Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1585 ggr
Ellen89
12/19/15, 1:47 AM

Clicka in bollen...?

Hejsan,

Min tik har gjort illa sig, hon var min tavlings hund for Flyball men nu maste hon vila och sedan kan hon nog inte gora flyball nagon mer. Sa har borjat med min hane. Han ar JRTxACD och ar en rolig hund men tycker inte om att leka lika mycket som tiken. Han blir latt uttrakad osv. Jag vill jattegarna klicka in bollen eller nastan vad som helst for att lara honom att leka med den sjalv lite och sen fortsatta det till flyball. Nar jag shapar honom till nagot ror han pa den med nosen och han offrar inte sa mycket mer an sa. Om jag inte klickar nar han ror pa den och vantar sa stirrar han bara pa mig eller forsoker rora pa den med tassarna. Finns det nagot jag gor fel eller nagot som jag kan testa for att fa honom att ta saken i munnen? Tacksam for svar :)

Annons:
Arashi
12/19/15, 5:37 AM
#1

Att använda shaping är bra , men när de kommer till apportering/grip/kamp/lek så föredrar ja den här metoden 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=aWdMTLcF5FQ

Vad ja fattar de som vill du att han ska vilja gripa och senare även apportera bollen? man skulle ju kunna börja med en kamptrasa eller boll med snöre och sedan när han kan övningen, byta ut de till att använda bollen 🙂

Ellen89
12/19/15, 7:04 AM
#2

#1 har faktiskt provat det men han förlorar intresse jättefort och knappt kampar. Därför tänkte jag klicka in den. Han öppnar inte ens munnen om jag sätter leksak dit. Ibland jagar han kamp leksaken men som sagt inte mycket och speciellt inte när vi är nånstans.

Upp till toppen
Annons: