Annons:
Etikettbeteende
Läst 934 ggr
PlusPlus
11/30/15, 10:33 AM

Rumsrenhet

Hejsan. Har lite frågor angående rumsrenhet på valp. Ymer nu 5 månader och han har gjort ytterst lite olyckor inomhus och inte en enda i sin bädd på nätterna vilket vi blev så stolta över. Men nu till "bekymmret", han säger inte till när han är nödig! Han får en viss gångstil å missar vi det svaga lilla tecknet så små kissar han inne, nästan som om han säger till på det sättet vilket inte är ett bra sätt alls! Å vi skäller aldrig på honom när han gör så för vi vill inte förvirra honom men det känns verkligen som om han gör det för att säga till "/ Eller är han fortfarande så pass liten så det är ut direkt efter mat, lek och sov? Kan man på något vis lära dem säga till?

Annons:
Honestyisdead
11/30/15, 10:35 AM
#1

En del säger aldrig till. Dessutom är han bara 5 månader.  Så fortsätt gå ut ofta och håll koll.

PlusPlus
11/30/15, 10:49 AM
#2

Ja men jag är rädd att han använder skvättanadet som ett sätt att säga till och det är inget önskat beteende men man vill ju inte skälla på honom så han riskerar att göra "riktiga" olyckor inne. För han kissar inte klart inne, det gör han ute å han bajjar aldrig inne. Å det är dessutom alltid på samma ställe i köket, inge annat rum.

amandatherese
11/30/15, 1:46 PM
#3

Finns det något mönster i de gångerna han skvätt inne? :) Att han gör det efter att han sovit tillexempel? Annars tror jag bara att ni kanske behöver ut lite oftare än i dagsläget :)

PlusPlus
11/30/15, 2:43 PM
#4

Det enda jag märkt är att det händer (ibland iaf) när han är sprallig å typ jagar katterna eller ngt (jobbar med det å). Vissa gånger har det känts som om han kanske helt enkelt varit kissnödig men ibland kan man ha varit ute med han halvtimmen innan å ändå skvätter han inne sen. Det som gör mig så fundersam. Men vi har "börjat om" med rumsrenhetsträningen nu iaf så märks det väl in det blir bättre sen. Har jag förstått rätt så är han i åldern då det helt enkelt går lite baklänges med allt :p

[Nalle-]
11/30/15, 5:34 PM
#5

Det kan absolut vara så att han lärt sig att om han skvättar lite får han gå ut och kissa, men troligare är nog bara att han inte är helt rumsren. Och han är ju, som andra tidigare nämnt, bara 5 månader. Vissa kan även ha svårt att hålla tätt när de går upp i varv - tex när man får besök, eller i ditt fall kanske jagar katter. 

Låter som en bra idé att gå tillbaka i träningen som du redan gjort, bakslag är inget ovanligt alls. 

Lycka till!

PlusPlus
12/4/15, 11:53 AM
#6

Aaaaaah! Överlycklig här hemma! Jag tror att Ymer börjat säga till när han vill ut! Egentligen lite tidigt att avgöra men han har idag, vid två tillfällen, gått å satt sig vild dörren och skällt högt och tydligt tills jag kommit dit. Första gången trodde jag han hörde något men det fanns inget där, samma andra gången men båda gångerna så tog jag ut honom och han var nödig! Så det är bara att hålla tummarna för att jag uppmuntrar skällandet av rätt anledning för det finns nog inget jag hatar mer hos hundar än just ihärdigt skällande xD

Annons:
Lona
12/4/15, 12:29 PM
#7

#6, Vad bra! Det är inte alla hundar som säger till, eller så har de så små signaler att vi inte lägger märke till dem. Det där med att de kissar när de är uppspelta och glada kan hänga i rätt länge, i alla fall upp emot året. Min ena tik var nog nästan två år innan hon slutade med det när hon blev JÄTTEglad. Så, bara att fortsätta :-) !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

amandatherese
12/4/15, 3:15 PM
#8

#6 Men åh så skönt! :D Hoppas det håller i sig nu då ^^,

Upp till toppen
Annons: