Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 4716 ggr
Fridaaaa
2015-11-26 13:29

Måste byta foder - tips?

Roxy går för lätt upp av fodret jag har nu (Nordic färskfoder, spannmålsfri), blandar redan ut med grönsaker men känner att det blir för mycket av det så bättre att byta.

Men vill inte ha förslag på lightfoder eller bantningsfoder.
Hon äter inte Emmzo, VoH eller bravo. Mush vaisto går bra i perioder men inte som helfoder, tröttnar hon med snabbt på (kan ej ge de med lax, hon får lättare klåda av fisken, gissar att det är fisken i alla fall).

Hon är papillon/powder puff.

Måste ha med så lite spannmål som möjligt, helst spannmålsfritt (hennes mage fungerar bättre då).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
russin
2015-11-26 14:23
#1

Du skulle kunna ge vartannat mål av det du ger och vartannat av Nordic (som kallas för light, men det är bara att det är magrare animalier) 🙂 Dock korn i den, men dom brukar fungera på bråkmagar.

russin
2015-11-26 14:27
#2

Att hundar får klåda av lax är inte konstigt, då det är odlad lax som används - många hundar reagerar på det. Viltfångad fisk brukar sällan ge det problemet (jag vägrar ge odlad lax). Har du provat att ge VoH lamm ? Det är annars en helt spannmålsfri och relativt mager sort.

Fridaaaa
2015-11-26 14:55
#3

#2 Minns inte vilka VoH jag testat men är några sorter, de som finns här, och hon tröttnar snabbt på dem och började rata dem :/

Aa  ok intressant, och bra att veta.

#1 Finns inte light här :/ Och beställer man måste man beställa minst 16-20 kg :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2015-11-26 15:45
#4

Varför inte bara ge henne mindre istället för att byta?

Fridaaaa
2015-11-26 16:02
#5

#4 Står i #0.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2015-11-26 16:19
#6

Vadå? Att det blir för mycket? Men då kan det väl bli lite mindre då? Förstår inte.☺️

Annons:
Fridaaaa
2015-11-26 16:25
#7

#6 För mycket grönsaker om jag minskar mer på färskfodret = inte bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Patricia1993]
2015-11-26 16:36
#8

Hur mycket grönsaker och hur mycket färskfoder får hon per måltid då? 50/50? En annan vanlig orsak till klåda är ju för hög proteinhalt, det kanske ändå är bra att du drygar ut fodret med en del grönsaker.

Fridaaaa
2015-11-26 16:44
#9

#8 Hon har inte klåda om jag kör färskfoder utan lax.
60% färskfoder ungefär och 40% grönsaker. Men kan inte ge mer grönsaker.

Nu vill jag bara ha tips på det som efterfrågas i #0, ingenting annat tack :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LyQa
2015-11-26 16:58
#10

Hade en tik som väldigt lätt gick upp i vikt, bytte till Four Friends Adult som är glutenfritt, spannmålsfritt och innehåller Aloe Vera. Tyckte att hon höll vikten betydligt bättre utan att svikta uppåt. Kanske kan vara värt att testa? :)

hemul
2015-11-26 18:18
#11

Du behöver väl inte ge mer grönsaker för att du minskar på maten? Kanske är korkad, men jag fattar verkligen inte.

Fridaaaa
2015-11-26 18:19
#12

#11 Hon blir inte mätt annars. Och inte bra för en hund att äta hur lite som helst
Återigen: Enbart det som efterfrågas i #0 tack! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trixter
2015-11-26 18:49
#13

Äter hon bara färskfoder eller funkar torrfoder också?

Annons:
Fridaaaa
2015-11-26 18:54
#14

#13  Vill helst ha färskfoder, men finns det inget så får det bli torrfoder.
Men ger antingen eller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Melonclementin
2015-11-27 00:37
#15

#12 Men om en hund får mat så den håller perfekt hull så är ju inte den mängden "hur lite som helst". Du kanske ska söka efter fler alternativ till bukfylla om du inte hittar något annat foder att byta till. En del blandar i väldigt mycket vatten, en del kör popcorn och det finns säkert fler alternativ bortsett från grönsaker men kommer inte på några fler just nu.

[Forest]
2015-11-27 08:51
#16

Här funkar inte det att ge bara färskfoder till två av hundarna dom går hela tiden och letar mat, och ena blir lätt rund om man ökade maten. Så här får dom även torrfoder men det vill du inte ge antar jag? Jag ger acana torrfoder för små hundar och voh kyckling m ris eller bara kyckling. Har du provat med ge lite köttigare ben som mellanmål eller för minska matgivan lite mot ge köttigare ben? det underhåller bra kan jag säga och brukar uppskattas starkt  :)

Fridaaaa
2015-11-27 08:57
#17

#15 Risk för näringsbrist om de får för lite mat. Och den risken tänker jag inte ta. Bättre att byta då. Och kan inte minska mer och nu när det är vinter rör vi inte på oss lika mycket som sommartid = hon ökar lättare nu = bättre att byta ett foder hon kan hålla bra hull på året om.
Jag söker nytt foder ingenting annat, tack. 
Popcorn är inte speciellt nyttigt och vatten ger inte så hög mättningskänsla.

#16 Vill ge antingen eller, inte kombinera. 
Köttiga ben får hon några gånger/vecka för tänderna, och de dagarna får hon inte kvällsmat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizton
2015-11-27 15:25
#18

Fett ger dubbelt så mycket energi som proteiner och kolhydrater gör. Låg fetthalt finns i sk lightfoder. Jag kan inte se något fel i att ge ett Lightfoder av hög kvalitet med låg fetthalt.  Acana Light & Fit (10 % fett)  är ett sådant torrfoder. Varför inte blanda det med något annat foder som inte är Light om du inte vill utfodra helt med något som heter light?

Jag skulle titta på råvarorna i första hand och inte vad fodret kallas. Här kan du läsa om Acana Light & Fit: 

http://acana.se/vara-produkter/acana-classics/light-fit/

Fridaaaa
2015-11-27 15:27
#19

#18 Jag vill inte ha tips på light har jag skrivit i #0. Respektera det tack.
Vill inte blanda olika foder, utan köra på ett. tack ändå.
Den är inte heller spannmålsfri. Havre som andraingrediens.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2015-11-27 16:52
#20

#19 Men vad vill du ha? Trollkonster från medlemmarna? Antingen ökar du motionen eller så är det ett kalorisnålare foder som gäller, kalorisnålt är inte synonymt med näringsfattigt utan det är helt enkelt inte lika energitätt som ett normalt foder är, så jag fattar inte vad du har emot det? 

Hur skulle du själv gå ner i vikt? Motionera/äta energisnålt eller mumsa på chokladpraliner i soffan? Exakt samma sak.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
2015-11-27 16:58
#21

#20 Jag söker ENBART det som står i huvudinlägget, då vill jag inte ha tips på lightfoder. VIll ju inte ha förslag på motsatsen till det jag söker, eller hur?

Håll dig till tråden eller skriv inte alls tack. Onödigt med massa OT. 

Öh det där är inte ens jämförbart, defintivit inte med en hund som inte rör på sig lite och äter onyttigt. 
Motion får hon redan, men hon behöver annat foder för att hålla bättre vikt, då jag inte kan öka motionen mer än vad jag gjort redan då är det bättre att byta till ett annat foder istället.
Och behöver inte vara lightfoder för att vara mer energisnålt än det hon redan har. Plus då att hon behöver ha med så lite spannmål som möjligt eller spannmålsfritt för sin mage. Då vill jag ju inte ha foder med spannmål som näst mest i och då light. Blir ju tvärtom liksom

Så nu återgår vi till tråden, ingenting annat besvaras, tack på förhand.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
LinaK
2015-11-27 18:15
#24

Nu återgår vi till trådens ämne, tack! Har man inget konstruktivt att komma med behöver man inte skriva i trådskaparens trådar alls. Stör man sig på något kan man hålla sig borta från denna medlems trådar. Blir bara tråkig stämning här på sajten annars.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

hemul
2015-11-27 19:17
#25

Tror de flesta försöker hålla sig till ämnet men det är lite svårt att tolka frågan. Efter hand har de här premisserna utkristalliserast sig för mig.  Hunden ska ner i vikt - men får inte vara hungrig. Bulk hjälper tydligen till med det - men det får inte i vara form av grönsaker. Inte spannmål heller. En omöjlig ekvation.

Fridaaaa
2015-11-27 19:21
#26

#25 Står "helst inte spannmål/så lite spannmål som möjligt"; är för att hennes mage inte fungerar bra med mycket spannmål.
Självklart ska en hund inte gå hungrig, inte rätt mot hunden, skulle själv inte vilja gå hungrig. 

Bulk? Jag har inte sagt att hon inte kan/ska äta grönsaker, vet jag inte vad du fått det ifrån. Sagt att jag inte kan öka mängden hon redan får, inte samma sak. Då äter hon inte det samt att det blir mer grönsaker än färskfoder = inte lämpligt för hund.

Så, det jag eftersträvar står i #0 och kan absolut inte vara omöjligt, inte logiskt. 
Så nu återgår vi till det, precis som #24 också skrev. tack.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

isblixt
2015-11-27 19:29
#27

Hur många procent äter hon av det hon egentligen ska ha enligt foderleverantörens rekommendationer? 

Det enda sättet vi får ner våra hundar i vikt är genom att minska mängden foder, det är ändå två stycken lättfödda cockrar som går upp i vikt av minsta lilla.

Annons:
Fridaaaa
2015-11-27 19:33
#28

#27 Hon får ca 1,5 % av sin idealkroppsvikt, resten grönsaker.
Så ca 60% färskfoder 40% grönsaker.  Så kan inte minska mer på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2015-11-27 21:35
#29

Prova att gå över till Mush och den minst feta varianter (valp tror jag är minst fet). Vad jag förstått så är Nordic spannmålsfri väldigt fet.

Fridaaaa
2015-11-27 21:39
#30

#29 Hon tröttnar som sagt på mush vaisto fort så kan inte gå över till det helt 😕 
Finns tre smaker här utan lax, och de tröttnar på hon på snabbt, gjorde innan, går dock bra om jag blandar det med annat.
Hon äter inte dem på rulle (gör ingen av mina)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2015-11-27 21:45
#31

Ok, det här låter väl hårt men om hon "tröttnar" på maten och ändå är i överhull(?) så hade hon faktiskt fått äta det som serverades. Vill hon inte ära för att maten är tråkig så får hon väl låta bli, hon lär inte svälta ihjäl. Ja, det finns friska hundar som matvägrar och blir de för smala så får man väl agera - men hade min hund varit tjock OCH petig med maten så hade hon faktiskt fått ta det som det var. Tillräckligt med näring lär hon få i sig i vilket fall. Eller funkar inte magen då? I så fall är det självklart krångligare. Och en fråga, vad är det du ogillar med "light"? Lättare att tipsa om man vet varför. Fördelen med många lightfoder är ju att de både mättar och har en annan sammansättning så att hunden ändå får i sig tillräckligt av det den behöver.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
2015-11-27 22:00
#32

Då finns det inga direkta färskfoder kvar att välja på, om du inte vill prova Bravo (inte min favorit, men har använt några år till tidigare hundar) - dom finns som magra sorter. Lamm, kyckling, vilt t ex. Dock endast 40-45% animalier - resten potatisfibrer och grönsaker, men dom är bra som bantningsfoder🙂

Annars är att blanda själv en lösning.

Fridaaaa
2015-11-27 22:02
#33

#31 Nu har du missuppfattat. Den maten hon har nu har hon inte tröttnat på, utan är de dem hade innan detta. Detta fodret har hon haft runt ett halvår, innan dess hade hon nordic sp+ någon halvår.

De andra fodrena blev hon för tunn av för att hon åt i princip ingenting efter ett tag.  Så nej hon är inte tjock och tröttnar på den maten hon har nu. Hon äter bra som sagt av denna, men lägger på sig alldeles för lätt med detta och svår att få ner i vikt, därav bytet.

Gillar inte lightprodukter, varken till djur eller oss. Och inget jag tänker vidarediskutera :) Alla gillar/föredrar vi olika. Sedan är det väldigt svårt att få tag på som är spannmålsfritt/minimalt med spannmål med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2015-11-27 22:02
#34

Men då blir hon ju hungrig så det är OT.😉

#Ja och därför blir man också mättare och håller sig mättare. Allt jag skriver tycks vara OT, så jag antar att detta också är det, men försöka duger!

Annons:
Fridaaaa
2015-11-27 22:03
#35

#32 Måste inte vara färskfoder som sagt.
Bravo har jag kört (läs #0).

Barf vill jag inte köra. Långt ifrån rätt kunskaper för det och vågar mig inte på det dessvärre. Därför jag kör med färskfoder (torrfoder till den stora).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-11-27 22:04
#36

#34 Va? Nu hänger jag inte med alls.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2015-11-27 22:08
#37

#35 - aha okej, trodde du ville ha färskfoder 🙂

Då kanske du skulle prova Acana light and fit. Lika mycket animalier som i övriga Acana, fast mindre fett - även om du inte vill ha förslag på "lightfoder", men jag räknar inte den typen av foder som lightfoder på så sätt. Det  finns inga genvägar, utan fetthalt mm måste dras ner om hunden är lättfödd. Bättre då välja ett foder med hög andel animalier och lägre fetthalt än t ex dessa sk rena bantningsfoder som bara består av spannmål 🤐

russin
2015-11-27 22:10
#38

Min ena hund är oerhört lättfödd och för hennes del gäller animalier med låg fetthalt. Jag råfodrar och får hålla mig till magert kött till henne för att hon inte ska rulla fram 🙂 De allra flesta färskfoder är alldeles för feta för henne om hon inte ska leva på svältgränsen - endast VoH lamm fungerar, så det varvar jag med.

Fridaaaa
2015-11-27 22:12
#39

#37 Ja helst vill jag det men finns det inte andra alternativ så får det tyvärr bli torrfoder. Viktigast är att få ner henne och så :)

 acana light har havre som andraingrediens. För mycket spannmål helt enkelt tyvärr. :(
Ja i princip alla bantningsfoder har ju det :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-11-27 22:13
#40

#38 Hade gärna barfat om jag hade känt mig tillräckligt säker på det men gör inte det. Skulle bara gå och nojja mig xD
"skönt" att höra andra med såna hundar. fått höra på andra håll att min hund måste vara sjuk eller få för lite motion. Men inte ovanligt att det hänger på fodret med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
2015-11-27 22:14
#41

Barf?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
hemul
2015-11-27 22:15
#42

#36 Jag skämtade. Det är ett av kriterierna. Den bantande hunden får inte vara hungrig. 😉

Fridaaaa
2015-11-27 22:16
#43

#41 Som jag skrivit så helst inte. Känner att jag inte har tillräckligt med kunskap för det, och ändå läst en del. Så skulle bara nojja mig hela tiden. Och fungerar tyvärr inte rent praktiskt i vår vardag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-11-27 22:16
#44

#42 Nej inga djur ska gå hungriga :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2015-11-27 22:16
#45

#40 man behöver inte bara för att blanda egen mat. Standardt har t ex ett tillskott som heter Laga Mat som är kanonbra för dom som vill blanda men inte vågar. Där får hunden i sig alla vitaminer och mineraler den behöver till det du blandar 🙂

Jag kör själv med Standardts tilllskott, men andra sorter.

SaraC
2015-11-27 22:18
#46

#43 Nä, såg att du skrivit det när jag postat mitt. Synd!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fridaaaa
2015-11-27 22:18
#47

#45 Ja jag känner personligen att jag inte vill ge mig på det och passar tyvärr inte i vår vardag. Så vill köra färdigt som finns redan, passar bäst för oss 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-11-27 22:18
#48

#46 Ingen fara :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
LinaK
2015-11-27 22:24
#49

Tycker du ska överväga acanas light and fit. Bara för att det heter light behöver det inte vara dåligt :) kollar man innehållet i det är det ändå rätt skapligt för att vara ett torrfoder.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
2015-11-27 22:26
#50

#49 Som jag skrev så har den havre som andra ingrediens = för hög spannmålshalt för henne. Så därför fungerar inte det tyvärr.

Men vill helst inte köra på light/bantningsfoder :) Så helst inte förslag på det tack :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2015-11-27 22:45
#51

#50 - men hur ska du göra då om du inte vill ge magrare mat och inte kan ge mindre mat ? Enda du kan göra då är att öka motionen dubbelt upp, så lär hunden gå ner i vikt 🙂

Du behöver ge magrare foder om du ska få någon som helst effekt, om du inte ökar motionen rejält. Haka inte upp dig på ordet light, utan leta efter ett foder med hög andel animalier och låg andel fett.

Färskfoder finns ju inga som du har i din närhet och då finns bara torrfoder kvar och för att göra torrfoder behövs antingen spannmål eller potatis för att binda en kula. Så fundera på vad du vill ge. Finns inte många förslag kvar att ge nu 😉

russin
2015-11-27 22:47
#52

Annars fortsätter du ge det foder du ger, men minska rejält och ökar andelen grönsaker och tillsätter extra vitaminer/mineraler för att väga upp.

Fridaaaa
2015-11-27 22:48
#53

#51 Inte sagt att jag inte kan ge magrare, bara sagt att jag inte vill ha light/bantning :)  Men en av anledningarna är till den höga halten spannmål främst.
Jag hakar inte upp mig på ordet light utan vad jag sett i innehållsförteckningarna på dem jag har läst. Inte hittat en enda min minimalt med spannmål, typ alla har det som första eller andra ingrediens :/

Ja dubbla motionen går definitivt inte xD Varken orkar eller hinner vi med xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-11-27 22:49
#54

#52 Hon får redan ca 60% färskfoder, 40 % grönsaker. Vill inte ge mer grönsaker än kött. Plus att hon vill inte äta det om det blir för mycket grönsaker heller :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moonlights
2015-11-27 23:02
#55

Har du provat pondus? Vet dock inte om det är svårt att få tag på där du bor?
Jag har barfat min vuxna hund men sedan kände jag att tiden inte riktigt räckte till, så jag valde att sätta honom på vom og hundemat istället. Men på det så började han öka i vikt ganska så markant så fick tipset av en kompis att testa pondus (3XP) och jag hade inte kunnat vara mer nöjd. På pondus tycker jag att han är lika bra i hullet som han var när jag barfade honom.

Men vet som sagt inte om det går att få tag på där du bor, men om det går så hade det kanske varit värt att testa. 🙂

Annons:
Fridaaaa
2015-11-27 23:03
#56

#55 Får inte tag på det här, kollat innan men utan framgång :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moonlights
2015-11-27 23:35
#57

#56 okej vad synd, är enligt mig det bästa färskfodret

emilialinnea
2015-11-27 23:36
#58

pondus kan man väl beställa? har tur här kan man köpa det på ica :)

/Emilia

Fridaaaa
2015-11-27 23:41
#59

#58 inte till hela landet tyvärr. Och bara stora förpackningar (tänkte ifall hon inte gillar det) redan kollat :/ Inga matbutiker här har färskfoder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emilialinnea
2015-11-27 23:44
#60

men om du beställer en stor förpackning så hittar du säkert någon att dela med lägg upp på Facebook och här för att samla ihop lite folk så blir inte frakten så dyr ollar hon inte det så sälj :)

/Emilia

emilialinnea
2015-11-27 23:49
#61

men om du beställer en stor förpackning så hittar du säkert någon att dela med. Lägg tex upp på Facebook och här för att samla ihop lite folk så blir inte frakten så dyr gillar hon inte det så sälj det :) 

återigen sitter på en mac med autocorrect….

/Emilia

Lona
2015-11-27 23:53
#62

#33, ok, då är jag med :-) . På en såpass liten hund pendlar vikten förstås dessutom lättare än på en större, några gram hit eller dit på fodret kan slå rätt rejält på hundens vikt. Det finns ju överlag fortfarande mer att välja på när det gäller torrfoder även om färskfodren får alltfler varianter. Gäller undantaget för spannmål även ris? Det är ju annars känt för att vara snällt mot just känsliga magar. (Vi behöver inte ha en allmän arsenikdiskussion, tror att alla här på forumet är upplysta om det vid det här laget… Var och en får själv ta ställning till det.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Fridaaaa
2015-11-28 00:23
#63

#62 ris går bra :) Ja kan ju det :/ Ja jag föredrar ju färskfoder men torrfoder får med duga om det behövs :) #61 går inte att beställa hit. Redan kollat. Och hade behövt veta innan. Redan kollat me ingen som ger det fodret här verkar det som förmodligen pga tillgängligheten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emilialinnea
2015-11-28 00:27
#64

det var ju synd :(

/Emilia

Fridaaaa
2015-11-28 00:28
#65

#64 ja tyvärr :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

isblixt
2015-11-28 09:46
#66

Acana light & fit innehåller 15% havre, tycker det är helt okej. Utfodrar mina hundar med en annan sort av Acana och är jättenöjd. 👍

Fridaaaa
2015-11-28 10:59
#67

#66 Ja det är mycket för en hund som är känslig mot spannmål. Hade hon inte varit det hade det varit en annan femma.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anibaz
2015-11-28 11:26
#68

Båda mina äter Standardt Mild. Den ena pga att hon är en tjockis och den andra pga känslig mage. Jag är jättenöjd eftersom båda fungerar jättebra på det då det håller tjockisen i lagom hull och den känsliga magen mår bra på fodret.

Fridaaaa
2015-11-28 11:40
#69

#68 Ganska stora kulor i standart tyvärr för henne som inte är så stor (kör standart till Lillan). Hon är inte så glad för det om man inte ger bara enstaka kulor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Qepta
2015-11-28 12:34
#70

Har inte läst alla inlägg men rekomenderae Taste of the wild. Ger tiken det och hon fungerar utmärkt på det fodret.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Fridaaaa
2015-11-28 12:37
#71

#70 Fungerar det bra på hund som ökar lätt i vikt? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Qepta
2015-11-28 13:36
#72

#70 Det vet jag inte faktiskt. Hon är min första hund som äter Taste of the wild!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Anibaz
2015-11-28 16:41
#73

#69 Testa blötlägga?

Fridaaaa
2015-11-28 16:44
#74

#73 Vill helst inte blötlägga torrfoder :) Av flera anledningar. Sedan har hon aldrig varit glad för det heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizton
2015-11-29 01:20
#75

Kika på Simpsons (zooplus har det). Simpsons lamm och potatis har 14 % fett. Det passar känslig mage och har bra pris. Spannmålsfritt.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive/simpsons_sensitive/365352

Omdöme om ett av Simpsons foder. Rulla ned på sidan för att se andra liknande foder.

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

MoaL
2015-11-29 02:49
#76

Pondus foder funkar ju inte om din hund är känslig för lax, och originalet innehåller även korn.

Svårt att tipsa om färskfoder (som inte redan är nämnda i tråden), men vad gäller torrfoder, funkar inte Orijen då?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Fridaaaa
2015-11-29 10:03
#77

#76 Måste ha mer säkert svar, inte bar tips på foder man tycker är bra, för innehåll på olika foder och så har jag koll på :) Men inte koll på vilka foder som överlag brukar passa på hundar som är lätt för att gå upp i vikt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2015-11-29 14:50
#78

Men herre gud, det finns ingen magisk ingrediens som gör att man blir supermätt och ändå går ner i vikt. Jo, det gör det, men då pratar vi droger AKA receptbelagda preparat. Trycker du i hunden något som ger lite energi i förhållande till volym så innebär det ofrånkomligt att den får i sig mindre näring, näring som inte kan kompenseras fullt ut av tillsatta, oftast syntetiska, vitaminer och annat juck.

Som någon redan påpekat får inte en överviktig hund redan lite mat. Ge hunden näringrik mat men ge den mindre. Ja, den kanske kommer att vara lite hungrig i början, men den kommer att anpassa sig. Det är ju inte frågan om att den ska få för lite mat utan att den ska få lagom mycket, till skillnad mot nu när den uppenbarligen får för mycket. Annars vore den ju inte tjock. Är det ändå så att den redan äter lite bör du nog ta den till veterinär.

Fridaaaa
2015-11-29 14:53
#79

#78 Jag har inte sagt att hunden ska bli "supermätt" heller. Snälla förvräng inte saker och ting och överdriv inte.

Håll dig till tråden ingenting annat. 
Hon är inte överviktig, än. Men hon blir det lätt av detta fodret därav bytet. Vissa hundar går lättare upp av vissa foder än andra. Helt naturligt.
Och kan inte fylla ut med mer grönsaker så därför byter jag och enda jag vill ha tips på ingenting annat, som folk VET brukar fungera bra till hundar som lägger på sig lätt. 

Hon får inte för mycket mat. Definitivit inte, skulle aldrig ge det till hund. Däremot passar uppenbarligen inte fodret henne därav bytet. Hon höll vikten bra på nordic sp+ tex men all spannmål klarade inte magen istället. Så beror helt klart på fodret och ingenting annat.

Behövs ingen veterinär. Hon är fullt frisk. 

Så håll dig återigen till trden ingenting annat!
Jag vet vad jag gör, inte ny på hund heller men aldrig haft hund som lagt på sig så pass lätt, och samtidigt inte kunnat äta vilket foder som helst, därav att jag frågar här, och vill enbart ha svar på det ingenting annat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2015-11-29 15:08
#80

Tycker det är du som ska tänka till. Allt alla säger är fel och, enligt dig, OT. Det skulle ju kunna vara så att du antingen inte förklarat vad du frågar efter tydligt nog eller att du faktiskt inte själv förstår problemet. Vi kan ju börja med det senare. Varför tror du själv att din hund är tjock fast den, som du säger, äter lite? Vore intressant att få höra din teori om det.

Fridaaaa
2015-11-29 15:13
#81

#80 Nej så är det verkligen inte och slutdiskuterat. Även admin har redan sagt till en gång, ska inte det räcka istället för att fortsätta mala och mala som du gör nu? Tröttsamt. 

Jag har inte sagt att den är tjock! Sagt att hon lätt blir det och att det är svårt att få ner henne med detta fodret, därav mycket. Respektera detta och ge enbart tips på det jag efterfrågar, ingenting annat. Är det så himla svårt? 

Återigen: vissa hundar lägger på sig lättare av vissa foder än andra. Samma gäller alla andra djurslag också (ink människan), vissa foder passar vissa hundar bättre än andra. Därför söker jag ett foder som passar henne bättre.
Är något i denna varianten som gör att hon lägger på sig lättare än den förra hon hade, och just därför ska jag byta. 

Diskussionen är avslutad och kommer inte forsätta för min egna del utan enbart besvara det som har med tråden och frågan att göra.
Söker inte tips & råd på annat än det som står i #0.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2015-11-29 15:46
#82

Byt tillbaks till det förra fodret då.🙂

Visst ja. Det var ju slutdiskurat. Och det förra fodret är väl OT det med i varje fall så…🤫

Fridaaaa
2015-11-29 15:51
#83

#82 Har ju sagt det mer än en gång att hon inte kan äta det då hennes mage inte fixade det pga spannmålen i det. Därför jag bytte, annars hade jag inte bytt nämligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
isblixt
2015-11-29 16:47
#84

Gällande torrfoder så gå in på animail, zooplus och andra hemsidor med hundfoder och leta efter foder som verkar passa det du kräver, prova och se om det blir nån förbättring, blir det det så är det bra… blir det inte det så får man fortsätta leta. Verkar ju tyvärr som så att ingen här inne kan ge dig bra tips.

Fridaaaa
2015-11-29 16:59
#85

#84 Återigen söker jag andras tips och erfarenheter, ocn som jag med sagt så har jag hyfsat koll på många foders innehåll. Men inte så bra för hunden att prova en massa. bättre att prova de alternativ som folk upplevt bra till hund som har lätt att gå upp i vikt, och prova det i förstahand.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
2015-11-29 17:12
#86

Har fått ner Sigge i vikt med hjälp av ökad motion i varierad terräng och så äter han acana lamm, det är spannmålsfritt. Det är lite lägre fettinnehåll i detta än orijen och andra märken av acana. Jag är jätte nöjd med det fodret. Fin päls och magen är bra.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
2015-11-29 17:15
#87

#86 Ska se om jag hittar acana provpåse först :)

Ja mer motion kan jag dessvärre inte öka, finns inte mer tid för det. Och rör på hos en hel del. Är om jag hittar en annan mer ansträngande aktivitet att ersätta någon promenad med men inte kommit på vad än.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Turast
2015-11-29 18:41
#88

#87 springa ist för att promenera ? Köra rapport/budföring? Cykla? Simma? Vattentrask? Gå i högt gräs så hen får lyfta högt på tassar? Backträning?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
2015-11-29 19:48
#89

#88 Kan inte springa för mitt knä.
Inget ställa att simma med henne vintertid :( Enbart sommaren.
Vad är vattentrask? Kan inte gå med henne i vatten ute vintertid.

Högt gräs finns typ inte nu någonstanns :( 
Cykla kan jag så länge det inte är minusgrader/halt, inga vinterdäck.
Backar går vi i upp och ner flera gånger i veckan :)

Så mycket av det passar mycket bättre vår & sommar och inte vintertid tyvärr, det som är tråkigt :(

Budföring beror på om jag får sambon att vara med, bor inte nära någon som har aktivt intresse för hund på det sättet :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Turast
2015-11-29 19:50
#90

Simma på hundsim? 
Vattentrask är ett rullband i vatten = man kan öka motståndet kontrollerat osv

Gå i hög snö (låångsamt) när ni får det?

Men budföring behöver man ju inte ha så mkt intresse för, behöver ju inte göra avancerat att hunden ska in i fot osv.. bara att den springer emellan och får godis/leksak?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Fridaaaa
2015-11-29 19:55
#91

#90 Alldeles för dyrt, kostar över 400 kr per gång och måste köras minst 2 ggr/vecka för att det ska ge effekt. Plus bensinen på det, Så finns det dessvärre ingen möjlighet till.

Om jag hittar något mot snöbollarna, så absolut gå i snö när/ om det kommer igen (hon har overall men hjälper inget vidare på tassarna) men testar allt möjligt nu för fullt :)

Nej det vet jag var inte så jag menade, utan menade att de vill ställa upp på det :) svårare att få folk att ställa upp på det utan att ha intresserat, i alla fall som jag upplever det , men ska fråga sambon :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
2015-11-29 20:13
#92

# 78 Som du själv säger så funkar olika hundar på olika foder. Så frågan är omöjlig att svara på.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

MoaL
2015-11-29 20:28
#93

#77 Vi har tänkt gå över till Orijen nu med vår hund, en snart tioårig kastrerad amstaff, eftersom det är först nu på senare år som han har börjat kunna hålla vikten och till och med bli lite knubbig om man inte passar sig. När han var ung försökte vi med Orijen, men han rasade i vikt av det eftersom han hade så snabb ämnesomsättning, så det enda som gick då var performancefoder i stora mängder. Nu går han på ett overweight/sterilized-foder (Eukanuba), men ingredienserna är ju inte direkt fantastiska 😮, så nu känns det som att vi törs testa Orijen igen. 

Det går ju för er att prova en påse om inte annat? Eller så får du vänta den tid det tar tills vi har sett hur vår gubbe funkar på det och kan rapportera här, men det känns lite långtråkigt. 😛 Jag skulle i alla fall bli galen av att inte få veta så fort som möjligt, men det är jag det.

Vad gäller budföring och annan hundträning, kan du inte hitta någon här på forumet som bor i närheten då? Eller om det finns någon hundträningsgrupp på fb som håller till i din kommun?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fridaaaa
2015-11-29 20:29
#94

#92  Nu besvarade du nog fel person?
Nej frågan är inte omöjligt att svara på. Man kan ge tips ändå vad som fungerar överlag för just denna typen av hundar, och fungerar inte dem ja då får man prova annat. Men att prova flera olika bara random är ju inte att rekommendera

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-11-29 20:33
#95

#93 Ja jag ska se om jag hittar provpåse så jag inte köper något som inte fungerar/hon inte direkt gillar på storsäck :)

Tror tyvärr ingen skulle köra hit utan bensinkostnad för att träna det 1-2 ggr/vecka och jag har inte möjlighet att ligga och köra iväg som det är just nu :/ 
Mycket extrakostnader nu under december/januari som varje år :(

De håller till i stan eller ja minst 3 mils radie de jag hittat på facebook :/ Och kan dessvärre inte köra extra in till stan då jag redan är i skolan där på dagarna :( tråkigt nog :( Är om jag lyckas hitta någon som bor här runtom eller då övertala sambon. Men får fortsätta kolla runt. De flesta jag känner med hund bor typ 6 mil härifrån som är engagerad i träning och så :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

indra-bus
2015-11-29 20:47
#96

#94 Jag svarade inte fel. Jag menar vad jag skriver. Hundar är olika de som funkar för en behöver inte funka för någon annan,  Även om de är samma ras kön. Jag skulle ge lite mindre mat. Gillar hon maten så kanske hon äter för att de är gått inte för att hon är mer hungrig. Du skriver att hon ratar o tröttnar på foder.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Fridaaaa
2015-11-29 20:50
#97

#96 Syftade på fel person inte att du skrev fel text.
Ja allt det där vet jag och har jag även skrivit mer än en gång i tråden också.
Jag kan inte minska färskfodret mer har jag också sagt flertalet gånger! Då får hon mestadels grönsaker = inte bra för en hund.
Hon gillar inte när det är mycket grönsaker. Grönsakerna mättar inte mer än färskfodret.

Så foderbyte är det jag är ute efter som sagt, ingenting annat, så vill inte andra tips än det jag efterfrågar i #0, snälla respektera detta nu! Jag är tacksam för förslag MEN jag vill inte ha förslag på sånt jag inte är ute efter, det har jag ingen nytta av ändå. 

Andra foder har hon tröttnat efter ett tag ja utom nordic. Men det fungerar inte därav bytet, annars hade jag givetvis inte bytt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
exitingsvillemo
2015-11-29 22:28
#98

Nordic BAS? Mindre fett.

Nordic special? För känsliga magar och mindre fett.

Klarar hon inte av ett dugg spannmål, så är du så illa tvungen att sänka fodret hon klarar av, till en mängd som gör att hon INTE går upp i vikt.

Ett foder med mindre fett kommer alltid innehålla någon sorts utfyllnad!

Marieangelica
2015-11-29 22:47
#99

Bestämmer du dig för torrfoder rekommenderar jag varmt Acana! Jag ger Acana small breed och upplever att det ger en stabil mage, stadig vikt och vacker glansig päls. (ger även vom en gång per dag, vet att du inte vill blanda foder men vill bara skriva hur jag gör.) Hoppas du hittar något som passar din hund. 🙂

Lona
2015-11-29 23:20
#100

Orkar inte bläddra tillbaks och se vilket inlägg det var men angående Simpsons så funkade det visserligen bra men min hund blev lätt lite rund på det. Å andra sidan var hon konvalescent under den perioden och en labbe som inte får röra sig ordentligt - ja, det är väl ganska klart att den lägger på sig… Upplevde dock att Lamb and Potato var bättre ur viktsynpunkt än Duck and Potato. Min hund åt även Boschs foder ett kortare tag, jag tyckte att hon höll vikten bra på det. Tror det var Lamm och ris men jag kommer inte ihåg om det var mer spannmål i än riset. Köpte på Zooplus. Angående motion; gillar din hund att leta och apportera? I så fall är uppletande och liknande övningar suveräna! Lägg ut föremål över ett lagom stort område i terräng som är lite jobbig, sen kan du stå och bara skicka och ta emot :-) . Ska man inte satsa på bruks så spelar det ju inte så stor roll HUR hunden letar, så länge den jobbar. Fördelen är dessutom att hunden får använda nosen/skallen så att den även blir mentalt trött.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
2015-12-02 21:20
#101

Klurat och klurat hur jag ska göra. Kollat på lightfoder men alla jag sett innehåller för mycket spannmål :(

#100 Har inte direkt testat på det så vet inte riktigt :)  
Nej bruks ska vi inte köra något seriöst eller liknande på :) Men ska kolla upp det! :) 

#99 Dessvärre har den havre som andraingrediens. Risken är stort att hennes mage inte fixar det så bra :( 

#98 Hon klarar lite spannmål men inte speciellt stor mängd dagligen.
Nordic sp+ som den heter, är spannmål och den har hon haft men bytte pga att magen inte fixade den. 
SOm jag skrivit flera gånger kan jag inte sänka det fodret hon har nu mer, för då får hon mer grlnsaker än färskfoder och det äter hon inte.Plus att jag tror inte att en hund mår bra av det i längden, därav bytet. Så vill inte ha vidare diskussion kring det tack. BEstämt mig redan för att byta för att det är det allra bästa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
2015-12-02 23:51
#102

Nu har jag inte läst riktigt alla inlägg i tråden då det blev bara en hel del upprepningar. 

Det är sällan det stämmer med rekommendationerna från fodertillverkarna. Hade jag tex. gått efter säckarna (när jag gav torrfoder) på mina shelties så hade allihopa rullat fram, ja, de skulle varit som tunnor helt enkelt. Så det är alltid individen man ska gå efter och hur mycket mat de ska ha. Det gäller torrt som färskt.

Då det gäller färskfoder eller färdig Barf så om jag har förstått det rätt så äter hunden idag Nordic spannmålsfria och den fungerar bra på det. Den har också fått äta Mush Vaisto men tröttnat. Du vet väl att du kan kombinera de två? När man utfodrar med rått så behöver man inte på samma sätt som med torrfoder hålla sig till en sort, utan man kan variera ganska friskt mellan olika märken och sorter. 

Hur som helst så om hon är bra i hull nu och du är rädd för att hon ska gå upp i vikt i vinter så är det bara för dig att minska mängden något. Som sagt var, sällan det stämmer exakt med vad fabrikanterna rekommenderar, utan det är bara ett riktmärke/något att gå efter och sedan får man justera uppåt och nedåt utifrån den individen man har.

Fridaaaa
2015-12-03 10:39
#103

#102 Det med mängden vet jag redan och jag anpassar alltid efter varje individ, även denna gång. Därför jag byter, för att jag inte kan ändra mer än vad jag gjort.

Hon fungerar på det ja MEN hon håller som sagt inte vikten, utan går upp superlätt av det, är därför jag vill byta. Vill inte ge mer grönsaker än vad jag redan gör, blir för mycket för henne. Hon får redan vaisto ibland i maten. 
Nej hon behöver ner lite. Hon är inte överviktig men behöver ner lite sen är hon lagom.

Men återigen: Jag är ute efter ANNAT foder, inte att behålla det jag redan har, eftersom det inte fungerar i längden längre.  HOn får redan ca 60% färskfoder, 40% grönsaker, och kan inte öka grönsaker mer, då äter hon inte samt blir på tok för mycket grönsaker för en hund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
2015-12-03 10:48
#104

En del individer lägger lätt på sig, oavsett vad de får att äta. Så att byta foder tror jag inte ett dugg på. Utan man får anpassa mängden/motionen istället.

Jag förstår inte varför du absolut måste byta foder när hon verkar fungera på det hon får idag med tanke på hennes klåda/mage. (Klåda berodde väl på lax eller så minns jag fel). Det bäddar bara för problem.

Annons:
Fridaaaa
2015-12-03 10:51
#105

#104 Det vet jag också men hon lade inte på sig såhär av sp+ men den fungerade inte magen på. Så 99% säker att det har med fodret att göra eftersom det kom i samband med foderbytet.

Anpassa mängd och motion gör jag återigen redan.
Jag har även förklarat VARFÖR Jag vill byta mer än en gång, vänligen respektera detta! Vi misstänker att det var laxen ja. Får hon har inte fått det sedan vi kör utan lax.
Att byta foder bäddar verkligen inte för problem, vad för problem tänker du på då för jag hittar itne ett enda…

SÅ nog tjat om detta tack. Jag vet vad jag gör och söker ENBART det som efterfrågas. ALlt det andra vet jag redan och vet som sagt vad jag gör och känner min hund bäst när det kommer till foder eftersom jag vet vad jag provat och inte provat, vad som fungerar eller inte fungerar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
2015-12-03 10:58
#106

Man behöver inte bli otrevlig för att folk försöker hjälpa till med råd och tips. Men eftersom du är så ovillig att ta emot hjälp och råd, så prova dig fram själv vad som passar din hund bäst!

Fridaaaa
2015-12-03 11:02
#107

#106 Jag har inte varit otrevlig, har skrivit helt neutralt. Bara trött på att behöva upprepa 100000 gånger när jag redan förklarat detta massvis med gånger.
Och förstår bara inte varför man inte kan respektera och köra det man efterfrågar istället för att fortsätta traggla och traggla. Bara tröttsamt. Över hälften av tråden handlar om upprepningar samt motsatsen till det som efterfrågas.

Jag är INTE ovillig! Så lägg ner nu! Ja nu är jag lack, även admin har sagt till att alla skahålla sig till tråden.

Man är INTE ovillig för hjälp bara för att man INTE vill prova sånt man redan provat och vet inte fungerar. Definitivit inte samma sak. Folk måste lära sig att skilja på det någon gång….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
2015-12-03 11:14
#108

Det du efterfrågar i TS är: "Men vill inte ha förslag på lightfoder eller bantningsfoder.

_Hon äter inte Emmzo, VoH eller bravo. Mush vaisto går bra i perioder men inte som helfoder, tröttnar hon med snabbt på (kan ej ge de med lax, hon får lättare klåda av fisken, gissar att det är fisken i alla fall).

Måste ha med så lite spannmål som möjligt, helst spannmålsfritt (hennes mage fungerar bättre då)."_

Inte lightfoder eller bantningsfoder, inte Emmzo, VoH eller Bravo. Inget med lax, och så lite spannmål som möjligt. 

Det är ALLT, du inte efterfrågar och jag kan läsa mig till många tips och förslag som inte innesluter ovannämnda men du hänvisar gång på gång till TS, så jag undrar vad det är du efterfrågar egentligen? Nej, du behöver inte svara för jag tänker inte engagera mig i detta något mer. Tycker bara att det är synd att så många slösar sin energi på det här och försöker vara hjälpsamma,  så åter igen - kolla runt själv vilka foder du har tillgängliga och prova dig fram själv. Det är det enda rätta i det här fallet.

Fridaaaa
2015-12-03 11:24
#109

#108 Och har förklarat varför jag inte vill ha light/bantningsfoder och är för att jag inte har hittet ett enda med minimalt med spannmål. Lusläst alla jag hittat vilket är en hel del. 

Efterfrågas det som står i #0, har man inte förslag på det då skriver man helt enkelt inte, svårare än så är det inte.
Och kan ju inte ge ett foder hon mår dålgit av eller inte äter eller hur? Liksom onödigt och lönlöst.

Slöseri att tjafsa som du håller på med istället för att lägga energi på det som efterfrågas. Gäller andra med. Tacksam för tips & råd MEN sedan som folk lägger energi på att skriva om allting annat än det jag efterfrågar, det kan inte jag hjälpa. Upp till dem. Men jag och hunden har ingen nytta av det som inte har med #0 att göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-12-03 11:25
#110

Bett Sajtvärd att låsa denna, jag kommer avfölja denna så inte lönt att skriva här mer för kommer ändå inte se det.

Gjort en ny och vill INTE ha massa OT i den för det har jag INTE nytta av.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: