Annons:
Etikettövrigt
Läst 7021 ggr
Lexie82
11/24/15, 8:30 AM

Testat robotdammsugare?

Blir GALEN på allt hundhår! =P

Är det någon här som testat robotdammsugare av inte alltför dyr modell? Verkar finnas allt ifrån några hundralappar till flera tusen.. Och de dyrare modellerna har jag absolut inte råd med.

Är det någon som testat dem och vet hur det funkar får att få upp längre hundhår (jag har en golden retriever)? Jag inser ju att man ändå måste dammsuga själv ibland, men  det hade ju varit skönt med lite hjälp att hålla golven på en hanterbar nivå.

Annons:
Honestyisdead
11/24/15, 11:51 AM
#1

Råder dig att kolla betyg på nätet. Ofta är billigare varianter sämre.

Lexie82
11/24/15, 8:46 PM
#2

Självklart är det så, men det behöver ju inte alltid betyda att billigare är dåligt.

Mygohr
11/24/15, 8:56 PM
#3

Tyvärr funkar det inge vidare till hundhår :-( pälshåren lindar upp sig runt borstar och hjul. Det slutar med att det tar mer tid varje dag att trassla ut än det tar att dammsuga….

JonnaCecilia
11/24/15, 10:19 PM
#4

Vet någon som sa att nån från ellos för typ 800 var helt ok, men tror hen bara har en katt, ingen hund. Jag köpte en dyrare, som väl eg är i mitten av skalan men för mig dyrt, ca 4'500:- en roomba irobot 780 (finns nog inte längre utan är senare modell, typ 880 eller vad det nu kan vara), för födelsedagspengar när jag fyllde 25. Är supernöjd. Har inte långhårigare än eurasier ibland och bolognese som ju inte fäller, men tycker absolut det är värt. Mitt hår var långt innan och jag fällde rätt mycket ;) det lindades runt borsten men det kom med borstkniv och rengörare så det samlades ju ihop iallafall, rengöra borsten får man ju göra då och då, lite oftare än andra kanske med långhårig hund ;) Köpte roomban efter att jag läst recension av en med tre hundar som var supernöjd. Jag har haft min i två år, men inte haft hund hela tiden, men jag är nöjd. Den går upp på mattor, får med det mesta (utom större saker, kartongbitar valpen bitit sönder, hö från marsvinen…). Visst, den tar inte bra i hörnen, men det är ju väldigt lätt att ta när man moppar, eller med en handdammsugare. Har inte ens en vanlig dammsugare som komplement vid storstädning längre, hade det i början, men känner inte behov. En bra sak är att du kan ställa in så den går på schema, eller typ sätta på den när du är ute med hunden, så är det dammsugit och klart när du kommer hem igen! Så smidigt. Plocka undan före såklart!

JonnaCecilia
11/24/15, 10:22 PM
#5

Läste förresten mest recensioner på amazon, fanns många fler och detaljerade, än på svenska sidor. Först kollade jag vilka som var bäst i test i Sverige och sen sökte jag på dem på amazon och kollade vilken som verkade vara bäst inom min budget. Finns nog en på letsdeal nu, vet inte hur bra eller så, men lite billigare iallafall, men det allra bästa är nog att bestämma dig för nån nu och sen kolla på fredag om den kommer på någon black friday-rea!

[linda1989]
11/25/15, 9:56 PM
#6

Jag har en billig som funkar väldigt bra på långa hår (bott med en finsk lapphund). Minns dock inte vilket märke men kan kolla upp det om intresse finns

Annons:
fridarebecka
11/25/15, 10:04 PM
#7

Lånade en av en bekant som heter Neato pro(typ) under några veckor, tyckte att den funkade bra på min hunds hår(typ 2-3 cm långa). Visst fick man rensa den på hundhår ibland, den gjorde inte golvet kliniskt rent och lät en del men skulle absolut kunna tänka mig en egen! Vi körde den varje till varannan dag, startade den när vi skulle ut på promenad och sen var det rent när man kom hem. Vi körde vanliga dammsugaren en gång per vecka/varannan vecka för att få upp dom allra minsta dammkornen. Det den inte sög upp var typ sånt som man ser om man ligger på golvet med en ficklampa, jag tycker absolut att den var värd ca 3000 kronor!

Lexie82
11/25/15, 11:54 PM
#8

#6 Kolla jättegärna upp vad det är för någon du har! =)

[linda1989]
11/26/15, 12:03 AM
#9

Centurion RDE120 heter den nog. Iaf det märket. Den suger inte jättebra när det kommer till småsaker men absolut bra på tussar, damm och sådant. Den är duktig på att känna av kanter osv och piper när den ska laddas. Laddas med laddare som en mobil. Jag är nöjd även om det krävs riktigt städning med vanlig ibland också ;)

Lexie82
11/26/15, 12:06 AM
#10

#9 Tack för tipset! Blir nog en sådan, skulle jag tro, även om den modell som finns nu heter RDE125, men den lär ju inte ha blivit sämre =)

Hildgrim
11/28/15, 11:07 PM
#11

Det kanske vore något. :)

hemul
11/30/15, 7:26 AM
#12

Måste man inte ha ganska rena ytor för att en sådan ska funka?

JonnaCecilia
11/30/15, 1:50 PM
#13

#12 Hur menar du? Möbler och så eller? Den känner av och kör runt. Det kan vara smart att sätta upp köksstolarna på bordet bara, så den inte fastnar under, det blir ju något av en labyrint. Sen måste en ju såklart röja undan från golvet (plocka ihop alla Lizzas leksaker fort innan hon hinner dra ut dem igen ;)) men det måste en ju med vanlig dammsugare med. Även om du med en vanlig kan fösa undan saker med foten eller så antar jag ;) För mig är min robotdammsugare en life saver, skulle aldrig bli dammsugit här hemma annars eftersom jag är funktionsnedsatt och min sambo… Let's say måttligt intresserad av att dammsuga regelbundet ;)

Annons:
hemul
11/30/15, 2:01 PM
#14

Menade fria ytor. Inte så mycket möbler överallt.

Upp till toppen
Annons: