Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 8997 ggr
CayKantos
10/25/15, 9:30 AM

Hundrondellen

HejHej!

Undrade vad era åsikter på hundrondellen är?

Har en kompis som tänker på att adoptera hund därifrån. Har hört mycket skit om många organisationer och at Hundstallet är det endaste man borde adoptera ifrån. Så nu frågar jag er, vad är era åsikter? 

Och finns det andra omplaceringsorganisationer ni litar på eller motsatt, inte litar på? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Maja2
10/25/15, 9:39 AM
#1

Jag har bara positiva erfarenheter av Hundrondellen. Min Kelly från Portugal, kommer genom dem. Jag har haft henne i snart 6 år. Däremot rekommenderar jag aldrig någon att "adoptera" från utlandet, utan tipsar om svenska omplaceringar i första hand.

CayKantos
10/25/15, 9:43 AM
#2

#1 Det tyker jag också, ang det med svenska hundar, men då hon gärna vill ha en omplacering och hundstallet inte hade någon som passade henne, och inte haft det senaste året, började vi att kolla lite vidare. Hon hittade då en hund från hundrondellen som hon har blivit helt förälskad i.

Men som sagt vill vi gärna ha tips om man känner några bra omplaceringställen utöver hundstallet, hundrondellen och hundarutanhem. Speciellt på omplaceringsorganisationer som omplacerar svenska hundar 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ravynsfair
10/25/15, 9:57 AM
#3

Second chance omplaceringshem, tog mig an min hund därifrån. :) Om du vill ha utländskt (har för mig de har svenska också) så finns det "Dogs of pegasus" :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

CayKantos
10/25/15, 9:59 AM
#4

Tackar så mycket, vi försöker att nöja oss med svenska hundar, men vad kan man göra om man hittar "den rätta hunden"? 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ravynsfair
10/25/15, 10:03 AM
#5

#4 Förstår precis, jag skulle ha en bruksschäfer men fastnade för den där "bastarden" jag har hemma nu. Känns det rätt så är det oftast så ☺ Ångrar mig inte att jag valde bort bruksaren, även om jag hade specifik hund i åtanke redan.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

CayKantos
10/25/15, 10:55 AM
#6

Haha, men fick ni ( #5 & #1 ) lov att möta hunden först och så? Några gånger kan beskrivningen "sugarcoat" dom lite värre egenakaperna hos hunden tyvärr

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Ravynsfair
10/25/15, 11:30 AM
#7

#5 
Nej, jag träffade honom första gången samma dag som jag hämtade honom.
Second chance har 2mån prövotid med hunden vilket gäller för alla vilket jag tycker är bra så att ny ägare inte skickar vidare hunden igen om denne inte är nöjd. 

Dock hade de en väldigt ärlig beskrivning av min hund på sin hemsida, stämde mycket väl ihop med hur han är. Positiva som negativa 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Maja2
10/25/15, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nej, jag träffade inte någon av hundarna förrän på Arlanda vid hämtning. Beskrivningarna på hundarna passade bra, så jag blev aldrig överraskad så, och jag har nog haft väldig tur som fått så himla fina hundar :)
Staffen är dock en svensk, renrasig omplacering

CayKantos
10/26/15, 9:08 AM
#9

Vilka söta hubdar 😊 Delar du av dig lite? ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
10/26/15, 6:16 PM
#10

putt :)

Vill gärna ha hänvisningar till andra omplaceringsställen också 🙂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
10/26/15, 9:54 PM
#11

Hittehund!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
10/26/15, 10:03 PM
#12

#11 tack! Har du några erfarenheter utav deras organisation?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
10/26/15, 10:30 PM
#13

Japp, min hund omplacerades via dom (inte av mig dock hade aldrig omplacerat henne om jag hade fått välja. Men det är en annan historia), riktigt bra och seriösa. Tog ett tag innan hon hittade någon som passade, vet att några familjer hälsade på henne men hittehund, tillsammans med dåvarande ägare, kom fram till att det inte var rätt osv. Tills dom hittade rätt då. Sedan följer dom gärna upp efter ett tag och ser så att det gått bra. Hundarna får tills vidare stanna i deras hem tills ett nytt hem hittas, så inga stallar eller så.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
CayKantos
10/26/15, 10:31 PM
#14

Låter bra! Tack 😄

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MissanTissan
10/30/15, 11:32 PM
#15

Mina två hundar är från Hundar utan hem och Friendsforever.

Hundar utan hem är inte det bästa tycker jag inte, då dom omplacerar fel hund till fel hem. :/ (Alltså te.x. omplacerar en dobberman till en familj som bara vill ta korta promenader. Osv)

Friendsforever jobbar min mamma med i styrelsen, och ja. Dom sliter arslet av sig för att hitta rätt hem till rätt hund såtsäga. Utan dom hade jag inte haft min underbara Chip<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

CayKantos
10/31/15, 1:10 PM
#16

Jaha, våd synd med hundarutanhem, hade annars bara hört bra om dom :( Får lå kolla friendsforever igen då! :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MissanTissan
10/31/15, 9:07 PM
#17

Ja, det är verkligen trist! :/

Görså! :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

marta0218
10/31/15, 9:46 PM
#18

Min hund kommer från hundar utan hem men vi fick honom först som jourhund (mest för att "prova på" att ha hund men vi kunde inte skilja oss från honom och adopterade honom tillslut) så då var det ju bara vi som läste beskrivningen och såg bilder när vi valde. Alltså kan jag inte säga mycket om ifall de är noga med att hitta rätt hem för varje hund eller inte men annars har jag inget dåligt att säga om den organisationen!

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att undvika utländska hundar?! Om något är det väl svenska omplaceringar man borde undvika då dessa kan ha farit illa ut hos en dålig ägare eller liknande och kan då bli aggressiv eller väldigt rädd för olika saker. En hund som har levt på gatan (och sedan på hundgård vilket de ofta gör innan de skickas till sverige) blir jättevana vid  andra hundar, de är ofta mindre rädda för olika saker med tanke på allt de har upplevt etc och de är överlag underbara hundar!

marta0218
10/31/15, 9:49 PM
#19

Inget hat eller så mot er alltså, vill bara gärna höra era åsikter om detta med utländska hundar resp. svenska omplaceringar?

Sen glömde jag, det enda jag har haft att göra med hundrondellen är ett dna-test som vi beställde genom dem. Jag vet att även hundar utan hem erbjuder det nu!

MissanTissan
10/31/15, 9:51 PM
#20

Mamma jobbade i styrelsen för hundar utan hem också, så vi har varit med om det tyvärr. Det var till och med ett tillfälle dom placerade en hund i ett hem som inte borde ha haft hund, som sköt hunden för att den lek-nafsat deras barn. :(

Tycker inte heller man bör undvika utländska hundar. Sverige har mest småhundar eller bullraser samt schäfrar eller dobbermans i hundhemmen. Dessa raser passar inte alla, men man kanske ändå vill rädda? Sen avlivar inte Sveriges hundhem hundarna om dom inte hittar hem, Irland avlivar sina hundar efter drygt 5 dagar om dom inte hittar hem..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Maja2
10/31/15, 10:04 PM
#21

#18 Tro mig, många av de utländska hundarna har farit oerhört illa. Att säga att man ska undvika svenska omplaceringar för att  de kan bli aggressiva eller rädda?

MissanTissan
10/31/15, 10:19 PM
#22

Har för mig att Friendsforever erbjuder DNA test också. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

marathos
11/1/15, 6:24 AM
#23

Djurskyddet Kristinehamn är mycket seriösa och omplacerar hundar i Sverige.http://www.djurskyddet.se/kristinehamn DogRescue är också mycket seriösa och omplacerar hundar från Rumänien http://www.dogrescue.se/.

CayKantos
11/1/15, 7:51 AM
#24

Tack tack :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
11/1/15, 12:35 PM
#25

Angående diskussionen att man ska undvika att ta in utländska gatuhundar (som iof både jbv och länsstyrelsen avråder ifrån att göra, spännande disskusion faktiskt) finns det väldigt många trådar om, sök på det så hittar du! Brukar råda väldigt olika åsikter om det :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Blad
5/15/17, 3:15 PM
#26

Jag skulle inte rekommendera denna organisation om man vill adoptera en hund. Jag har gjort det och blev väldigt besviken och känner mig lurad. Dom höll inne på information om vår hund som vi adopterade och det hela slutade med att vi blev bitna och behövde ge tillbaka hunden till hundrondellen så han kunde placeras i ett jourhem som är vana vid hundar med problematik. Vi fick inga pengar tillbaka och dom vände på det hela och menade att vi gjort både det ena och det andra som fel. I verkligheten gjorde vi allt för hunden och tog beslut som skulle gynna honom. Jag trodde dom ville hundarna och hundägarna väl, men pengar betyder tydligen mer för dom än att hunden ska må bra. Så nej, välj istället en annan organisation som har de rätta avsikterna med sin verksamhet!

hemul
5/15/17, 5:04 PM
#27

Usch.Vad otrevligt och onödigt.

Hade aldrig hört talas om Hundrondellen och när jag kollade sajten nu blev jag så klart kär i en av hundarna. Vilket underbart byrackeutseende! 🤪
http://www.hundrondellen.se/showdog.php?dog_ID=1397

Oops! Det var nog lite OT. 🤫

Annons:
CayKantos
5/16/17, 6:53 AM
#28

#27 haha det brukar alltid vara minst en man blir helt "jo jag måste, men nej…" 😂👌

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

chaoscrime
8/8/17, 10:43 AM
#29

Jag har jourhem till en hund från hundrondellen - var det bästa jag gjort i hela mitt liv! Jag har iofs ingen erfarenhet av andra organisationer. Men de var väldigt seriösa, med hembesök, uppföljning, kostnader och information.

Feel my mind, read my body, touch my scars.

hemul
8/8/17, 1:07 PM
#30

Just for the record, de där Second Chance verkar gå på sparlåga. Deras sajt är borta och på deras fejansida står att de har intagningsstopp tills vidare, daterat 2015. Trots det verkar de lägga ut hundar på fejan, med väldigt knapphändig information.

https://www.facebook.com/SecondChanceOmplacering.se/

Upp till toppen
Annons: