Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1239 ggr
dinamnam
2015-11-30 11:00

orolig matte, orolig hund

Hejsan, jag tänker gå rakt på sak och fråga någon vettig person här på forumet. Vill inte ha någon kritik här - då jag verkligen inte orkar med det just nu.

Jag har en BC på 4 år, pigg och glad en underbar hund helt enkelt.

Det vi har problem med är pga mig, jag har psykiska problem vilket gör att han blir väldigt orolig för mig. T.ex, är jag borta ifrån huset så blir han helt nere och deppig. Är jag ute med honom så vill han vakta mig, från allt och alla - eftersom jag är otroligt osäker på alla runt mig och blir stressad så fort någon går bakom, bredvid eller framför mig, och då känner han av detta och börjar skälla på människan som går bredvid oss. 

Jag har provat mestadels skvallerträning, vilket inte alls har hjälpt oss. Så jag skulle bli så himla tacksam om ni kunde komma på något som skulle hjälpa oss båda!

Mvh🙂

Med vänliga hälsningar 

Annons:
VildaVittra
2015-11-30 11:05
#1

Hundar läser främst våra känslor via vårt kroppsspråk, så mitt tips till dig är att öva upp så du med kroppsspråket kan framstå som trygg, glad och avslappnad, även om du helst skulle vilja rulla ihop dig till en boll och gråta. 

Hållning är lätt att öva, gå bara runt och balansera en bok på huvudet, då måste du sträcka på dig och ta lugna säkra steg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nashjamie
2015-11-30 15:13
#2

Vill bara säga att det är självklart ingen ska komma med kritik! Du är stark som ber om hjälp :)

Linda123
2015-11-30 15:47
#3

Har du testat att ha musik i öronen? Det har jag när jag mår som sämst och gör att jag slappnar av. du kan även "sjunga" med (fast i huvudet).

jenmjao
2015-11-30 16:03
#4

Jag har precis likadant, socialfobi och blir lätt stressad, allt smittar av sig på hunden, och eftersom att jag vet att hunden känner av det blir jag bara mer stressad.. Jaglärde henne dock att när vi går på promenad och möter folk oavsett om dom ska gå om oss eller förbi oss så ska hon gå fot och ha fokus på mig. Det hjälpte oss båda, eftersom jag blev tvungen att fokusera på hunden varenda gång människor kom, så jag och min socialfobi/oro hann inte kännas av utan det blev "oj en människa, här Rosie gå fot och kolla på mig!" vilket hon kände av också, det blev lite mer positivt. Så det skulle jag rekommendera, fokusera på hundträning inte människorna.

dinamnam
2015-11-30 17:40
#5

#1 Ska absolut testa på det! Hundar känner verkligen av det ja, helt otroligt. Varendaste hund jag har hand om känner av det, lite lustigt.

#2 Tack så mycket! Har fått kritik förr med folk som säger att hunden är understimulerad bara för att det är en BC, blir inte kul att höra varje gång.

#3 Ja det har jag! Det kan hjälpa, men samtidigt så blir jag fortfarande lätt stressad så fort jag ser att någon går förbi! Men ska försöka med det igen! Tack :)

#4 Exakt så är jag också, när jag vet att hunden kommer att skälla så blir det ännu värre, i vissa tillfällen så vänder jag eftersom jag inte orkar med det helt enkelt. Vilket man inte ska göra. Jag har testat detta med fot också, men han blir så himla fokuserad på min stress att ingen av oss klarar av att hantera det. Men ska absolut tänka på det mer, och försöka mer! Tack så mycket!!

Med vänliga hälsningar 

jenmjao
2015-11-30 18:01
#6

#5 Testa att när du ser en människa ta upp godis och prata med hunden och titta på hunden hela tiden, whoops så har man gått förbi människan och fokuserat helt på att hunden ska hålla ögonkontakten, Det kan vara svårt i början när man redan har problemmed att visa sig ute så ska man "fjanta sig" ute.. Men det släpper efter några människor. För mig är ungdomar det värsta, för dom är oförutsägbara och min hund skulle göra utfall om dom "fjantade" emot mig.. Men då känner jag också att det är en annan situation.. Men ja.. Jag kan till och med undvika att gå ut vissa klockslag för att slippa så mycket människor. Sånt är väldigt tungt..

Annons:
dinamnam
2015-11-30 22:39
#7

#6 Ska verkligen testa det!! Vi får se hur det går, men tack så mycket för hjälpen, verkligen! Jo ungdomar är dom värsta, eller ja..barn. För de hoppar runt och skriker, det gillar ingen av oss 😉

Med vänliga hälsningar 

Ellen89
2015-12-01 05:26
#8

#7 Testa att stanna, eller ga at sidan och lat personen ga forbi. Min hund ger mig fokus mycket battre om jag star stilla (och han sitter…). Kankse ta med en leksak och gor en liten kamplek? Och gor det fran langt borta forst. En grej till - ibland blir det ett steg fram och 2 steg bak men sa ar det i traning med bade oss och hundar och vi har alla daliga dagar. Bara at ta tag i det igen… Lycka till, jag tycker heller inte sa mycket om folk…

Lona
2015-12-01 07:23
#9

Förutom det folk redan tipsat om - ANDAS! Ta ett rejält andetag och andas sedan ut ordentligt, långsamt. "Tvinga" dig att slappna av, träna gärna hemma i lugn och ro. Det gör att du utstrålar ett större lugn gentemot hunden. Men jag vet, det LÅTER lätt men är skitsvårt när man väl står där. En mer drastisk lösning som inte alla har möjlighet till: flytta! Jag har bland annat social fobi och trots att jag de senaste åren haft coola hundar så har alla givetvis blåstirrat på mig - som det känts i alla fall. Vi flyttade till ett lantligare läge (bodde i lägenhet i större bostadsområde innan) i våras och det är SÅ SKÖNT! Jag möter folk här också men inte alls i samma skala och då hinner jag inte bli så laddad och uppstressad. Det är ju dock en lösning som inte alla kan genomföra men undersök möjligheterna!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

dinamnam
2015-12-01 12:22
#10

#8 Ska verkligen ta och testa det med! Jo det förstår jag, ibland så tar det bara lite väl på krafterna när det går tillbaka. Men jag måste absolut tänka på det! Tack för hjälpen!!

#9 Andningen har jag faktiskt försökt mig på, hunden blir betydligt lugnare men jag måste absolut jobba på det mer! Vi bor ganska så långt bort ifrån stan, mer in mot skogen så mer än så kan vi nog inte göra. Men så klart det kommer dagar man vill flytta ut liksom mer mot landet. Tack för hjälpen!!

Med vänliga hälsningar 

Lon@
2015-12-01 17:08
#11

Om du inte skäms ihjäl så sjung 😃. Fick det rådet när jag red en häst som var rätt  nervös och vi triggade varandra - det funkade faktiskt bra, man måste andas på ett annat sätt då. Det är ju dock kanske inte något som man tar till vid hundmöten, det var en annan sak när man red omkring själv i skogen…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: