama leksaker/vattenskål m.m. Låt han ta det lugnt ett par dagar om allmäntillståndet försämras bör du kontakta vet.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
2016-01-08 22:58
#3

Han kan ju även ha ätit något som fastnat i munnen/halsen som irriterar

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Blue_Lugia]
2016-01-08 23:13
#4

Jag avvaktar över helgen då. Allmäntillståndet är ju sig likt så det är kanske inte tvärakut. Senast han umgicks med en hund var strax före jul och den samt dom andra ur samma hem var friska. Så jag vet inte varifrån han har fått det om det skulle vara just kennelhosta.

Catta-
2016-01-08 23:30
#5

Hoppas det går över :) En hund som är smittad kan föra smittan vidare ca 14 dagar innan symptom kommit. Men ibland är orsaken ett mysterium. Min hund blev sjuk för nått år sen och jag har ingen aning om hur det gick till..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Frida B
2016-01-08 23:41
#6

Kennelhosta smittar indirekt också. Har din hund tagit i en pinne som en sjuk hund tagit i kan din hund få viruset till exempel!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Catta-
2016-01-09 00:07
#7

#6 vet du hur länge ev smitta kan finnas kvar på pinnen? Kan väl inte vara hur länge som helst :/

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Frida B
2016-01-09 00:39
#8

#7 Nä några timmar!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Blue_Lugia]
2016-03-06 01:43
#9

Min hund hostar än, och det här blivit värre. Var till vet. måndags och det ända hon la märke till var ett diffust blåsljud på hjärtat, jag frågade om det kunde vara det då jah hört att hundar med hjärtproblem kan hosta. Men eftersom det var så pass litet trodde hon inte det. Däremot trodde hon på kennelhosta, han har haft upphostning en gång, men annars kommer det inget. Det verkar mycket irriterande för honom, har hört att man kan ge slemlösande, men är det verkligen så bra att ge "människomedicin" till hund eller finns det särskild för djur?

Catta-
2016-03-06 08:10
#10

En vanlig kennelhosta ska ha gått över vid det här laget! Min hund fick lunginflammation efter kennelhostan och efter det hostade hon i 6mån. Hittade inga fel på henne men det gick tillslut över med en lång kortison behandling. Har vet sagt något om bronkit?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
2016-03-06 08:13
#11

Jag gav föresten min hund hostmedicin när hon hostade så jäkla mkt slem och det hjälpte..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Blue_Lugia]
2016-03-06 10:53
#12

#11 Nej ingenting om det. Hörs inte sånt på stetoskop? Jag var kanske otydlig , han har inte hostat konstant, utan lite i Januari, sen ett uppehåll och nu sen mitten på februari. Men ändå! Lunginflammation låter inte helt uteslutet, för efter en hostning igår pep det lite när han andandes ut…. Dock är han ju pigg och sprallig som vanligt

russin
2016-03-06 12:16
#13

Tycker du ska ska fixa ett träckprov för luftvägsparasiter på din hund, för det finns lungmask och numera även fransk hjärtmask i Sverige.

Antingen ber du din veterinär/djursjukhus om ett förfrakterat kuvert med provrör och instruktioner i eller så går du in på SVA:s hemsida och kollar hur man gör för att skicka. Det ska tas bajsprov 3 dagar i rad och man måste vara noga med att ha hunden kopplad och se till att den inte äter harskit eller annat skräp ute, som kan förstöra proverna.

Då jag själv haft en hund som varit otroligt sjuk pga fransk hjärtmask, så vet jag hur sjuka dom kan bli till slut. Eftersom det kan gå en längre tid innan symptomen visar sig, så kan dom gå med det ett tag innan det visar sig - så inte luras sig av att det är vinter.

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-03-06 12:24
#14

#13 Men sånt går att bota om det skulle vara så?

russin
2016-03-06 12:57
#15

#14 - jodå, i de allra flesta fall fungerar rätt avmaskning då. I min hunds fall så gick hon för länge med det innan hon fick rätt diagnos (hon behandlades för allt från lunginflammation till autoimmun sjudom som kallas för eosonifil pneumoni), då hon inte hade helt vanliga symptom - så hon har tyvärr kroniska skador på lungorna. Men kan leva ett nästintill normalt liv ändå nu.

Maleficum
2016-03-06 13:09
#16

Hunden som bor hos mig har blåsljud på hjärtat (som upptäcktes för ett år sedan och ca ett år innan dess så fanns inget blåsljud alls) och han kan i perioder hosta (och även då kräkas), ibland hostar han massor under hela dagen och ibland nån enstaka gång och periodvis inget alls.

Hans hjärta undersöktes efter att de hitta blåsljudet och han sattes på hjärtmedicin direkt. Senaste veckan har hostningen blivit värre så nu ska han på återkoll på hjärtat (det verkar slå hårdare så verkar ha blivit sämre tyvärr).

Har veterinären enbart lyssnat efter blåsljud eller har ni gjort en ordentlig ultraljuds undersökning också?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Joyous
2016-03-06 13:10
#17

När Humla hostade trodde veterinären att det var kennelhosta. Hon hostade i några veckor innan vi avmaskade henne för lungmask. Gick över på några dagar!

russin
2016-03-06 13:36
#18

#17 - problemet är att lungmask och fransk hjärtmask kräver olika typer av avmaskning, så avmaskar man för lungmask och hunden fortsätter hosta så kanske man inte tror det är parasiter som är problemet. Bättre då ta träckprov och få svar.

[Blue_Lugia]
2016-03-06 14:54
#19

#16 Nej bara lyssnat, det är en liten klinik på liten ort, så tror inte att dom har såna möjligheter, det jobbar 1 vet. där…. Så det var fel av henne att ignorera ljudet? Funderar om jag kanske åkt till en annan veterinär och se om dom gjort samma bedömning?

Frida B
2016-03-06 15:00
#20

#19 Tycker du ska åka till en annan veterinär, jag menar, det skadar aldrig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
hemul
2016-03-06 15:40
#21

De skickar väl proverna till ett lab, precis som läkare gör?

Maleficum
2016-03-06 15:52
#22

#19 Jag hade nog åkt till någon veterinär som kan hjärta och har ultraljud. Det är ganska nytt att ge medicin i förebyggande syfte och det har visat sig funka riktigt bra och kan förlänga livslängden (och kvalitén) för drabbad hund.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Blue_Lugia]
2016-03-06 17:23
#23

Om det nu skulle vara mask, kan dessa smitta människor på något vis? Har hört om människor som haft lungmask,

russin
2016-03-06 19:15
#24

#23 - nej det smittar inte människor. Den lungmask som hundar kan få är det endast hund och räv som kan bli smittade av. Sniglar är mellanvärd.

[Blue_Lugia]
2016-04-28 19:51
#25

Han har varit på fler besök sen sist. Nu har ha. n fått tagit kortisontabletter sen .en vecka till? baka och bara hostat EN gång. Innan tyckte jag han hostade i tid och otid hela tiden. Veterinären trodde på nägot kroniskt i luftvägarna. Men kroniska besvär går väl aldrig riktigt över?

Catta-
2016-04-28 22:08
#26

#25 min hund hostade till och från i 6 månader innan det gick över. Hon gick på kortison i omgångar men när vi slutade började hon hosta igen och vi var tvungna att ge kortison igen.. Blodprov togs, avföringsprov .. inget visade något konstigt. Beslutade sen att göra en bronkoskopi men den visade inte heller något(!).. Men tillslut efter en kraftig dos kortison upphörde hostan..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Blue_Lugia]
2016-04-28 22:54
#27

#25 Oj då! Jag hoppas verkligen att det börjar gå över nu. Går som på nålar här hemma….

Annons:
hemul
2016-04-29 02:32
#28

I dagligt tal menar man ju oftast att en sjukdom är livslång om man säger att den är kronisk, även om det egentligen kan betyda långvarig också. Det är så det menas inom vården. Ett tag var det definierat som något som varat minst 3 månader, nu tror jag det är ännu kortare. Så kronisk betyder inte livslång eller obotlig, även om det så klart kan vara så också.

Upp till toppen
Annons: