Annons:
Etiketthälsa
Läst 1588 ggr
CayKantos
2015-10-12 18:14

Kastrering

Nyfiken på hur ni som INTE avlar (om ni gör välj 'Avlar med Hund') gör med tanke på kastrering, vet det har blivit väldigt poppis att kastrera hanhundar men inte tikar :)

Kommentera gärna och skriv varför du valde att (o)kastrera din hund :)

Om du har flera hundar eller bara vill läsa kan du klicka på har ingen hund och då skriva om dina olika hundar och vad du har gjort med dem :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
IceTee
2015-10-12 18:17
#1

Jag saknar ett "vill bara läsa/övrigt" alternativ och ett "har flera hundar" alternativ Bra att tänka på i framtiden Har f.ö. en okastrerad tik

Medarbetare på Skor iFokus

Kallaterrier
2015-10-12 18:18
#2

Jag har en kastrerad tik, hon är snart sex år och kastrerades i vintras på grund av svåra skendräktigheter. Det är kanske inte så konstigt att det är vanligare med kastrerade hanhundar än tikar, ingreppet är mycket mindre på hanhundar även om ett kirurgiskt ingrepp ALDRIG är utan risk och ALLTID bör övervägas noga innan man låter göra det.

CayKantos
2015-10-12 18:18
#3

Just det, tyckte jag fick med allt ^^'

Men det går tyvärr inte att lägga till :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2015-10-12 18:21
#4

#2 har inte sagt det var konstigt, vet bara det är så, men känns som flera har börjat INTE kastrera hanhundar 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fridaaaa
2015-10-12 18:24
#5

Okastrerade tikar.
kommer inte kastrera dem heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jenmjao
2015-10-12 18:34
#6

Okastrerad tik, kommer kastreras om det behövs, annars har jag inga planer på det. Hon är snart 5år så.

Annons:
Scorpio97
2015-10-12 18:40
#7

Vi har en sjuårig okastrerad tik. Väldigt lätta löp, så vi tycker i nuläget att risken med en operation är större än dom eventuella fördelarna.


//Jessie

Fia81
2015-10-12 18:57
#8

Vi har en kastrerad Norfolk terrier hane på 11 år. Vi valde att kastrera honom i våras då han inte blev "lugnare" med åldern utan fortsatte med sitt ylande, matvägran och sömnbrist så fort någon tik löpte. Vi märkte att detta tog för mycket av hans energi.

I dag är han världens goaste pensionär som njuter av livet :) Vi är så glada för det.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Lon@
2015-10-12 19:02
#9

Okastrerad tik + okastrerad hane. Ser ingen anledning att kastrera en frisk hund och eftersom Nikka har relativt lätta löp och i princip ingen skendräktighet medan Posh bara blir "lite kär" vid löpen och inte totalt blockerad så får de vara som de är.
Kan väl dock säga att lite meck är det med tanke på att jag bor på mindre än 18 kvadrat och dessutom oftast är hemma hos min hyresvärd dagtid för att passa deras hundar - de har fyra intakta hanar…
Men, men, det funkar det med.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

JoannaLi
2015-10-12 19:05
#10

Okastrerad hane. 

Är mycket trevlig mot tikar, inte brydd om löptikar (än så länge) och inte överdrivet otrevlig mot hanar. Ser absolut ingen anledning att kastrera honom. 

Om något uppstår, som t.ex. problem vid löp eller extrem hanhundsagression eller dyl så är det klart att alternativet läggs på bordet igen, men tills dess har jag ingen tanke på att utsätta honom för operationsrisk och biverkningsrisker :)

NinniH
2015-10-12 19:19
#11

Kemiskt kastrerad hane, där effekten nyligen gått ur. Inbokad för kirurgisk kastrering på torsdag. Som helt okastrerad blir han väldigt påverkad när det är löptikar runtomkring och när han är som värst sitter han mest i ett hörn och skakar av stressen. Vi har dessutom tik själva också.

Tiken var det tidigare funderingar om att kastrera pga hur hon blir innan och efter löp. Under löp är hon som vanligt, bortsett från allt gnidande. Nu har det dock börjar lugna ner sig de senaste löpen, så vi avvaktar.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

hemul
2015-10-12 19:26
#12

Har ingen hund men har bara haft okastrerade hanhundar. Kommer att ha hundhund igen och kommer inte att kastrera om det inte finns medicinska skäl. Skulle jag få vad jag aldrig haft, en aggressiv eller översexuell hanhund, och problemen är väldigt stora och inget hjälper får jag väl se hur jag ställer mig då, men det är i så fall en sista utväg.

Oliviahack
2015-10-12 19:52
#13

Just nu har jag en okastrerad tik (10m) som det är tänkt att hon ska avlas på. Jag klurar på vad nästa hund ska ha för kön. Jag är väldigt sugen på en hane, men undrar då hur det blir vid löp. Påverkas han inte så mycket så behåller jag nog kulorna. Men blir det för jobbigt så ryker dom. Man får ju tänka på hunden också.

Annons:
[Lillmatten]
2015-10-12 20:11
#14

kemist kastrerad hane som har bokad tid för kirurgisk kastrering.  Han blir väldigt orolig när det finns löptikar i området och har till och med rymt ett antal gånger för att leta löptik… det var när detta hände som vi bestämde oss för kastrering. Han var borta i över en halvtimme sista gången  innan vi hittade honom och jag var så orolig att han sprungit till stora vägen som inte ligger långt bort.  Efter kemkastreringen har han bara rymt en gång men det var för att hitta bortsprungen matte…

lisa90
2015-10-12 20:30
#15

Har en kastrerad hane som kastrerades när han var 2,5 för att han var översexuell, han red på alla hundar han träffade och kunde inte fokusera kring andra hundar. Efter kastreringen släppte allt det och han kan nu umgås normalt med andra hundar och han skvätter mycket mindre, men är oerhört matfixerad och har fått massa päls. 

Har en okastrerad hane som jag inte har några planer på att kastrera.

IceTee
2015-10-12 20:43
#16

#14 oj, hur lyckades han rymma? Fästmannens schäfer brukar vi kastrera kemiskt men håller på att spara ihop till en kirurgisk då han får ofrivilliga utlösningar som inte växt bort trots att han är 4,5 år

Medarbetare på Skor iFokus

[tk1971]
2015-10-12 21:04
#17

Okastrerad tik. Och jag ser ingen anledning att kastrera henne heller. Jag vill inte utsätta henne för en stor operation (jo, jag vet precis hur det går till, förra tiken kastrerades pga sjukdom) i onödan.

[Lillmatten]
2015-10-12 21:11
#18

#16 Egentligen vet jag inte riktigt… jag var inte hemma när det skedde den gången då han verkligen var borta men min mamma ringde och sa att han sprungit bort när min bror skulle ta ut honom på tomten. Jag sprang hem på en gång och började med resten av familjen att leta och ropa, som tur var så hade han inte sprungit mot vägen utan åt andra hållet!

Naviifax
2015-10-13 07:47
#19

Okastrerad tik, 7 månader. Vet ännu inte hur hon mår vid löp, om hon mår väldigt dåligt kommer vi kastrera annars inte.

@adventuresofnavi | instagram

-Aida-
2015-10-13 07:58
#20

de är så populärt att kastrera han hundar att inte ens jag hittar en veterinär runt omrking i mina områden som faktiskt är villig att göra ingreppet bara för folk är dumma och ångrar sig.. när jag vill göra de av hälso skäl,
Han är okastrerad nu men jag vill kastrera honom, han är snart två år.
Han blir så stressad av löp att han matvägrar och vägrar dricka, han sover inte alls på varken dagarna eller nätterna, de är full rulle 24/7 med blod blandad diarre.

Annons:
Leifsdotra
2015-10-13 08:24
#21

Har en kastrerad hane och en okastrerad tik. Hanen kastrerades för att han var monokryptorchid och dessutom övervuxen så han ska inte avlas på. Vi ville ha en till hund och tyvärr funkar han inte alls med andra hanhundar. Då blev det logiskt att kastrera honom och skaffa en tik.

nadilda
2015-10-13 09:39
#22

Två okastrerade tikar, en på 6 månader och en på 3,5 år. Den äldre tiken har inte så jobbiga löp men däremot jobbiga skendräktigheter, dock känns det väldigt läskigt med en operation.  Blir det inte bättre så är det nog inte helt omöjligt att vi kommer överväga det ändå.

Den lilla har ju inte ens löpt en och henne kommer jag vilja ställa ut och vill inte till 100% utesluta valpar för henne. Så där känns det betydligt mer osannolikt.

Maleficum
2015-10-13 10:05
#23

En kastrerad tik, kastrerades av flera anledningar främst för att vi inte skulle avla och att hon har avelsförbud (var menad att bli ledarhund men hon var för okoncentrerad och glad för att klara testerna så vi fick köpa ut henne) sen var det så jobbigt varje gång hon löpte och lösa hanhundar kom springande, inte lätt att separera en superglad labbe som vill leka från en stor hund som vill para sig speciellt inte för mina föräldrar så så kändes ganska självklart att kastrera då.

Hanen är kemiskt kastrerad nu för han hade analadenom som återkom trots att han opererat bort några tidigare. Eftersom han har hjärtfel nu så vill man helst inte söva. Han har tidigare haft en del kullar men vore det inte för hjärtfelet eller om han måste sövas av någon annan anledning så kommer nog kulorna ryka. Ända jobbiga är att han måste ha medicin för att han läcker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Patricia1993]
2015-10-13 10:59
#24

Har en okastrerad tik på två år och en okastrerad hane på 15 månader. Nej jag tänker inte kastrera nån av dem då jag anser att det finns andra lösningar när tiken löper. Det är ju bara två veckor om året som dom inte kan vara tillsammans och de veckorna kan tiken bo hos min mamma. Funderade på att kastrera hanen förut men inte nu längre, tycker att det finns för många nackdelar med kastrering så nej kastrering blir det absolut inte för någon av dem :-)

[Wilbur]
2015-10-13 11:44
#25

Jag har tre okastrerade hanar som jag ställer ut. Har dock funderingar på att kastrera den äldsta då han fått epilepsi och om jag förstått det rätt så minskar risken för anfall om hunden är kastrerad.. Finns ingen anledning att ställa honom längre ändå :)

Fransu
2015-10-13 11:55
#26

Två kastrerade hanar. Tioåringen fick förstorad prostata vilket medförde problem, vi blev rekommenderade att kastrera honom. Har inte haft några "hanhundsproblem" med honom innan kastreringen. 20 månaders hanen kastrerade vi eftersom det blev väldigt spänt mellan honom och gamlingen när han blev könsmogen. Det hände till och med att dom rök ihop efter att unghunden provocerat gamlingen. Några veckor efter kastreringen var det som bortblåst och hundarna trivs fint ihop.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Kalli
2015-10-13 13:24
#27

Kastrerad tik och kastrerad hane. Tiken var redan kastrerar. Hanen kastrerades när han var 1 år 3 månader. Främsta anledningen var att han bara var här tillfälligt och skulle omplaceras och jag inte ville att han skulle bidra till blandrasavel. Sen bidrog kastreringen i sig till många fördelar. Han slutade ex. kissa på människor. Slutade kissa inne. Mindre intresserad av tikar. Innan blev han alldeles blockerad, om tiken löpte eller inte hade ingen betydelse. Han kunde alltså leka med andra hundar efter kastreringen vilket han inte kunde innan.

#5: Så om någon av dina hundar blir sjuk ex. diabetes eller livmoderinflammation kommer du inte kastrera? Eller du menar att du inte har några planer på att göra det men skulle kunna tänka om för hundens bästa?

Annons:
[Nalle-]
2015-10-13 13:49
#28

En kastrerad hane och en okastrerad hane. 

Lillhunden, en numera 8årig blandras, kastrerades vid 4 års ålder. Då hade jag fått nog, han var jättestressad runt alla hundar och skulle konstant försöka jucka på både tikar, hanar och valpar. När granntikar löpte slutade han äta och hade svårt att sova om nätterna. Jag har aldrig ångrat att jag kastrerade honom, han blev mycket lugnare runt andra hundar och kunde till och med leka med hundar utan att bara jucka på dom. Nu tycker han andra hundar är helt onödiga men jag tror det beror mer på åldern än kastreringen. Det enda negativa som kom av kastreringen är att han är väldigt svår att hålla vikten på, han är en liten hund och bor delvis hos mina föräldrar som är lite väl duktiga på att göda honom. 

Pudeln är drygt två år och okastrerad. Har inga planer på att kastrera honom eftersom jag helt enkelt tycker det är onödigt i nuläget. Han är fortfarande en ung hanhund med en hel del testosteron som flödar, men han börjar mogna allt mer.

Hiro
2015-10-13 14:40
#29

Två okastrerade tikar, norrbottenspetsen har inga problem över huvud taget så endast onödigt. Var på tal att kastrera labben pga stora problem under löp men på sista löpet var hon helt OK så troligen ingen kastrering för henne hellet

Haztparken
2015-10-13 14:54
#30

En kastrerad tik och en okastrerad tik. Den äldsta kastrerades i våras pga hennes jobbiga löp som resulterade i att hon blev sjuk varje gång och att hon hade högre risk för livmoderinflammation. Den yngre ställs ut och ev ska ha valpar i framtiden så om inget händer så förblir hon okastrerad :)

Fransu
2015-10-13 15:02
#31

#28 Håller med om viktproblemet med den äldre hunden. Han har alltid varit i god form, nästan så han var lite för smal. Men efter kastreringen får vi kämpa med att han inte ska lägga på sig. Han har fått ett helt annat matintresse och även blivit lite latare och bekvämare av sig. Unghunden däremot har inga såna problem alls, trots kastreringen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Asuna
2015-10-13 15:24
#32

Jag har både en kastrerad hane och en kastrerad tik. Hanen kommer från Irland och jag ansåg att det var för jobbigt för honom när min mammas tikar löpte ( mina hundar är hos henne när jag jobbar) och min tik fick livmoderinflammation och kastrerades då.

TrasselTroll
2015-10-13 18:58
#33

3 okastrerade hanar. I detta hushåll lever vi med inställningen att friska hundar ej skall kastreras.

isblixt
2015-10-13 22:27
#34

Två okastrerade tikar som kommer hållas så om de inte en dag får sådan problem där det krävs operation för att de ska få ett bättre liv/överleva. :) Ingen av dom har problem vid eller efter löp så jag ser ingen anledning till att kastrera.

Annons:
Sugar Mist
2015-10-13 22:33
#35

Kommer inte kastrera min hane och har inga avelsplaner. Han är inte illa berörd av löptikar, och har inga andra svårigheter med bollarna eller liknande så de får dingla kvar :)

-

Portie
2015-10-14 04:57
#36

Har en kastrerad hane. Han är kastrerad av medicinska skäl, annars hade jag aldrig gjort det. Ser helt enkelt ingen anledning att kastrera en frisk hane som inte har några större problem med löptikar. Dessutom så kan vissa "biverkningar" vara väldigt jobbiga. Min Hugo t.ex. går upp i vikt väldigt lätt efter kastreringen och han är även överdrivet matglad, ganska jobbigt faktiskt.

fridarebecka
2015-10-14 07:02
#37

Har en 2årig okastrerad hane, nästa löpperiod får avgöra om han kommer att kastreras. Hittills har han varit väldigt stressad(mjällat, sovit dåligt osv)  när vi haft mycket löptikar i området. Är det inget som han lär sig att hantera bättre så kastreras han nog.

Vattenkrukan
2015-10-14 08:43
#38

Tikar tycker jag kan vara okastrerade (bortsett från skendräktighet et.c), de löper trots allt bara då och då. Har själv en okastrerad tik, det känns onödigt att kastrera när man ändå inte har några besvär.

Upp till toppen
Annons: