Annons:
Etikettraser
Läst 1919 ggr
Tea2
11/28/15, 6:52 PM

Staffordshire Bullterrier tik

Hej, jag planerar att snart skaffa en Staffe och jag skulle bara vilja ha lite allmänna råd och tips typ… :) Jääättegärna bilder på era hundar också (framförallt Staffar) men bara vad som helst ni kan tycka vara bra att veta. Superkul om någon svara :)

Annons:
Cahira
11/30/15, 6:09 AM
#1

Jag puttar upp din tråd. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CayKantos
11/30/15, 10:12 AM
#2

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Maja2
11/30/15, 10:38 AM
#3

Inne på Bullhundar i fokus, hittar du flera staffeägare :)  Jag har en staffe, Cornelis. Kastrerad hane, snart 5 år gammal. Jag tog honom som omplacering för snart 1 år sedan. Han går väldigt lätt upp i stress, älskar att jobba, men nerverna håller inte riktigt ihop på honom. Han är en underbar hund, funkar bra med mina andra hundar, men kan inte vara lös med andra (förutom mina , och även då måste jag ha stenkoll. Han blir inte aggressiv, men han blir en mobbare)

Tea2
12/1/15, 8:47 PM
#4

Okej tack :)

LuLeLo
12/2/15, 9:26 PM
#5

Beakta att rasen är svår att ha med andra hundar.

Tass Josephine

Tea2
12/3/15, 7:52 AM
#6

#5 Jo jag har läst om det men jag tänker att om man tränar henne från tidig ålder så ska det nog funka

Annons:
Tilda93
12/6/15, 1:48 AM
#7

Har en staffe tik på snart 9 månader, hon älskar att jobba, envis, super mysig , älskar vara i centrum och hon älskar andra hundar och människor 😊

oh-la
12/6/15, 2:59 PM
#8

#5, det är individuellt, även om man inte ska räkna med det. Det ska man inte med någon hund enligt min åsikt. Min staffes syskon går alla jättefint med andra hundar. Och min tik används som "introhund " på hunddagis för nya hundar eftersom hon är så snäll och mjuk.

russin
12/6/15, 3:55 PM
#9

#6 - precis som en annan skriver, så bör man veta vad man har i kopplet när man skaffar sig en staffe eller en amstaff. Bara för att den går bra ihop med andra hundar som valp/unghund och en bit upp i vuxenålder, så kan man aldrig räkna med att den alltid ska göra så. underbara hundar, men det är en terrier och man ska veta att händer något så går det blixtsnabbt. Har flera sådana "olyckor" att berätta om för att ägarna trott att det aldrig ska hända. Vet man bara vad man har och vet om att det kan hända, så är det trevliga hundar.

LuLeLo
12/6/15, 5:47 PM
#10

#9 Precis vad jag upplevt. Min ena hund blev överfallen av en amstaff som ägarna sa var jättesnäll, han rusade ändå på min hund för att vakta en tik trots att vi stod 50 meter bort från amstaffen och dennes tik.

Tass Josephine

Tea2
12/12/15, 4:46 PM
#11

#10 #9 Hmm… Okej men det går nog bra, jag får ha lite koll

oh-la
12/13/15, 12:46 AM
#12

Man ska alltid veta vad man har i kopplet anser jag. Vi har blivit påflugna av både labbar, en setter, diverse småterriers. Att man överskattar sin hunds förmåga att umgås med andra hundar tror jag är otroligt vanligt oavsett ras, sedan skadan vara medveten om att större och starkare hundar gör mer skada än små. Däremot tycker jag inte att man ska överdriva staffens oförmåga att umgås. Det är en hund, alla hundar går inte ihop. Är det jätteviktigt att du ska kunna släppa din hund i random hundrastgårdar (vilket jag inte skulle gjort oavsett ras) är det fel ras! Händer det nått är det ditt fel i omgivningens ögon oavsett vad som hände på grund av rasen. Min erfarenhet av rasen, baserat på min egen och andras staffar, är att det är en intensiv, träningsglad, envis och glad ras. Hon är snart två, går på dagis och funkar bra med andra hundar. Jag släpper henne ändå inte med andra hundar. Ser inget behov av det och ser inte vad min hund skulle vinna på det heller. Tyvärr drar rasen, precis som amstaff (eller i alla fall blandningar av dessa) idioter som ger raserna otroligt tråkigt rykte. Jag valde inte staffe för att skaffa en penisförlängare utan för att jag ville ha en glad, aktiv, träningsvillig hund med mycket will to please och en positiv attityd. Hade jag velat ha en hund som måste funka med alla andra hundar hade jag valt en annan ras. hon funkar fantastiskt med de hundar jag känner och har ett tydligt och bra hundspråk. Andra hundar på promenaden behöver hon inte hälsa på. Jag personligen tycker att alla borde vara mer medvetna om vad dom har i kopplet, och att hundar inte funkar med alla andra hundar oavsett ras. Det hade skett så mycket färre otrevligheter om fler hade lite självinsikt, oavsett om det är en amstaff eller vavva man har i slutet av kopplet.

russin
12/13/15, 10:01 AM
#13

#12 bra skrivet 🙂

Jag har själv en ras som är liten till storlek, men som har en mycket stor flockkänsla och med det menas att främlingar inte accepteras direkt och kan åka på en rejäl snyting om det dyker in någon i flocken som inte är känd. Nu kan inte mina skada lika mycket som en stor hund, men det gör ändå att jag som ägare behöver ha koll på vad vi gör och vad hundarna får göra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: