Annons:
Etikettvalpar
Läst 2727 ggr
November14
2015-11-13 15:09

Lite frågor om hantering av valp

Hej! Detta är mitt första inlägg här. Har efter mycket funderande och läst mycket bestämt oss för att skaffa vovve! Den lille flyttade hit i lördags förra veckan och allt går hur bra som helst. Däremot har jag några frågor som jag hoppas att jag kan få svar på. När vi är ute och går så kan valpen bara helt plötsligt vägra gå. Speciellt om han märker att vi är på väg åt fel håll och han vill gå hem. Varför och vad gör jag? Är det dåligt väder ute så vägrar han att göra sina behov och gnäller bara för att han vill gå in. Idag efter maten hade jag honom lös så han fick springa av sig lite och bajsa. Men så började det regna och han sprang raka vägen hem. Vad gör jag här? Känns inte helt okej att han bestämmer när han ska gå in? Hoppas på bra svar!

Annons:
Honestyisdead
2015-11-13 15:22
#1

Ha honom inte lös om han inte lyder.

I övrigt är det bara att fortsätta gå. Var konsekvent med att det är ni som bestämmer om hur ni ska gå.

Litenloppa
2015-11-13 15:26
#2

Att han stannar kan ju bero på mycket, han kanske blir osäker? För en liten valp är en ny miljö påfrestande, vi har alltid hållit oss till samma välbekanta område några veckor innan vi utökar till nya miljöer. En valp ska inte heller promeneras som en vuxen hund, tumla runt och undersöka och leka räcker bra första tiden. Det är ju helt enkelt ett litet barn som inte vet vad som förväntas eller hur man ska uppföra sig i olika situationer. Det måste man visa dom. Att han springer in vid dåligt väder tyder på att det blir obehagligt, fryser han? Regn och snålblåst är ju ingen höjdare för någon ^^ Beroende på hundtyp kanske han behöver skyddas med ett täcke t ex. Vissa hundar gillar helt enkelt inte viss väderlek. Min avskyr regn, jag får "tvinga" ut henne för att göra sina behov sen vill hon in igen.

Litenloppa
2015-11-13 15:27
#3

#1 Om han inte lyder? En liten valp vet ju inte vad det innebär ens. Det är knappast olydnad.

Susie59
2015-11-13 15:32
#4

När jag lär mina valpar att gå i koppel så har jag godis med mig och ger dem. När de stannar så huka dig och locka den och så fort han kommer så ge honom godis. Håll inte på dra hårt i kopplet för att valpen skall komma. När man lär en valp någonting så skall man vara mjuk men konsekvent.

November14
2015-11-13 15:34
#5

#1 Idag var första gången han inte lyssnade och det var pga vädret. Har jag honom i koppel vid dåligt väder sätter han sig bara och gnäller. Vad menar du med att det bara är att fortsätta att gå? Ska man dra med honom trots att han stretar emot? #2 vi går inga promenader, vi går till samma gräsplätt hela tiden, däremot går vi till närmsta soptunna så vi kan slänga bajspåsar ibland och så fort han märker att vi har gått förbi vår dörr så stannar han och rör sig inte ur fläcken. Bär jag honom till soptunnan och släpper ner honom där så går han fint med hem. Men det är just det, han gillar inte regn och gör därför ingenting alls ute. Vad gör jag då? Jag vill ju inte ha olyckor inne. Och ja, han fryser, han har en tjockare tröja på sig men verkar inte hjälpa så mycket.

November14
2015-11-13 15:35
#6

#4 Tack! Ska testa med godis!

Annons:
Honestyisdead
2015-11-13 15:44
#7

#3 Fram till dess att han kommer på Inkallning bör han hållas kopplad. Det blir ju en belöning för honom när han kan springa hem igen.

Och ja, jag har bara fortsatt gå om en valp försökt gå på andra håller. Men godis kan säkert fungera.

Försök hitta varmare kläder. För man kommer inte ifrån att man kommer behöva gå ut i regn och rusk.

Ibland får man vara ute länge innan en valp kissar och bajsar. Men enträgen vinner :) Och massa beröm när han gör rätt.

hemul
2015-11-13 15:50
#8

Hellre locka än dra, som susie59 sa.  förr ryckte man. tror det är dumt. visst, man får med sig hunden men det blir lite otrevlig stämning och jag tror också valpen kan vänja sig vid att kopplet är något det ska dras i - från båda håll. har läst många hundböcker nu inför mitt eget valpköp och idéerna om att betrakta kopplet som en säkerhetslina och inte ett korrigeringsmedel tycker jag verkar mycket kloka. ska försöka göra så själv, så gott det går.

November14
2015-11-13 15:50
#9

#7 Tidigt i morse väckte han mig och behövde gå ut. Bajsade gjorde han med en gång men något kiss kom inte trots att vi var ute en kvart och han inte kissat sen kl 21.30 kvällen innan. Ibland bara vägrar han :/ och jag berömmer honom så klart massor när han gör vad han ska. Jag har inte så bra koll på det här med kläder, men finns det något som går upp över huvudet om det är där han inte tycker om att bli blöt?

Honestyisdead
2015-11-13 15:57
#10

#9 Kan tyvärr inget om kläder. Har aldrig behövt det till våra hundar. Men vet att flera medlemmar använder det :)

#8 Det blir inte korrigering när man fortsätter att gå dit man var på väg. Man visar helt enkelt var man ska.

JonnaCecilia
2015-11-13 17:00
#11

Fast det där med att bara gå funkar inte om hunden bara… Stannar. Jag har en 7 månaders som fortfarande gör det ibland, en liten hund på 3,5 kg och jag kommer aldrig att släpa henne på marken efter kopplet, vilket är vad konsekvensen skulle bli för hon börjar inte gå, även om vi lockar och pockar och drar försiktigt i kopplet. Idag var första dagen med riktigt ruskväder och vi har bråkat massor om att gå ut, för hon vill inte. Med/utan regnkappa spelar ingen roll. Men hon har iallafall inte gjort av sig inne ;) Envis hund, envis matte. Tyvärr inte så envis husse, och han skulle ta promenaden eftersom jag är sjuk (rullstolsburen) men de kom in igen. Hoppas det blir bättre när jag får elrullstol så jag kan "promenera" mer.

Honestyisdead
2015-11-13 17:02
#12

#11 Okey, har aldrig haft hund som inte börjat gå. Hur gör ni då?

russin
2015-11-13 19:33
#13

För en valp är världen stor och skrämmande och den ska absolut inte promenneras omkring med så mycket - den ska få utforska världen i sin takt och stannar den, så bör även du stanna och låta den får kolla in vad som händer.

Hur gammal är valpen ? En liten valp på 8-12 veckor ska bara gå korta sträckor och mest bara ut och rastas och sen få knata omkring i sin egen takt. En valp tycker knappast att den bestämmer om den tycker att regn är otäckt och vill gå in - du får liksom ta saker i långsam takt.

Jag har själv en 11 veckors valp hemma och nu när det regnat massor så blir det mer pölar inomhus - det hör liksom till, för regn och valp är inte alltid en kombo som är lyckad. Rumsren blir valpen ändå så småningom.

Annons:
russin
2015-11-13 19:36
#14

#7 - menar du att du skulle dra en liten valp efter dig om den inte vill gå ???? Helt vansinnigt och lär knappast göra att en valp bygger upp ett förtroende för sin ägare.

November14
2015-11-13 19:56
#15

#13 Som sagt, vi går inga långa promenader. Vi håller oss på gräsmattan här utanför och ibland, en gång om dagen kanske försöker vi att gå kanske 20 meter bort till soptunnan för att slänga bajspåsen. Vägen fram till vår ingång går jättebra att gå, men inte längre än så. Trots att han har gått den vägen några gånger redan. En dag tog det bara stopp. Bär jag honom till soptunnan eller längre bort så går det jättebra att gå, bara han ser att vi är på väg åt rätt håll.. Han är 12 veckor. Så visst, han är liten, det förstår jag också. Jag undrar bara hur jag ska hantera situationen när han bara vägrar. Ta upp honom och gå in? Locka? vänta och se vad han gör om jag inte gör något? Vad gör jag när han bara sätter sig ner på gräsmattan när man går ut tidigt en morgon för att kissa honom efter natten och han bara sätter sig och gnäller? Jag vet ju att han behöver kissa men han gör det inte.

russin
2015-11-13 20:00
#16

#15 när han "vägrar" - så stanna och låt honom få sitta och titta på omgivningen. Han stannar av en orsak - läskigt, spännande, han hör något, ser något eller känner en doft av något. Det kan skapa osäkerhet, så låt honom få ta saker lite i sin egen takt. Lägg en pyttebit godis på marken - kasta en en liten bit bort, så han kan få lära sig använda nosen och leta lite. Visa att världen inte är stor och farligt 🙂

Valpen är liten och måste få lära sig tänka, känna och uppleva saker i sin takt.

Honestyisdead
2015-11-13 20:07
#17

#14 Läs #12.

Hur tycker du man ska göra med en valp som bara vill hem? Gå hem?

Ts har redan berättat att dom inte går långt utan till samma ställe.

russin
2015-11-13 21:16
#18

#17 - man kan stå still - man behöver inte fortsätta gå framåt och valpen vill bakåt. Det tjänar man inget på då det blir dragkamp 🙂

JonnaCecilia
2015-11-13 21:40
#19

#12 Vi lockar, pockar ser till att hitta något värt att gå till ;) en rolig leksak eller god godis, kanske gömma något. I sista hand lyfter vi upp henne och går.

Honestyisdead
2015-11-13 22:03
#20

#18 Det blir ju dragkamp även om du står still och hunden drar hemmåt

Annons:
nadilda
2015-11-14 06:48
#21

Min valp var så ett litet tag, utomhus var lite läskigt och ibland bara tvärnitade hon. Sakta men säkert fick hon mer och mer skin på näsan. Jag lockades lite på henne när hon inte ville gå och eftersom hon gillade att springa ihop med mig så sprang vi lite. Vi körde tidigt igång med miljöträningen och läs mycket tid på det eftersom jag blev lite nervös över att hon var så försiktig ute. Nu är hon sju månader, totalt orädd i främmande miljöer (ibland lite väl orädd) och flyger omkring som en uppskruvad groda redo att upptäcka världen . Så det finns hopp ;)

russin
2015-11-14 07:13
#22

#19 - det lät ju bättre, för i tidigare inlägg fick jag bara höra att du helt enkelt går - och jag såg då en valp släpandes efter 😉

Det finns många metoder. Lyfta och bära en bit, göra något som fångar valpens intresse osv osv

JonnaCecilia
2015-11-14 17:54
#23

#22 Menar du verkligen mig nu?

russin
2015-11-14 19:51
#24

#23 - nej, blev fel där pga din Avatar 😃 trodde du var Hera

Karolina-H
2015-11-14 21:20
#25

Jag har en valp här hemma som hatar när det regnar och blåser när han var lika liten som din så kunde det ta långt tid innan han kissade, men det som gäller med valpar är att vänta ut dem förr eller senare så kissar de om du gått ut och då är det massa beröm. Nu har han lärt sig att om det regnar och är äckligt ute så får man gå in snabbare om man kissar direkt är väldigt praktiskt 😃

Codeavalone.blogg.se

JonnaCecilia
2015-11-15 16:09
#26

#24 Haha, tänkte väl det! Måste jag andra Avatar nu alltså ;D #25 Ja, det är nog det positiva med att ha en mindre valp på hösten, min är så stor att nu när det börjat bli busväder här så kan hon hålla sig och har mycket starkare vilja, och har glömt hur det var i våras när det regnade mycket! En mindre valp kan inte hålla sig på samma sätt och är lättare att vänta ut! :)

russin
2015-11-15 22:10
#27

#26 - japp, du måste ändra Avatar 😃

Annons:
JonnaCecilia
2015-11-16 00:00
#28

#27 Only for you, russin! ;) Nöjd? :D (Hade funderat på att byta Avatar till Alizza ändå så det var väl dags!) TS, förlåt för trådkapningen!:)

russin
2015-11-16 07:29
#29

#28 - kalas, nu blev du lättare att "se" 🙂

November14
2015-11-18 16:30
#30

Tack för alla svar! Nu har en ny grej dykt upp som jag inte vet hur jag ska hantera riktigt. Valpen har sen dag ett han kom hit haft en liten hage att sova i om nätterna. I början väckte han oss så fort han behövde kissa eller bajsa. Likadant gjorde han i går natt. Jag gick ut med honom, var ute en 10-15 min utan att han gjorde något så han åkte ner i sin lilla hage igen så vi kunde sova vidare. När jag vaknar 1.5 timme senare så har han både kissat och bajsat i hagen. Något han aldrig gjort tidigare. Inte ett ljud hade han sagt. Imorse vaknade jag och upptäcker att han ännu en gång har bajsat, denna gång utan att säga ett knyst på natten. Under hans första vecka så sa han alltid till, varför har han slutat med det? Vi var ute för 1.5 timme sedan, då kissade han. En halvtimme senare går vi ut igen och då bajsar han. Jag stoppar ner honom i hans hage för att gå och hämta sonen på dagis. När vi kommer tillbaka en halvtimme senare så har han kissat. Vill han inte vara i sin hage eller vad är det frågan om? Detta började alltså igår. Anledningen till att han har en hage är för att vi har katter. Han tycker de är jätteroliga men katterna är inte lika imponerade, så för att förhindra olyckor vill jag gärna att han sover i sin hage.

Honestyisdead
2015-11-18 16:53
#31

Har inte katterna platser de kan hoppa upp på för att komma undan?

November14
2015-11-18 17:04
#32

Det är klart de har det. Men ska de inte få röra sig alls om nätterna då menar du?

Honestyisdead
2015-11-18 18:01
#33

#32 Valpen sover väl också?

November14
2015-11-18 18:08
#34

Är väldigt osäker på hur bra han skulle sova om katterna börjar leka osv. Jag vill inte riskera att katterna blir upptryckta i ett hörn av en skällande hund. Hunden vill bara leka men katterna är inte alltid med på noterna. Jag vill inte riskera att valpen blir skadad och jag vill att katterna ska kunna röra sig fritt någon gång per dygn utan att en hund springer efter. Det här med hagen är ju bara en kort period tills jag vet att hunden är rumsren och att han låter katterna vara. Hade jag kunnat så hade jag haft hunden instängd på vårt rum på natten, men nu går inte det då vi inte har någon dörr och kan alltså inte stänga om oss.

Annons:
Honestyisdead
2015-11-18 18:42
#35

Det var synd med dörren.

Men ja, rumsrent kan gå upp och ner. Kanske kan du ställa klockan och gå ut en gång på natten trots att han inte säger till?

November14
2015-11-18 19:18
#36

Det kan absolut vara ett alternativ! Pratade lite med min man också och kom fram till att vi ska se om vi kan hägna in hallen så han har en större yta att vara på men som inte är hela lägenheten.

Honestyisdead
2015-11-18 19:36
#37

#36 Låter som en bra plan :)

setrin
2015-11-18 20:21
#38

Vad är det för ras på den lille?

exitingsvillemo
2015-11-19 06:46
#39

Nästa gång valpen säger till, mitt i natten så var ute tills den har gjort det den kom ut för. 10-15 minuter var kanske inte tillräckligt för den lille? =)

Angående att valpen stannar, stanna och stå still, tills valpen tröttnat på att stå på samma ställe, tillslut kommer den att komma. Och införskaffa ett ordentligt täcke så den slipper känna obehag av kylan/regnet. 
Att skaffa valp under hösten/vintern kan vara ett gissel, det är inte ovanligt att rumsrenhetsträningen tar längre tid under vinterhalvåret, då små valpar fryser lätt och många har aldrig ens varit utomhus medan dom bodde hos tiken.

Får själv hem en valp i mitten av december och räknar lite med, att det kommer ta längre tid för den här valpen, än för vår förra som kom i augusti =)

November14
2015-11-21 09:25
#40

#38 Han är en chihuahua. #39 Det spelar verkligen ingen roll hur länge vi är ute, på morgonen kissar han inte när jag går ut med honom! Jag börjar bli riktigt frustrerad och vet inte alls vad jag ska göra. Idag var vi ute sammanlagt 45 min kanske och inte en droppe. Däremot när han kom in så sprang han och satte sig på mattan med en gång (försöker hålla koll och går ut var 5:e min, men då jag är sjuk för stunden så var jag tvungen att gå in på toaletten för att snyta mig och då passade han på att kissa.) Han håller sig när han går ut och jag förstår inte varför?! Han kissar sista gången vid 21-21.30 och jag går ut första gången vid antingen 07 eller 08 på morgonen och han kissar inte?! Går däremot min man ut med honom så kissar han med en gång. Så vad gör jag för fel? Varför måste jag vara ute hur länge som helst men inte min man? På dagarna är det inga problem, då kissar han. Det är just på morgonen som han verkligen totalvägrar.. Jag har haft honom utan koppel nu några dagar och testade att gå den korta vägen till soptunnan. Första gången vände han och sprang hem så fort han insåg vart jag var på väg. Andra gången lockade jag honom att gå en liten bit och sen gick vi hem. Nu går han vägen utan problem utan koppel. Ska testa med koppel nästa gång så får vi se om han följer med eller inte. Sen vet jag att det kan ta tid att få honom rumsren pga att han är en liten ras, men det är väldigt svårt att få någon rumsren som inte gör något ute :/ Han har dessutom gjort det till en vana att bajsa inne i sin hage om nätterna..

CayKantos
2015-11-21 10:48
#41

Istället för "sammanlagd tid" 45 min, går du ut när hunden visar den ska kissa, stanna då därute tills hunden inte kan hålla sig längre, som du säger, små hundar kan inte hållas sig speciellt länge med deras lilla blåsa. Känner någon som också hade problem och första gång fick vänta typ en timme men redan nästa gång var det ca 30 min, den tiden blev då mindre och mindre och den är nu jätteduktig på att kissa ute och har aldrig gjort av sig inne

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
November14
2015-11-21 12:05
#42

#41 Man ser inte på honom när han vill kissa. Han antingen bara sätter sig där han är eller så försvinner han och han har gjort ifrån sig. Anledningen till att jag får springa in och ut är för att jag har en son också som jag varken vill eller kan lämna ensam hur länge som helst. Dessutom på vardagsmornar så ska sonen till dagis och då har jag inte all tid i världen på att kissa vovve. Men jag förstår fortfarande inte varför han kissar direkt när mannen går ut med honom och jag får vänta hur länge som helst.. Men visst, jag förstår att jag behöver vara lite envisare. Jag blir bara så fruktansvärt frustrerad. Men ja, det blir väl bättre så småningom iaf :P

CayKantos
2015-11-21 12:30
#43

Han kanske känner sig lite osäker, har det hänt något på morgonen medan han missade när du var ute med honom?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

November14
2015-11-21 12:39
#44

#43 Inte vad jag vet. Så fort han kissar så berömmer jag massor, har till och med börjat ge en liten godisbit när han gör det han ska. Men på morgonen är det verkligen stopp :/ Var ute med honom nu precis, tog max två min innan han kissade. Så något är det som spökar på morgonen :/

CayKantos
2015-11-21 14:41
#45

Berömmer du medan han kissar?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

November14
2015-11-21 15:45
#46

Ibland, ibland inte. Försöker testa mig fram. Är det fel att berömma under tiden han kissar? Blir mest bara "duktigt" och låta glad på rösten och när han är färdig säger jag duktig kille och klappar och nu då ger en liten godisbit.

CayKantos
2015-11-23 07:59
#47

Om du berömmer medan han kissar är det stor chans att han slutar med att kissa. Jag hade väntat til det exakta momenten han var färdig och berömma en massa samt ge en liten godisbit. Några hundar vill och behöver också det lilla "privatlivet" när dom kissar och bajsar och gillar inte att bli stirrad på. Detta kan variera i olika situationer. Har en kompis vars hund som alltid försöker gömma sig i buskar och liknande när han kissar på främmande platser, och kissar helt enkelt inte om vi kollar på honom, men om dom går dom vanliga sträckorna kissar han som vanligt. Hundar är konstiga, men dom har säkert deras orsaker 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

November14
2015-11-24 13:23
#48

#47 Tack för att du sa det. I början blev jag bara så glad när han väl kissade så berömmet bara flög ur munnen innan jag hann tänk efter. Nu tänker jag efter iaf, ibland blir det fortfarande att jag vill berömma så fort han sätter sig, men biter mig i tungan istället :P Det går bättre med kissandet nu iaf. Inga olyckor om nätterna, en och en annan inne om jag inte hinner ut i tid. Oftast kissar han inom 10 min iaf. Men häromdagen fick jag faktiskt vara ute i ca 50 min innan han det hände något. Och igår kväll efter en olycka inne tror jag han blev lite osäker på om det faktiskt är okej att kissa ute så då tog det en stund också.. Tack iaf för alla svar! Jag hoppas verkligen att det fortsätter gå åt rätt håll :)

Annons:
CayKantos
2015-11-24 13:38
#49

Ja hoppas det går bra! Glad om det hjälper ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Olivia!
2015-11-24 18:02
#50

Vi hade samma problem i fjol när vi fick hem vår valp! Vid regn eller snö ville hon inte utanför dörren! Men jag köpte ett täcke till henne och då ville hon med på allt! :) Lycka till! :)

November14
2015-11-28 10:53
#51

Efter några dagar då det har gått hur bra som helst, kissat och bajsat så fort vi kommit ut så har det nu gjort en totalvändning. Han kissar inte igen och allt pga att han kissade inne i förrgår och jag sa till honom. Sen dess är det tvärstopp.. 13.5 timmar höll han sig innan han gjorde ner sig inne nu. Det kan inte vara friskt att han håller sig så? Vi har varit ute flera gånger nu på morgonen utan en droppe. Hade kunnat vara ute längre per gång om det inte var så att han bara sätter sig ner och inte rör sig ur fläcken. Jag står stilla och väntar på honom men det hjälper inte. Jag stod still i 10 min igår och då hade han till och med lagt sig på gräsmattan i regnet. Och då hade han inte kissat på 6-7 timmar. Så vad gör jag när det blir så här? Låta honom kissa inne och bara låta det vara och hoppas på att han vågar kissa ute nästa gång? Fortsätta gå ut var 5:e min trots att han bara sätter sig och sitter där tills vi går in? Vad gör jag? :(

-Aida-
2015-11-28 11:40
#52

Istället för att bara stå och vänta ute har du provat att leka med en leksak med honom och se om han vill kissa efter det? Har du provat gå runt lite till nån buske eller träd? Det är definitivt inte bra för en valp att hålla sig jätte länge och han bör kissa när han ska de men inomhus är en mycket större trygghet för en valp än utomhus, så klart dom vill häldre kissa inne då, en valp ska kissa ofta och verkligen inte hålla sig 7 timmar.

November14
2015-11-28 11:57
#53

Jag har provat allting. Stå stilla, gå runt, leka. Men han bara sätter sig till slut och rör sig inte mer. Grejen är att han kissar väldigt sällan oftare än var fjärde timme. Så han kissar en vanlig dag ca 4-5 ggr om dagen. Men nu blir det liksom typ 2-3ggr om dagen :/ Men ja, tryggt inomhus. Men jag förstår ändå inte hur han klarar av att hålla sig så.. Jag blir så ledsen när det blir ett sånt bakslag som det nu har blivit :(

-Aida-
2015-11-28 12:03
#54

Har du frågat en veterinär ifall han har fått problem med blåsan, han kanske får ont när han kissar.

November14
2015-11-28 13:06
#55

Nej, det har vi inte gjort. Kanske kan vara en bra idé att göra det.

Annons:
BcJack
2015-11-28 15:40
#56

Hejsan! Jag har haft min valp i tre veckor. i början hade jag samma problem som du, han vägrade gå, satte sig ner och bara tittade på mig. det spelade ingen roll hur lände jag väntade eller att jag lockade med godis, leksak etc.  värst var det när han bestämde sig för att mitten av bilvägen var ett trevligt ställe att sitta på :P under första veckan var både jag och min sambo tvungen att vara med under promenaderna, den som inte höll i kopplet gick långt i förväg och kallade på honom då kom han! i och för sig är det en border collie jag har så instinkten att ha flocken samlad kanske blev motiveringen för honom, men kanske funkar för er också. vi såg även till att promenaden alltid skulle vara en rolig upplevelse så snålade inte med beröm och godis när han visade önskat beteende. var inte så noga med att han skulle gå "fint" i kopplet utan fokuserade på att han skulle ta initiativ att nosa och upptäcka omvärlden utan att ha svansen mellan benen, "fot" kan man ta senare :) lite mer än tre veckor har gått och nu funkar det super, behöver inte ens ha honom kopplad han kommer på inkallning, det bor en flock harar i parken vi brukar gå i, dem låter han också bli när jag säger till! Att själv gå in i hissen tog lite längre tid, den nöten knäckte jag genom att ta med matskålen in i hissen och ge honom maten där, då blev miljön plötsligt lite trevligare, kanske ni kan ta ut matskålen en lite ruggig dag så att han tycker regnet blir mer okej, eller blir han stressad och struntar i maten?

Det här med kiss och bajs, gå alltid samma vända så att vovven känner sig trygg i miljön, och fortsätt beröm och ge godis efter att han gjort ifrån sig ute, och var konsekvent med det. Vi skällde inte på var hund när han kissade eller bajsade inne, vi bara ignorerade. Men när jag upplevde att han nästan fattat grejen med att man ska kissa ute, så sa jag till honom med lite arg ton en gång när han kissade på mattan och gick ut med honom direkt. efter det har det inte hänt några olyckor, det var fem dygn sedan dess. När vi kämpade med rumsrenheten gick vi ut varannan timme, olyckorna kom om vi inte var tillräckligt snabba med att gå ut efter sovstund, mat eller bus, nu går han själv till dörren när det är dags :)

Det här kanske inte hjälper dig men jag förstår frustrationen fullt ut! jag hade nästan ångest för att det kändes som att vi stod och stampade på samma ställe utan framsteg ett bra tag. Ge inte upp, det löser sig tillslut! Kolla upp det här med kisseriet med veterinär för säkerhets skull, men oroa dig inte vissa hundar tar många månader på sig att bli rumsrena :)

Lojs
2015-11-28 19:32
#57

#51 Säg inte till valpen när den gör något inne, det brukar bara få konsekvensen att den går och gömmer sig för att göra sina behov inne. Det känns som att han nu behöver bygga upp förtroendet för dig i samband med sina behov igen. Ta det lugnt, rumsrenhet handlar om att ha tålamod och att vara envis. Gå gärna ut oftare än vad du tror, fortsätt berömma när han sköter sig ute (men nog bra att vänta tills han är klar som någon skrev). Om han ofta gör inne när ni lämnar honom ensamma så kanske ni ska ta det försiktigt med att vara hemma själv tills ni kommer in i en bra period. 

Bakslag är inget konstigt, var beredda på att det kanske kommer fler och fortsätt kämpa på bara. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

November14
2015-11-28 19:56
#58

#56 Jag går nästan alltid ut med honom utan koppel nu mer och det går jättebra. Vi går alltid till samma gräsplätt där han får springa runt som han vill. Ibland går vi lite längre men sina behov gör han på gräsmattan. Regnet går bättre nu faktiskt. Han är lite lustig den lille, springer alltid in i duschen när någon duschar så problem med vatten har han inte längre iaf :P Han går och sätter sig vid dörren när han behöver bajsa. Så där är han jätteduktig. Men behöver han kissa så säger han inget utan sätter sig på första bästa ställe. Men man ska alltså gå ut med honom direkt han har kissat inne även fast han är färdig? Kanske är där jag har gjort fel också. Jag säger både till och tar inte ut honom när han gjort inne. När han har försökt bajsa inne så har jag alltid sprungit ut och nu är det en vecka sedan han bajsade inne på dagen. På natten bajsar han fortfarande i sin lilla hage :/ Jag är väldigt mycket ensam med valpen. Min man jobbar mycket och konstiga tider så det är liksom bara jag. Men nu kommer min man hem ikväll och ska vara hemma några dagar så då får vi se hur det går för honom. Jag bröt ihop totalt förut. Mår rätt dåligt för stunden och att ha en liten vovve som vägrar kissa gjorde att det bara blev för mycket :/ Men tack för ditt svar! Känns skönt att någon förstår hur man känner. #57 Jo, jag har insett det själv :/ Har alltid trott att man ska säga till och visa att de gör fel om de kissar inne. Men nu ska jag försöka hålla tyst och springa ut med honom om en olycka händer! Dock hjälper det inte alls att springa ut oftare än var fjärde timme. Han kissar inte oftare än så. Vet inte om det är bra eller inte? När han är ensam tycker jag han sköter sig väldigt bra. Det är bara på natten det kan hända lite olyckor. Nej, bakslag är väl inget konstigt egentligen. Det är bara jag som mår dåligt för tillfället och det gör att jag tappar allt :/ Men tack för ditt svar också! :)

November14
2015-11-28 19:58
#59

Ska även tillägga att efter att han kissade inne i förmiddags så har det gått jättebra att kissa ute :)

Lojs
2015-11-28 20:03
#60

#58 Jag tycker var fjärde timme låter normalt, ni känner ju hunden bäst och kissar han inte oftare så funkar han väl så. 
Just det att valpen går rätt in och kissar efter att den har varit ute är en klassiker, jag har haft såna perioder med flera av mina valpar, skitfrustrerande, men man får bita ihop och ha tålamod. =) På natten är ofta det lättaste om man kan ha valpen nära sig, jag vet inte var ni har hagen, men om man har hagen nära sängen så kan man ha tur och höra när valpen börjar röra sig för att den är nödig och hinna springa ut, när valpen vant sig vid den rutinen brukar den förstå att den kan be om att få gå ut på natten med. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

November14
2015-11-28 20:24
#61

#60 Hagen står hyfsat nära. Dock sover jag med öronproppar om nätterna så jag hör honom inte alls. Han sa till de första nätterna att han behövde gå ut. Första natten här och han började gnälla så förstod jag inte vad han ville utan trodde han var ensam eller liknande. Men så vaknade min man av gnället och sa att vovven behövde ut. Och mycket riktigt :) men det slutade han med efter några gånger :/ Läste igår något om att inte ge mat efter en viss tid på kvällen och så, kan det hjälpa? Är det för tidigt att ge mat kl 18 om han får mat kl 07 dagen efter? På helgen något senare dock. Annars får jag väl försöka sätta klockan på natten och ta ut honom då.

Lojs
2015-11-28 20:52
#62

#61 Aha, ja om man sover med öronproppar så är det ju inte så lätt att höra bara om hunden börjar röra lite på sig. =)
Jag har ingen personlig erfarenhet att ändra mattiderna av den här anledningen så det vet jag inte, men tiderna verkar helt rimliga tycker jag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
CayKantos
2015-11-28 21:23
#63

Om han kissar inne och inte kissar apeciellt mycket, pga du så tll han, kanske borde köpa en kissmatta och visa OM han då ska kissa inne ska han göre det där, kan iaf få han att kissa mera förhoppningsvis men santidigt ta ut honom lika mycket. Som sagt, inte så bra han håller SIG ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

BcJack
2015-11-28 21:31
#64

haha vilken tokis, men det är väl mysigt med en valp i duschen :) ja det är bra om man går ut med hunden så fort den kissat inne, dock var vi inte så konsekventa med det eftersom vi bor på 4e våningen och han hade hunnit "glömma bort" innan vi kom ut, om du förstår vad jag menar. och upptäcker ni en pöl och tar ut honom då så är det försent för att den metoden ska ha någon inverkan. Kanske ni kan testa tidningsmetoden också? få valpen att kissa på tidning inne, fattar han inte så ta en skvätt av hans urin på den så den luktar (äckligt, men min kille fattade då :P) du kan lägga en plastpåse under så inte golvet skadas. sen när han "går på tidning" så ta med en ut och lägg på gräsmattan, då kanske det känns tryggare att kissa ute också :) 

ja min kille bajsade runt 3 på natten under första tiden här hemma, ställde klockan och gick ut men det kändes inte hållbart så ändrade både mattiden och ranson-uttdelningen. han får sammanlagt 6dl om dagen, 2dl på morgonen 2dl mitt på dagen och 1dl(förut2) på kvällen runt kl19 inte senare än 20. den övriga dl får han som godis under promenaderna. nu kan han sova till 10 utan olyckor under natten :)

CayKantos
2015-11-28 21:34
#65

Som #64 säger med tidningsmetoden, hört mycket bra om den 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

alltidnordin
2015-11-28 22:04
#66

Jag fick tipset att ta upp valpen om du ser att den kissar inne, valpen kommer då sluta kissa, gå då ut direkt så den kan fortsätta ute. Har valpen kissat färdigt inne skall man inte ta ut den, då den tydligen kan lära sig att när den kissat inne får den gå ut, typ. 

Har en valp på snart 11 veckor hemma och det händer kissolyckor inne, inte varje dag men ibland. Han är dock riktigt duktig att gå på tidning, så gör som #64 säger, så löser det sig nog🙂 tålamod!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

November14
2015-12-08 21:11
#67

Tidning har aldrig funkat här, både han och katterna tyckte det var en väldigt rolig leksak jag hade lagt där på golvet till dem! :P Tycker att det går bättre och bättre nu. Han kissar varje gång vi är ute nu även om det bara har gått 2 timmar emellan. Idag satte han sig vid ytterdörren och då gick jag ut med honom. Han sprang och kissade med en gång :) Däremot har vi stött på ett nytt liter problem som jag inte vet hur jag ska hantera. Han äter inte på kvällen. Jag vill inte att han ska äta mat senare än 19 pga att han bajsar inne om natten annars, men de senaste kvällarna så nosar han inte ens på maten utan går bara därifrån. Vad gör jag? På morgonen äter han jättebra och där är det inga problem. I början när han flyttade hit så delade jag upp 1dl 3gg om dagen, men maten mitt på dagen fick jag snabbt ta bort då han inte ville äta då, så de senaste veckorna har han fått en halv dl på morgon och en halv på kvällen. Och det har ju funkar tills i söndags kväll. Någon som har något tips på vad jag kan göra eller någon idé på varför han gör så här? För äta måste han ju.

JonnaCecilia
2015-12-08 21:38
#68

Har han fått mycket träningsgodis eller annat mellan måltiderna? Annars tror jag inte du behöver oroa dig, valpar får inte anorexia! Han kommer nog lära sig äta när det bjuds, eller så är han som min tik som tycker att det är lite överskattat och tråkigt att bara äta ur en skål, men lägg samma mat i en Kong så är det helt plötsligt ok! ;) Hon ska få en maze-skål i julklapp, kanske det motiverar henne att äta bättre. De är ju egentligen för hundar som äter snabbt men Alizza tycker verkligen det är tråkigt att äta ur vanlig skål ;)

November14
2015-12-08 21:58
#69

Nej, han får bara en liten godisbit när han gör sina behov ute. Däremot har min man haft en ledig dag idag och gett honom lite mer gott så idag förstår jag om han inte är jättehungrig. Den tanken slog mig förut också nämligen :) Men övriga dagar så har han inte fått mer godis än tidigare dagar. Ja, så kanske det också är. Kanske får testa att sprida ut lite mat på golvet imorgon kväll och se om det går bättre :)

Annons:
[HundochKatt]
2015-12-08 23:20
#70

Nu har jag inte riktigt läst alla trådar, men dra ALDRIG i en valp som ska också tränas att gå i koppel. Det SKA vara en POSITIV upplevelse från början och nej, det är inte samma sak när valpen drar åt andra hållet. Sätt er på huk, locka och pocka med godis, leksak och beröm översvallande när valpen kommer. Vissa valpar behöver att man sprallar till lite för att de ska röra på sig. Och tyvärr gillar inte alla valpar regn och blåst och då får man ta det därefter och kanske bära hunden (i det här fallet är det ju lätt när den är så liten).

Var aldrig sur/irriterad/frustrerad. En valp/hund känner av sinnestämningen mycket väl och det får sina följder med motsatt verkan. Banna heller aldrig hunden om det händer en olycka inne. Det låser sig då för den känsliga valpen. 

Man kan berömma men lugnt och försiktigt, lite neutralt,  just när valpen gör sina behov. Låter man för glad och hurtig så avbryter man istället. 

En valp behöver gå ut när den ätit, sovit och lekt. Det är då störst chans att den är nödig och snart gör sina behov.  Att springa var 5:e minut är ganska meningslöst. 

Och låt rumsrenheten ta sin tid. Alla valpar är olika och en del kan bli rumsrena på en vecka och andra tar det flera månader för. Ofta är tar det längre tid för de små raserna än de större. Händer det en olycka inne så är det bara att se glad ut och torka upp! 😉 Den biten får man ta med en valp helt enkelt. 

Då det gäller din mans förmåga att få valpen att kissa på en gång, kanske beror på att du är mer stressad och frustrerad och det känner då valpen av. Medan din man tar det mera med ro? Bara en tanke….

Upp till toppen
Annons: