Annons:
Etikettraser
Läst 1018 ggr
missfoppa
11/29/15, 10:32 AM

Hjälp! Rätt ras?

Drömmen har alltid varit att få skaffa en Border collie, men nu när jag har chansen att skaffa valp verkar det som inte den rasen är rätt för just mig. Egentligen hade jag velat ha en hund som BC men utan vallningen. Lite om mig: Jag bor på en gård där min svärfar har mjölkkor. Jag jobbar på en nötkötts gård. Vill kunna ha med mig hunden både på jobb och hemma, i stallet när jag tar hand om hästarna eller kör in ved. Alltså en hund i storlek och utseende som en BC men inte en så svår ras att den får knepiga olater eller jagar bilar/andra djur den inte ska. Hoppas någon har något bra tips på en bästa vän till mig😊

Annons:
Herveaux
11/29/15, 10:52 AM
#1

Vad vill du göra med hunden? Hur vill du aktivera den?
Vad i Border Collie´s lynne var det du fastnade för?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

missfoppa
11/29/15, 10:57 AM
#2

Jag hade velat börja med agility eller rally lydnad. Jag har vallat tidigare men känner inte att det är något jag vill göra varje dag. Korna på jobb är inte vana vid att bli vallade så tror inte det är lönt att försöka valla dem. Och hemma är de mest på sommarn jag har nytta av vallningen.

Candy123
11/29/15, 11:10 AM
#3

Funderat på schapendoes? :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Herveaux
11/29/15, 11:12 AM
#4

#2 Okej.
Vad söker du för egenskaper hos din kommande hund?
Vad var det som gjorde att du föll från BC?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Allumania
11/29/15, 11:30 AM
#5

Berner sennen eller New foundland kanske? De är stora, lugna hundar. Dessutom kan man aktivera dem på gården. Känner folk på 2 gårdar som har i fråga varande raser. De går fritt på gården och stör inte Sennen hunden drar emellan mjölk och vedklabbar i en vagn :) New foundland gör inte så mycket den bara e :P Sen har min ena väninna ett stall och där har hon en Dalmatiner :) Den springer omkring men stör inte hästarna utan undviker dem mera :) Funkar kanon :)

surikatflicka
11/29/15, 11:36 AM
#6

Vad gillar du/ogillar med BC?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
missfoppa
11/29/15, 12:52 PM
#7

Jag gillar de mesta med en BC om man bortser från kravet att man måste valla med den. Huvudsakligen det som gör mig osäker. Jag vill ha en glad lätt lärd, social hund som klarar av att följa med var jag än ska och klara lite ruggigt väder. Tycker om BC lagom päls, inte för mycket med pälsvård. Har funderingar på en Tollare känns lite lugnare och är lik BC? Rätt el fel?

Tindris30
11/29/15, 1:37 PM
#8

kanske en greater swiss mountain dog

så heter den på engelska dock xD

Turast
11/29/15, 2:17 PM
#9

skulle vara lättare att ge tips om du sa hur mycket motion hunden kommer få och hur mycket mental stimulans du är beredd att ge den :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

russin
11/29/15, 2:57 PM
#10

Mindre, men en perfekt ladugårdshund är lancashire heeler 🙂

Pigg, lättlärd och hänger med på allt. Dock blir ni nog av med lite råttor i ladan samtidigt 😉

Arashi
11/29/15, 6:20 PM
#11

En aktivare ras kräver ialf minst 2-3 timmars motion per dag+mental stimulans, har du något speciellt du vill träna med hunden? eller ska de va mer en hund som  följer med och som man kan testa på lite olika saker med?

Lite lugnare varianter som ändå kräver och vill göra lite  kan ju vara

Golden retriever

Labrador

Shetland sheepdog

långhårig Collie

Dalmatiner

Pudel

Sen finns ju lite aktivare raser som kräver lite mer

som tex kelpie.

tollare är nästintill lika krävande som en border collie fast svårare på vissa sett dom är ofta lite vassare har mer humör och mer jakt instinkt än en bc.

Arashi
11/29/15, 6:22 PM
#12

Finns ju svart vita shelties som är rätt lika bc till utseendet =)

jenmjao
11/29/15, 6:31 PM
#13

Aussie?

Annons:
Upp till toppen
Annons: