Annons:
Etikettlydnad
Läst 1595 ggr
Dumpuck
10/13/15, 1:42 PM

Kört fast

Lilleman har börjat sätta sig snett bredvid eller till och med snett framför när man går fot och gör "höger om halt". Han har aldrig blivit berömd/belönad för detta utan jag har ignorerat och gjort om, problemet där är att han är en sådan individ som hela tiden måste motiveras. Och som plus på det är han svårmotiverad.
Detta gör att upprepning utan något beröm/belöning gör att han tappar allt, blir det fel första gången så ger han mindre andra gången och på tredje struntar han blankt i en. Detta även om vi gjort annat kul mellan gångerna. Han tappar motivationen/fokus direkt han märker vad vi ska göra, för han fick inte ut något av det förra gången. Har han fått ut något förra gången så är han betydligt mer på och håller bättre fokus.
Kan även tillägga att han har bra attityd i vänster svängarna, men tappar allt i höger sväng oavsett om det kommer halt eller inte. Han hamnar efter, tappar fokus och i värsta fall så struntar han blankt i en oavsett vad du har. Stannar jag så fortsätter han framåt, han reagerar inte ens. Så frustrerande med tanke på att jag provat allt, leksaker, godis, olika lekar m.m. Inte ens för fläskfilé engagerar han sig, köttbullar/korv m.m. är inte ens värt att tipsa om då han struntar i sådant.

Jag har använt mig av "spotta ut" metoden (godis i munnen) samt en boll under armen, detta är det roligaste han vet och jag har fått in en jättebra position och attityd med dessa två metoder. Men nu har allt som flutit ut bara, han är i en dipp period. 
Kan tillägga att han har perioder där, oavsett beröm/belöning, så struntar han blankt i allt. 99,9% omotiverad och givetvis kommer då den obefintliga fokusen och dåliga attityden som ett brev på posten. Medan andra perioder så jobbar han rumpan av sig för ex. ett löv… Dock är de perioderna korta.

Hur sjutton kan jag få upp motivationen på honom?
Hur får jag honom att fortsätta vilja jobba även när belöning uteblir, beröm struntar han i då han bara fokuserar på belöning. 
Han är ett tydligt exempel på att hundar bara gör det de tjänar på, och han har höga krav på sin lön.

Att få till positionerna igen blir mest troligt väldigt lätt bara jag får upp motivationen och fokusen på honom, det är där det stora problemet sitter!
Han har grunden och har fått fina lovord från domare, detta handlar alltså inte om okunskap hos honom utan han engagerar sig helt enkelt inte.
När engagemanget är där så är han super och det verkligen lyser om honom!

Har aldrig kliat mig i huvudet så mycket som jag gjort med denna pojk, trots alla olika typer av hundar jag har i mitt träningsbagage…

Annons:
Majken!
10/13/15, 1:49 PM
#1

Har jag en hund som skiter i mig i högersvängarna så använder jag mig utav kopplet. Kort koppel, hastig sväng, hunden ska bara med snabbt runt. Sedan belöna. Jag skulle inte ge den en enda chans till att ens hålla på med annat.

Karolina-H
10/13/15, 1:50 PM
#2

En svårmotiverad hund är alltid jätte svårt men ett tips är att dela upp momenten i minibitar och inte låta honom misslyckas utan att göra det så enkelt så han alltid lyckas och sedan därifrån bygga ihop det till hela momentet. Genom detta bygger du upp en förväntan på att bli belönad och att han inte blir nerslagen när han inte får sin belöning och ger upp. 

Sedan får man vara inovativ och variera belöningarna, se om han föredrar att jaga eller kampa, godis eller boll, springa efter en frisbee eller vad det nu kan vara.  Man får vara innovativ och fantasifull med vad man erbjuder dem. 

Jag tränade agillity med en hund som inte brydde sig om vare sig godis eller leksak hans belöning vara att hela tiden få vara med mig och träna, han ville inte ha något annat, så de har sina egenheter för sig :)

Codeavalone.blogg.se

JoannaLi
10/13/15, 1:56 PM
#3

Jag har kört "jaktsvängar". Vi går framåt och så helt plötsligt så bara svänger jag höger och sprintar så fort jag bara kan iväg från honom, så får han komma ikapp. Så fort han kommer ikapp, och fortfarande ligger skyhögt i energi så pallnitar jag och kommenderar sitt. 

Jag ger honom ingen chans att själv sätta sig, för då blir det snett, men om jag kommenderar sitt så är det krav och då smäller han ner arslet. 

Sakta förminskas ju signalerna, och snart ska jag även ta bort sprinten, eftersom att han har börjat klara vanliga svängar bättre och bättre. (Vi har bara kört den här metoden ett litet tag.)

Det har nu gjort att han blir mer uppmärksam på mig, att han håller mer tryck och mer energi i svängarna, vilket krävs för att han inte ska glida iväg ifrån mig, och får ett bättre sättande. 

Vi är långt ifrån klara, men är mycket nöjd med det hittills :)

Dumpuck
10/13/15, 2:11 PM
#4

#1 Ska jag hålla kopplet så kort att han snabbt hänger med runt så är det mer eller mindre till att fästa halsbandet i mitt egna ben, för han flyter verkligen ut till max trots 1 mm koppel. Sen är risken att det blir värre, tänker att risken finns att han känner sig trängd/liknande och då ger han absolut upp.
Han blir otroligt låg direkt han märker att jag blir frustrerad eller om han uppfattar situationen som negativ, vilket jag är rädd att kort kort koppel kan göra.

#2 Det är jättesvårt med svårmotiverad hund!
I sådana här perioder gör jag inget annat än att dela upp och dela upp, i bra perioder kan jag göra hela moment och han är taggad och håller jättebra fokus. Men i dessa perioder kan jag få backa så långt som att bara träna sitt i fotposition, eller gå fot en meter rak fram, eller gå från utgångsläge till en direkt vändning åt något håll och sedan sitt igen. Kan alltså inte korta upp så mycket mer än vad jag redan gjort =/
Belöningarna varieras enormt, allt ifrån kamp, godis direkt, spotta ut godis så han får bryta ut och springa efter den, överraskning så han inte vet alls vad som sker, kasta iväg leksak m.m. Har hela tiden varierat för att han inte ska tröttas ut.
Använder olika leksaker, både kamp, pip, bollar m.m. 

#3 Hm, jaktsvängar. Har gjort liknande variant, men med koppel på så är han ändå 1m bakom utan lyster eller så varar lystern så länge man springer och dör direkt man stannar (har även prova tjoat och larvat mig som en idiot samtidigt men utan resultat), utan koppel så är risken att han istället får tuppjuck och sticker - han har börjat få det nu på slutet och långlina är inte ett alternativ då det skulle innebära avbrutna armar för min del då han väger 46kg och den vikten i hög fart är ajaj.. Så lös är det inte på tal om att prova detta med.
Springer jag dock för springandets skull så hakar han på med glädje, då är det svinroligt men märker han minsta att jag kommer säga/göra något så tappar han det och hamnar bakom.

Majken!
10/13/15, 2:14 PM
#5

#4 Jag tycker du ska kontakta en duktiga instruktör, se om t.ex. Sophie Schelin kan titta på er och komma med tips. Hon är väldigt skicklig när det kommer till lydnadsinlärning och motivering av hundar.

Dumpuck
10/13/15, 2:20 PM
#6

#5 Har tänkt kolla upp kurser med henne, har varit på en föreläsning med henne och hon är ju hur trevlig och rolig som helst. Bra inställning till saker!
Det som hindrat är ekonomin, oförutsedda utgifter och ändring i ekonomin som gjort att det inte finns pengar för kurser på ett tag. Bland annat en kvaddad bil har bidragit till situationen.

Annons:
Majken!
10/13/15, 2:22 PM
#7

#6 Hon håller privatlektioner, så det är också ett alternativ.

Dumpuck
10/13/15, 10:12 PM
#8

#7 Slängt iväg ett mail till henne, så får se hur det blir!

Men ni får gärna fortsätta komma med tips, man kan aldrig få ett tips för mycket =)

ipopuma
10/14/15, 4:05 PM
#9

Har också en sådan hund. Det är inte kul. Det som man har kommit på efter två år är att hon mst få arbeta för gos. Gör inte det för svårt. Belöna fram beteende. Hon var exempel inte med mig i högersvängen så fick klicka fram henne och nu är det snyggt. Hon blir lätt låg vet ej om det är en skillnad mellan hundarna. Men det svåra tkr jag är att man har en målbild som man gärna vill nå upp till. Men tror det är viktigt att ha flera bredvid. Det jag har lite fått göra är att uppmuntra ibland inte perfekta saker så de kan bli perfekta. Bara för hon ska få tryggheten att lita på sig själv och ha orken. Sedan 5 min pass

Cahira
10/15/15, 6:44 AM
#10

Belönar du med höger eller vänster hand? Jag är vänsterhänt och har inga problem med trängningar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dumpuck
10/15/15, 11:59 AM
#11

#9 Som jag skrev i #4 så kortar jag redan upp passen väldigt mycket, använder både klicker, externbelöning, direkt belöning m.m. 

#10 Varierar, dock är det inte trängningar jag har problem med. Problemet är att han går ur position nästan direkt vid högersvängar, han tappar allt och bara flyter ut. I det läget spelar det ingen roll om jag står där med en hel cirkus eller om jag bara säger något/är passiv, han hänger inte alls med. 
Det jag menar med att han hamnar framför är att han går ut åt vänster och sedan sätter sig antingen bredvid men vriden helt mot mig, snett framför mig eller så fortsätter han rakt fram bara. Han tränger liksom inget utan han går utåt, så han ser hela mig. 
Gällande belöning så kan jag bara belöna från hand om jag har godis, leksak måste komma från ryggen (drar fram den med vänster hand) eller vara under armen - också vänster arm. Leksak i händer fungerar inte alls, då har han stenkoll på leksaken, trots mycket kontaktträning där.
I de bra perioderna så håller han position jättebra, han har tryck i stegen och bra attityd och man kan utföra hela moment utan att han tappar något.

Cahira
11/3/15, 3:54 AM
#12

Hm… Jag hade nog försökt gå tillbaka till att bara ta ett steg i taget för att go back to basics och försöka fräscha upp minnet på hunden och kunna belöna starkare vad du försöker få fram. Låter det som något?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dumpuck
11/3/15, 4:16 PM
#13

#12 Det är ju inte det att han inte kan, för det gör han. Problemet är att han inte har någon motivation till det, han tappar liksom allting.

Annons:
Ravynsfair
11/3/15, 5:27 PM
#14

Låter som att du beskriver min grabb.
"Skönt" det känns att man inte är ensam med problemet. 
Min tar inte godis alls, oavsett sort om det är utomhus med eller utan störning men däremot funkar leksak hyfsat MEN det måste vara väldigt specifika leksaker. 
Enda som funkar någorlunda när han blir sådär låst är en sprudlande glad matte och de där speciella leksakerna.
(vårt fall en rejäl kampleksak med pip i - vilket inte är det enklaste att hitta utan att behöva beställa på nätet)
Inte lätt med svårmotiverad hund inte. 

Jag triggar upp honom så mycket jag kan när jag ska öva högersvängar, vänster tar han med en klackspark, dem gör han hur snyggt som helst. 
Han flyter ut som en … jadu. 
I dagsläget har vi kommit så långt att jag kan ta ett par steg och börja vinkla höger utan att han flyter ut helt. 
INNAN han börjar flyta så belönar jag nära mig, med vänster arm lite utåt - dvs över honom så att han flyttar rumpa mot mig (rumpan är största problemet).
Testat kasta belöning åt olika håll men då började han flyta ut ännu mer. 

Nädu, svårmotiverad hund är skitdrygt att ha ibland. 😟

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Cahira
11/4/15, 12:57 AM
#15

#13 Det är inte för att lära om, utan för att du kan öka motivationen genom att hunden vet mer utantill vad som förväntas så kan det rulla på lättare.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dumpuck
11/4/15, 10:29 AM
#16

#14 Haha, välkommen till klubben! 😃
Vi har köpt upp en hel affär, känns det som, när det kommer till både leksaker och godis. Han har fått välja ut leksaker själv, vi har köpt leksaker vi tror är mest lämpade m.m. och visst leker han och visst blir han glad men det varar i någon minut och sen är inte leksaken värd så mycket längre. Hur man än belönar med den.
Godis har vi provat diverse, köttbullar, tråkiga torrisar, fläskfilé m.m. och det är samma sak där. Håller i någon minut och sen är det inte värt det längre.
Haha, vår tar också vänstersvängar jättefint. Men i höger flyter han ut och liksom tappar allt, nu har det gått så långt att han tappar allt i rakt fotgående med. Han har ingen motivation alls så varje träning känns mer stjälpande än hjälpande just nu.
Dock hade jag en träning häromdagen, så engagerad som han var då har han aldrig varit! As nöjd!😃
Jättefin kontakt, bra attityd och tryck i stegen, gjorde två klockrena högersvängar och tre jättefina raka marscher. Jag hoppas det håller i sig för då kanske vi hittat vår belöning, ska prova detta ett par gånger till och se hur det fungerar.
Från att ha köpt upp hela affärer till att använda en löjlig 1.5 liters petflaska 🤪
Han blir helt tokig i den! Ibland undrar man vad som händer i huvudena på dom…
Har letat belöning i ca. 1år och så går han igång som ett as på en petflaska!?

#15 Du menar på så vis, det har jag dock provat. Har backat rejält i allt, men han tappar ändå. Tanken har slagit mig att han kanske helt enkelt tycker det är riktigt tråkigt bara, han är mer en noshund också så.
Men som jag skrev till #14 här ovan, kanske har hittat rätt belöning. Så mycket som han går igång på denna löjliga flaska, så mycket har han aldrig gått igång på något.
Spännande att se hur detta blir!

Cahira
11/4/15, 8:05 PM
#17

Hoppas det löser sig! Ja jag har en hund som jag traggat fotgående i hur många år som helst och det går bara inte.. hon har inte fokusen/lusten att göra det. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dumpuck
11/5/15, 11:51 AM
#18

#17 Jag har nog helt enkelt förstört hans attityd, insåg jag häromdagen. Jag har fastnat alldeles för mycket i tänket jag fick lära mig när jag red och tävlade med häst - går det dåligt, sänk nivån lite och se till att göra det bra två gånger och sluta där sen. Man ska sluta bra.
Och det har gjort att jag har kunnat traggla fotgående om och om igen under samma pass, så nu ska jag lägga om träningen lite till och bara göra fotgående en-två gånger och sen lämna det och göra annat. Jag har varit så envis att när det börjat gått dåligt så har jag fortsatt tills att det gått bra en enda gång, vilket nog har pajjat hans attityd en hel del då vi har kunnat fått göra om ett par gånger. Men man lär sig av sina misstag 😛

Upp till toppen
Annons: