Annons:
Etiketthälsa
Läst 5476 ggr
[LoveUnite]1
2015-11-17 16:18

Gammal Flåsande Hund

Vill säga från början att jag ska ringa veterinär imorgon.

Jag har en 10,5 årig stor tik som i några veckor nu flåsar utan anledning. Enda gången hon inte flåsar är när hon sover/vilar/äter.

Först trodde jag kanske jag inbillade mig men nu har en annan familjemedlem haft henne också och märkt hon flåsar så som jag beskrev ovan.

Då har jag bestämt mig att ringa veterinär imorgon.
Vi pratade om detta idag eftersom hunden kom hem igår.

Jag är livrädd det kan vara hjärtat, är allt jag läser om.
Som ung har hon alltid haft ett starkt hjärta och fått många komplimanger för det.

Men jag vet att hon har lite ont, hon har problem med eksem som nu tagit fäste på tassarna (hon får behandling) men en hon har på baktassen där är hon känslig. Jag ser på henne att hon har lite ont, men om jag ser det som lite kanske det är mkt för henne.

Ni som har haft gamla hundar som helt plötsligt börjat flåsa så som jag beskrivit, vad har det varit för fel?

- En nervös matte - 💔

Annons:
hemul
2015-11-17 16:25
#1

Ja. En Cavalier, så du kan förstå resten. Men jag tycker du ska vänta på resultatet av undersökningen innan du målar fan på väggen. Det kan säkert bero på annat också. Hoppas ni får tid snabbt så ni slipper gå och oroa er!

Lona
2015-11-17 16:58
#2

Många hjärtbesvär går dessutom att medicinera så att hunden är besvärsfri. Det KAN även vara något med lungorna men ni får KU svar imorgon. Håller tummarna för er!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Belimas
2015-11-17 18:16
#3

Nu var det i och för sig en ung hund men ja tyvärr var det hjärtat som var orsaken i hans fall MEN det behöver inte betyda att det är det i ert fall, det finns säkert andra saker som kan ge det symptomet.

TjockaBerta
2015-11-17 19:22
#4

Vi hade en hund med blåsljud på hjärtat. När hon var 11 tog vi bort henne för då fick hon svårt att få luft.

>>>Malum domesticum<<<

Zadeira
2015-11-17 19:59
#5

Det behöver inte vara hjärtat. Hur stor hund gäller det? Vår kompis hade en 10,5 år gammal leonberger som flåsade helt obefogat från och till. Hon hade iofs ont i kroppen pga artos, men i övrigt var där inget fel på henne. Veterinären sa att det kunde ha med åldern att göra, att äldre hundar ibland blir flåsiga särskilt de av större raser.

[LoveUnite]1
2015-11-17 20:42
#6

Jag hoppas det inte är något allvarligt.

Hon är en blandras, hon har berner sennen och new foundland i sig och de är stora.

Hon äter, dricker och gör allt ute som hon ska, orkar med promenader osv.
Om det är något tror jag mer att hon har ont, jag kan se på henne att hon har värk, men hur pass ont är ju svårt att säga.

Annons:
[Forest]
2015-11-17 21:07
#7

måla inte fan på väggen sa min mamma, men tycker det är bra att ni uppmärksama och ringer vetten för en närmare titt.

Lon@
2015-11-17 21:09
#8

Håller med #7 , tänk dessutom på att be om en hel utredning när ni bokar tiden, inte bara att hon flåsar.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

JonnaCecilia
2015-11-17 22:18
#9

#6 Tyvärr är ju det rätt gammalt för så stora hundar :( Dock flåsade min lab/goldenmix rätt länge som gammal, från och till pga vätska i lungorna. Det gick liksom att leva med enligt vetten. Sen tycker jag större hundar som Newfoundland är mer flåsiga generellt, så något som låter jättemycket för en sån hund kanske är nåt som knappt skulle märkts på en mindre och därför upptäckts senare. Nu upptäcker ni det tidigt och har större chans att det går att behandla, hoppas jag! Lycka till, berätta hur det gick imorgon

[LoveUnite]1
2015-11-18 13:33
#10

Har tid hos veterinären på Måndag. De vill kolla igenom henne ordentligt eftersom hon är en äldre dam.

Är bara att avvakta. Ska bara ta lugna promenader med henne.
❤️

LinaK
2015-11-18 14:46
#11

Hoppas det går bra! Uppdatera oss gärna om läget.

Vissa hundar kan också flåsa när dom har ont, tänker typ på leder när hunden är äldre. Men bra att veterinär ska känna igenom ordentligt och kolla upp.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[LoveUnite]1
2015-11-24 15:02
#12

Hemma från vetten.

Fint hjärta och fina lungor, röntgades även.

Dock väldigt stel och har ont i höfterna =(

Tog blodprov på allt möjligt. Lite förhöjda levervärden och lite låga anti kroppar. De skickade iväg tester samt sköldkörtel prover för mer tester.

Samt överviktig, trodde faktiskt hon hade gått ner i vikt hehe, men där fick man en smäll i ansiktet, så striktare med maten och jag ska göra mitt bästa att öka motionen lite mer.

Men veterinären sa att hon har ont i höfterna och är stel så det kan vara det som gör att hon flåsar extra mkt, samt att hon är av en stor ras och gammal. Men vi ska kolla upp de andra testerna för att se vad som kan va orsaken bakom det andra.

Får väl veta mer i slutet av veckan.

hemul
2015-11-24 18:15
#13

Vad skönt att det inte var hjärtat!🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: