Annons:
Etikettbeteende
Läst 638 ggr
[pancakes12345]
2015-11-28 23:25

Valpägare- frågor.. ingen nybörjare men ändå;)

Jag är ingen nybörjare på hund då jag haft hundar närvarande nästan hela mitt liv och min vuxna hund jag har nu var valp bara för några få år sedan, nu när jag köpt hem valp känner jag mig ändå åter igen lite som en nybörjare så jag tänkte göra en lista med lite frågor ni gärna får svara på…

1. Hur många gånger om dagen ska valpen utfodras? (om man ger torrfoder) har hört olika om det där.

2. Kan man ge ben och sånt utan problem, dåliga magar och så?

3. När kan man börja använda sele? jag använder bara sele till min vuxna hund då det känns mest skonsamt men jag har hört att man måste vänta till en viss ålder med valparna?

4. När man fått hem valpen har den ju vaccinerats men man ska ju vaccinera flera gånger eller hur, vilka fler gånger har jag och tänka på under första levnadsåret?

5. Och på tal om vaccinering jag har hört att valpar inte ska träffa andra vuxna hundar förrän dem e helt vaccinerade eller har jag fått det om bakfoten? hon bor ju nu med min vuxna hund.

Tack för svar! hoppas jag inte ställde "konstiga" frågor 🐶❤️

Annons:
isblixt
2015-11-28 23:38
#1

1. Vi började med att utfodra 5 gånger om dagen, gick sedan ner till 4 ggr, sedan 3 ggr och till sist 2 ggr om dagen när vår hund var strax under året. Vi har sedan kommit fram till att 3 gånger om dagen passar vår hund bäst, allt för att undvika morgonkräkningar.

2. Ja det ska inte vara några större problem men ge lite lättare ben så valpen kan tugga.

3. Vi använde sele från första dag i princip. Nu använder vi dock mest halsband men går tillbaka till selen ibland.

4. 12 veckor och 1år. :)

5. Vi väntade med att träffa främmande hundar innan 12 veckors sprutan men mina vänners hundar fick hon träffa.

alltidnordin
2015-11-28 23:42
#2

1. Uppfödaren utfodrade 3 gånger om dagen så det har jag fortsatt med. Vanligast är att man går ner på 2 gånger när hunden blir äldre, men det beror ju på vad som passar ens egen hund.

2. Min valp har fått både pressade tuggpinnar, tjurmuskel och kycklingvingar. Inga problem med mage hittills.

3. Använde sele från dag ett då jag inte ville ha halsband, för att förhindra ryck i halsen osv.

4. 12 veckor och 1 år.

5. Vi har inte träffat några andra hundar, det väntar vi till efter 12-veckors sprutan. Men ser inga problem att träffa familjens/vänners hundar. 

🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

[pancakes12345]
2015-11-28 23:48
#3

Just det fråga om avmaskning! jag läste precis på SKK

"En valp bör avmaskas regelbundet, bland annat mot spolmask som är mycket vanligt hos hundvalpar. "

Hur ofta har ni avmaskat era valpar? räcker det med 1 gång eller bör man göra fler? har hört att man inte heller ska avmaska för mycket..

alltidnordin
2015-11-28 23:54
#4

#3 Det bästa är att rådfråga uppfödaren och din veterinär! 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

[pancakes12345]
2015-11-29 00:01
#5

#4 oki

[pancakes12345]
2015-11-29 00:05
#6

Är ni alla säkra på att sele går o använda redan vid valp åldern? har för mig att jag hörde någonstans om att man ej skulle ha det under den tiden hunden var valp men jag tänkte köpa in sele om det är ok jag föredrar det alla gånger.

Annons:
Honestyisdead
2015-11-29 01:11
#7

Ja man kan använda sele på valp. Det är ju bättre än halsband.

russin
2015-11-29 08:38
#8

Jag ger 3 mål per dag från 8 veckors ålder, så valpen hinner få lite hunger mellan måln

[pancakes12345]
2015-11-29 11:21
#9

#7 misstänkte det! men ska köpa det;)

Upp till toppen
Annons: