Annons:
Etikettvalpar
Läst 1375 ggr
tm-l
2015-11-30 18:12

Magnussons foder?

Vad har ni för erfarenhet av magnussons meat & biscuit junior? Bra? Dåligt? Varför? Varför inte? :)


Annons:
[Patricia1993]
2015-11-30 18:27
#1

Jag själv tycker inte att det är ett direkt super foder eftersom att det innehåller både kornmjöl, grahamsmjöl, rapsolja

Em_
2015-11-30 18:29
#2

Nöjd förutom att tänderna blev fula rätt fort. Fick borsta och ge ben ofta.


LinaK
2015-11-30 18:41
#3

Hade inte junior utan vuxenfodret. Var nöjd till en början men sedan blev magarna kassa. Äcklig färg på bajset och ganska lösa i magen, blev tråkiga i pälsen. Så vi fick byta foder och då blev dom bra igen. Så jag var inte så värst nöjd med det.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Rebornlady
2015-11-30 19:07
#4

Vi är nöjda.

[Nalle-]
2015-11-30 22:57
#5

Jag hade hört bra om det så min hund fick gå på det ett tag. Han fungerade tyvärr inte bra på det, bajsade mycket och rätt löst. Han åt vuxenfodret.

Mlyy
2015-12-01 16:54
#6

Vi har haft det i några år nu och är jättenöjda! :) (dock inte junior, utan vuxen)

Annons:
TjockaBerta
2015-12-01 17:05
#7

Ingen av mina ville äta det. Gav bort säcken.

>>>Malum domesticum<<<

Hildgrim
2015-12-01 17:44
#8

Det består nästan varav mjöl.

JonnaCecilia
2015-12-01 21:23
#9

Positivt är ju definitivt att det är svenskt, kravmärkt och ugnsbakat. Mammas hund äter vuxenfodret, och mår toppen på det. Min lilla valp åt en säck m&b junior men var väl inte överförtjust direkt. Men hon är en kräsen liten en som inte är direkt överförtjust i orijen puppy heller, utom typ första dagarna när hon rensade skålen på orijen och spottade ut magnussons, men det var nog bara för att det var nytt. Nu knaprar hon lite, petar i sig knappt två tredjedelar av anvisningen, vissa dagar bara en tredjedel. Snart är det slut, så jag har börjat blanda ut med acana, men det verkar hon inte märka ens. Får väl se var vi landar till slut. Så fort vi hälsar på hos mamma går hon och tjuväter av magnussons vuxenfoder, men skulle hon få det själv vore nog spänningen försvunnen. ;) All in all tycker jag att det är ett av de bättre torrfodren som finns på marknaden. Förvisso inte spannmålsfritt, men med andra fördelar. Dessutom har ju hundens tarm utvecklats på 10'000 år som domesticerade så de klarar en del spannmål fint. (Snälla spannmålshatare som hävdar att hund och varg är likadana, hoppa inte på mig, jag har hört allt och detta är min åsikt.)

Lon@
2015-12-01 21:54
#10

Nikka åt M&B, vuxenfodret, ett tag. Jag tyckte först att hon funkade bra på det men sedan fick hon långvariga och återkommande problem med halsen (inte tonsillit utan något annat, veterinärerna var konfunderade).
Har absolut ingen aning om ifall det hade något samband men bytte foder och nu har hon varit ok i två år.
Jag dissar absolut inte fodret för det men vågar inte testa igen. Min kompis hund funkade mycket bra på det, ett av väldigt få foder som hans mage höll sig stabil på - faktiskt mår han bättre på foder med spannmål i än tvärtom.
Positivt är att det är svenskt (enda torrfodret som har uteslutande svenska råvaror), lättillgängligt och priset.
Jag tycker också att det är bra att det är bakat, av flera orsaker.
Sen är det ju rätt lite kött i, i synnerhet som de har räknat på färskt kött. Det är klart att det är positivt att köttet är just färskt men räknar man på torrsubstansen så blir det inte så stor andel.

Skulle kunna testa det igen på en annan hund.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

lizton
2015-12-01 23:27
#11

Vi har Magnussons Meat & Biscuit  som godisfoder och det är det enda som den kräsna hunden äter som godisfoder utan att tröttna på. Alla andra godisfoder ratar hon efter nyhetens behag eller så äter hon det inte alls. Hon äter Acana som huvudfoder och när hon i perioder (vid löp) äter sämre av Acana,  så är det bara Magnussons som duger.

Vi hade det tidigare som huvudfoder under några år och det funkade hur bra som helst med bra magar, bra avföring,  bra pälsar osv. 

Fördelarna med Magnussons är att det har enbart svenska råvaror (enda torrfodret som har det). Det är bra för miljön att fodret inte fraktats så långt och man vet att djuren har uppfötts under de lagar som gäller för svensk djurhållning.

En annan fördel är att fodret är bakat och bakat torrfoder har visat sig ge lägre risk för magomvridning än extruderade torrfoder. Magnussons är de enda som bakar i Sverige.

Ytterligare en fördel är att fodret inte innehåller ris (arsenik) och inte heller majs (det är nästan alltid GMO-majs och det är ofta mögelgifter i majs).

Upp till toppen
Annons: