Annons:
Etikettdrag
Läst 1828 ggr
Olivia!
11/24/15, 11:34 AM

Träna drag

Jag går i tankarna om att börja träna drag med min hund, mest för skojs skull då jag kan tro att hon skulle uppskatta träningsformen och även jag :) 

Men min fråga är väl vad jag bör tänka på? Jag har tänkt att hon ska få dra mig, då jag själv är en aktiv löpare men har även funderat på pulka. 

Vad bör jag då ha för sele? Finns ju en hel del selar, kollade runt endel i fjol men kunde inte riktigt bestämma mig. För visst måste man tänka på hur hunden springer osv? Och hur börjar jag träningen?

Mycket tacksam för svar! :)

Annons:
JoannaLi
11/24/15, 1:17 PM
#1

Kolla på en kombisele. Nomesele funkar bra till persondrag (t.ex. löpning, skidåkning etc) och "kombifästena" funkar till skakeldrag, som det blir vid pulkdrag. 

Jag skulle börja träningen med att träna in kommandon. Öka, minska tempo, stanna, svänga etc. Använd en "hare", t.ex. en person som springer framför er, så att hunden jagar personen, och per automatik drar dig/pulkan. 

Vänj gärna vid skrammel innan ni börjar dra, t.ex. dra burkar, flaskor, etc. 

Jag kan återkomma mer senare om jag ska förtydliga eller om du har mer frågor :)

Olivia!
11/24/15, 1:52 PM
#2

Tusen tack för svar! :) Någon speciell kombisele som du rekommenderar? Om jag fäster en kätting i selen till att börja med och går med henne, kan det va en bra idé? Hon kan nämligen vara lättskrämd för nya saker och sådant. När man går med denna specifika sele borde jag ganska så snart lära henne att hon inte ska bry sig dofter m.m. för att underlätta när vi sedan ökar tempo va? Eller är jag fel ute om jag resonerar så?😮

JoannaLi
11/24/15, 2:06 PM
#3

Jag har själv ingen kombisele, som jag kan rekommendera så, men kan luska lite för att hitta några som skulle passa mina krav :P

http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/product&product_id=57 

http://www.mrkoppel.se/shop/product/kombisele?tm=produkter/selar-harness

http://www.sundpro.se/produkter.php

Liknande dessa selar gillar jag!

Ja, jag är stenhård med Arrak att i dragselen så nosar man inte. Därför brukar jag i början gå med både dragsele och halsband, och så kopplar jag mellan dem. När jag kopplar i halsbandet så är det varsågod, och i selen är det pallnit på att nosa. Det är också för att Arrak inte har mental kondition att gå ett helt pass "ordentligt", så då får jag variera. 

Absolut kan det vara en bra idé! Annars kan man t.ex. använda skor, mattor, eller dyl. Gärna lite tyngre grejer som går ganska stabilt på vägen i början. (Arrak jobbar just nu på att dra 1½-litersflaskor, som hoppar och skuttar och rullar och håller på.) 

Problemet med att börja med en kätting är att den är ganska tung, och den har ett ganska dramatiskt ljud. Jag skulle varmt rekommendera en trasmatta :)

Majken!
11/24/15, 2:10 PM
#4

Jag krånglar inte till det. Ser till att ha en sele som fungerar och sedan jobbar jag enbart på motivation. När man drar i selen så ska man dra det man kan, högsta motivation ska vara att skynda framåt. Då slipper du också undan bekymmer som nosande, stannande etc.

Olivia!
11/24/15, 3:03 PM
#5

#3 Då kan man börja med en matta då, för att vänja henne vid att det är något bakom henne :) Och sedan kan man variera sig då? :)

#4 Det gäller att hitta motivationen hos oss lite tror jag. Provade ett par ggr i fjol men hon hade lite svårt att gå framför mig då vi har tränat mycket lydnad och då mycket gå vid sidan av mig. Men jag har sett stor skillnad när jag har tagit på mig mitt förarbälte, när vi bara har vart ute för konditionen! Då har hon oftast haft ett fokus, fram! :)

Vattnadal
11/24/15, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När vi har grundkurs drag brukar vi börja med teori, visa hur selar ska sitta, förklara olika selar, linor och utrustning till olika sorters drag. Sen får alla hjälp att hitta en sele som passar, och prova att dra lite. Vi brukar börja med trasmatta, så att det inte låter så mycket, och ändå ger lite tyngd. När det går bra, bildäck eller kätting som låter mer. När alla hundar fattat att de ska lägga tyngd i selen och jobba bryukar alla få testa en kort (40-250 m) sväng med cykel eller sparkcykel. Efter det brukar vi ta paus, och sen kör vi en sväng, där vi delar upp hundarna i grupper efter hur mycket de klarar av att dra. 1 km, 2-3 km, 4 km eller 8 km.

Sen har vi fortsättningskursen, där vi tränar kommandon, som start, höger, vänster, fram, sakta, öka tempot, passera osv. Där brukar vi träna kommandon till fots först, sen bara på en 1-200 m bana, och avslutar med en dragtur på 2-8 km där vi tränar alla kommandon och omkörningar.

Lägg gärna upp det så att du börjar träna kommandon på alla promenader. Testa att gå med en nervös hund i tolkbälte, med tolklina och dragsele på. Lär hunden att lägga tyngd i selen, gå framför och lyssna på kommandon. När det funkar, släpa en trasmatta på promendader, och avancera till tyngre när det går bra. Sen kan det vara läge att börja cykla/åka skidor/spark/släde/pulka.

Tänk på att det hon drar måste stanna när hon stannar, som tx en trasmatta gör. En plastpulka för barn glider gärna in i hunden och kan skrämmas eller skada hunden. Har det hon drar ingen broms/skakel, sätt ett koppel i det och bromsa så inget händer.

Kombiselen är bäst, då du kan ha den till drag i lina och med skakel samt lite DW.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Olivia!
11/24/15, 5:56 PM
#7

#6 Tusen tack för bra tips! Måste bara fråga vad DW betyder? Det skulle ha varit en kurs i barmarksdrag här nu i höst, men jag har en allergihund och får tyvärr bara vara med henne i skogen nu under vintern.

Men om jag förstått rätt:

man börjar med att lära hunden kommandon under promenaderna, går sedan vidare till att prova selen, lina och bälte under promenaderna och få henne bekväm i att gå framför mig. När vi har klarat detta så provar vi att dra med lite tyngd, trasmattor, däck och dylikt.

JoannaLi
11/24/15, 6:05 PM
#8

#7 Det låter som en bra plan för mig :)

Vattnadal
11/25/15, 12:48 PM
#9

#7 Japp, helt rätt!

DW är Drag Weight, då man släpar föremål på promenader för att bygga muskler och låta hunden jobba.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: