Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 771 ggr
Frida B
2015-11-27 10:18

Angående råa ben och tandfrakturer.

På jobbet (djurklinik) ser jag ofta fenomenet avbrutna tänder, mindre tandfrakturer osv. Och lika ofta beror detta just på att hunden tuggar råa ben.  Men samtidigt är det ju bra för dom att tugga råa ben, bättre än råhudstugg i alla fall min mening. 

Hur ska man ställa sig där? Ni som råutfodrar, har ni svar på detta?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hildgrim
2015-11-27 11:22
#1

Det finns ju olika hårda ben. Själv planerar jag bara ge från fågel eller revben från typ gris/lamm. Eller mjukare saker som grissvans. Jag har nyligen varit iväg till veterinären och tagit bort tandsten. Denna tandstenen dök upp när jag slutade ge rås ben efter att jag blivit rädd när hon satte i halsen. Men ja, jag riskerar nog att honbryter någon tand om det håller tänderna i fint skick. Men man kan ju undvika hårda ben.

lambero
2015-11-27 12:16
#2

Jag undviker bärande ben, men annars är jag inte särskilt orolig faktiskt. Har ännu inte haft något problem med tandfrakturer.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Wellcraft
2015-11-27 12:21
#3

De hundarna har med stor sannolikhet ätit bärande ben.
Eller så har hunden extremt dåliga tänder.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Em_
2015-11-27 12:25
#4

Jag låter de putsa bärande ben, men tar snabbt undan om de går in för att krossa. Enda hunden har lärt sig, så honom kan man säga till.


Vattnadal
2015-11-27 13:03
#5

Inga bärande ben från tunga djur, dvs rörben, de som djuret går på, från älg, nöt eller höst. Klassiska märgben går bort.
Jag ger mycket revben och nacke från nöt, alla ben från fågel och kanin, just nu väldigt mycket får, alla ben, då vi slaktar ut det som inte ska stallas i vinter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Frida B
2015-11-27 13:12
#6

Att man inte ska ge bärande ben är jag med på, men har nog fått det där on bakfoten. Fått för mig att dom är mjukare och därför flisar sig, men nu när jag tänker efter är det faktiskt hårdare saker som flisar sig… Tack!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Upp till toppen
Annons: