Annons:
Etikettövrigt
Läst 2790 ggr
GotTreats?
10/11/15, 6:59 PM

Vad bör man göra?

Jag känner att jag behöver skriva av mig om en händelse som utspelade sig för några veckor sedan då jag fortfarande inte kan släppa det riktigt.

Det var då så att jag och min mor stod på en gräsplätt med min samojed i spårlina, på cykelgången som går en ca 150 m ovanför kommer en gammal man med sin hund som vi har hälsat på två gånger tidigare lite kort, varav en gång han bara lät sin hund springa fram till min i flexi för att leka, vilket jag inte var beredd på så jag har ett stort ärr på armen där linan brände in.  Tillbaka till händelsen, haha. Och vad gör människan? Han ställer sig och tittar på oss en stund och sen så släpper han sin hund lös, som självklart flyger rakt emot oss. 

Jag försökte mitt bästa med att veva in min hund för att visa att han skulle kalla tillbaka sin, vilket han inte gjorde. Så jag försökte få tag på hans hund istället vilket inte gick jättelyckat då den var i princip överallt. Sedan så stod han där och ropade och ropade tills hunden tillslut lyssnade, och bara fortsatte gå.

Nu gick det ju visserligen bra, men hur bör man egentligen reagera i en sådan situation? Känner mig bara så otroligt arg på denna människan.

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Annons:
Sugar Mist
10/11/15, 7:09 PM
#1

Försökt fått tag i mannens hund och förklarat att min hund inte vill hälsa på dennes hund.

-

Changrila
10/11/15, 7:16 PM
#2

Ofta går det ju att se en bra stund innan att den andra hundägaren tänker släppa fram sin hund. I de fall då det går att förutse, ropa "NEJ, de ska inte hälsa!" Med lite tur kan man på så sätt förhindra att de släpper fram sina hundar. Släpper de fram ändå, hota med att sparka hunden om de inte kopplar den och tar bort den.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

GotTreats?
10/11/15, 7:20 PM
#3

#2 Ska absolut tänka på det. Tyvärr så gick det för snabbt denna gången 😕

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Ravynsfair
10/11/15, 7:25 PM
#4

Säger som #2

Händer detta igen så hade jag gått fram till gubben efteråt och sagt åt honom hur det ligger till, med klarspråk så att han förstår att ni inte vill att de ska hälsa. 

Själv hade jag nog haft svårt att behärska mig, såhär gör man ju inte!!🤔😡

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

LeeKnow
10/11/15, 7:33 PM
#5

Vad händer om man sparkar en annans hund? Får man betala eller räknas det som självförsvar eller liknande?

CayKantos
10/11/15, 7:33 PM
#6

Well, du borde nog oxå få ett starkt och säkert inkallning på din hund då det kan lugna den andra hunden och det då är lättare att ta tag på den andra hunden.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Zepp
10/11/15, 7:38 PM
#7

Ropa "min hund har smittosam sjukdom"!😉

Nämen altså.. hundägare!

Eh, jag har oxå haft hund.. en inte alltid så lättkontrollerad sådan.

Väldigt lydig ioförsej men det hände mer än en gång att man inte hade koll.

Rusa fram till andra hundar och skälla var typ favo!

Min hund var lite bitsk oxå om det passade, gav små nyp om situationen tillät.

Inget allvarligt hände men ägare och hund kunde bli rädda, det var inte så kul.

Så jag kan tala om att det alldrig blev till att släppa fritt till främmande hundar.. utan olyckorna hände när det plötsligt dök upp andra hundar och man inte var beredd.

Träffade man andra ägare/hundar och de nosat på varandra, dvs deras ägare ville det så kunde man släppa hundarna så de kunde rasa ut tillsammans, då blev det alldrig några tjuvnyp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnneN
10/11/15, 7:53 PM
#8

Hade en del problem förut med att folk släppte fram sina hundar till min utan att fråga om det var okej, min lösning var att direkt jag såg att de tänkte släppa fram den så ropade jag "Min hund har skabb!!!!", det vet alla vad det är och ingen vill riskera att deras hund blir smittad = mycket effektivt även när man har en helt frisk hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Changrila
10/11/15, 7:59 PM
#9

Kan tillägga att jag i förra veckan råkade ut för en hundägare som släppte fram sin hund till mina utan att jag hann reagera och båda mina blev rejält skrämda. Gubben som hade hunden fick en minst sagt rejäl utskällning… Han fortsatte bara gå, men så länge jag misstänkte att han kunde höra mig så ropade/skrek jag precis vad jag tyckte om så respektlösa as som honom.

Jag blir rejält otrevlig när folk beter sig respektlöst och framförallt om de beter sig respektlöst på ett sätt som går ut över hundarna. Förhoppningsvis tänker gubben att jag är en så otrevlig typ att han tar en omväg om han ser oss igen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Scorpio97
10/11/15, 8:14 PM
#10

Vi har inte det problemet, eftersom vår hund gärna vrålskäller på andra hundar och beter sig som att hon är jättefarlig (kommer dom nära lägger hon sig ner på rygg och piper). Så det är ingen som frivilligt släpper sin hund i närheten. 

Men jag skulle också försöka hindra innan personen har släppt sin hund. Annars får man väl helt enkelt försöka hindra den andra hunden att ta sig fram/ta in sin egna hund, och prata med personen efteråt. 

Jag hade nog blivit väldigt arg om något liknande hände mig. Bara för att det är okej att hälsa en gång, betyder det inte att man kan släppa lös hunden utan att fråga först. Dessutom förstår jag inte hur personen. Om jag står med min hund kopplat och någon annan släpper lös sin hund alltså, så att den ska gå fram och hälsa. Tänk om min hund är sjuk eller skadad, eller helt enkelt försöker försvara mig för att det kommer en hund springandes? Hur kan man utsätta sin egen hund för det?


//Jessie

hemul
10/11/15, 8:55 PM
#11

#8 Jag kör med "Min hund har rabies och jag har herpes!". 😛

Kallaterrier
10/11/15, 9:08 PM
#12

Jag vill inte ha fram främmande hundar till min då hon inte uppskattar alla andra hundar och tydligt visar detta. Jag säger till att de får ta sin hund samtidigt som jag ser till att min hund är i kort koppel bakom mig. Men, fattar inte ägaren till den andra hunden så får man antingen spela ut " smittsamma sjukdomskortet" typ kennelhosta, loppor, magsjuka eller så, eller bli förbannad och ryta till.

GotTreats?
10/11/15, 10:50 PM
#13

#6 Tja, min hund var bara fyra månader vid händelsen så en perfekt inkallning där hade nog varit orimlig, tyvärr.

Tack för alla övriga svar ❤️

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Annons:
JoannaLi
10/11/15, 11:09 PM
#14

#6 Det kan ju vara just för att de inte har ett starkt inkallningsord som hunden är i lina? Bara en tanke :P

Fialialej
10/12/15, 12:44 AM
#15

Om vi möter en lös hund släpper jag min också. Tänker att de sköter kommunikationen betydligt bättre om båda är lösa. Man kan också vända på klacken och gå åt motsatt håll för att markera att man inte är intresserad. Kallar jag in Min hund och den andre följer med kan jag ju ta tag i den och gå med den till ägaren. Skulle aldrig i livet sparka en annan hund i förebyggande syfte (som nån skrev). Varför förvänt sig slagsmål? Förmedla lugn och ro och bete dig på ett sätt som underlättar för hundrna att mötas istället. :)

"På natten är alla katter svarta"

smellcaramell
10/12/15, 1:51 AM
#16

jag har nog "tur" som har en hund som dels hatar/är livrädd för alla andra hundar och därmed skäller och jagar bort de flesta, sedan är hon dessutom liten och lätt att ta under armen om det behövs.. Har mött lösa hanhundar några gånger när hon löpt och när jag går tillbaka med hanhundarna till ägaren säger dom "men han är ju snäll, han vill bara leka lite" tror dessa människor helt glömt att andra hundar kan vara rädda, löpa, aggressiva mot främmande hundar o.s.v.  Bor dock på landet så här är det mer regel än undantag att hundarna är lösa på gården oavsett om hunden och ägaren kan behärska det eller inte så det händer ju rätt ofta att man får ta reda på lösa hundar… Tycker det är värre med de lösa hundarna som vill "leka" med hästen när man rider, inte så roligt att sitta på en häst barbacka när en hund kommer i full fart mot en och skäller och ägaren inte är där/bryr sig/får hundens uppmärksamhet..

CayKantos
10/12/15, 8:25 AM
#17

#13 Jaha, men då vet du vad bra det är att träna på det :D #14 ja det är sannt men som sagt om man lärde in det ville det minska många problem även det inte är ens fel från starten då kan det minska problemet rejält om man iaf har kontroll över sin egen hund :) Men som sagt var det ju nått jag utpekade så att fu kunde träna på det och förhoppningsvis vara klar om det skulle hända npn annan gång :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Petitua]
10/12/15, 8:49 AM
#18

Skulle du möta mannen igen, så kan du alltid förekomma honom. Ropa att han INTE ska släppa hunden och att du vill prata lite med honom om varför. Var trevlig!  Gå så nära som du tycker är lämpligt och prata lugnt och sansat med honom. Lugnt och sansat är ledorden. Fundera gärna ut i förväg hur du vill presentera ditt budskap.

Skäller du på honom eller anklagar honom, så har alla människor en tendens att gå i försvar och då mister det du vill säga sin kraft. Han tycker bara du är otrevlig och dum i huvudet och skiter i vad du tycker och tänker. 

Du kan förstås alltid dra till med att din hund har den smittsamma sjukdomen noskvalster, men tala också om hur DU och din hund upplever och reagerar på det han gör.  

Skulle din hund skada hans hund eller om du, som någon skrev, sparkar hans hund så är det du som får stå för kalaset. Det spelar ingen roll om felet är hans. Det strikta ansvaret säger tydligt att du får pröjsa hans eventuella vet.kostnader. Det är han säkert inte medveten om. Samma sak gäller ju för honom. Skrämmer hans hund din hund, så det  blir en fight och din hund skadas så är det han som får betala. Tänker han på löpperioder osv. 

Du skriver "gubben". Inte för att det betyder att han ingenting vet, men risken är större att han inte har en aning om vad som gäller enligt lagen om han är en gubbe i ordets rätta bemärkelse. 😉.

[Forest]
10/12/15, 9:23 AM
#19

Han visste att din hund och hans hund har hälsat och antagligen ser han din hund som bra kompis till hans. Jag tycker givetvis att man ska bestämma innan om dom ska träffas för leka så man vet om detta, inte som han gör.  Tror det bästa du kan göra är helt enkelt prata med denna hundägare du tränar och då ska h*n inte hälsa på några hundar alls för ni jobbar. Lekträffar får ske när man bestämt detta OM du nu vill att dom ska leka öht har jag ingen aning om ;) Men annars tror jag att du får annars förklara läget och att ni inte är så värst intreserade av lekträffar eller hälsa på någon hund 😉

GotTreats?
10/12/15, 9:50 AM
#20

Ska prata med honom nästa gång vi får syn på honom. 🙂 Och jag håller med om att vara otrevlig antagligen inte kommer göra saken bättre, haha.

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Annons:
Zepp
10/12/15, 4:56 PM
#21

#20

Det kan tillomed vara som så att ni kommer att mötas ofta och att era hundar kan bli bundis.. testa det först!

Det är så himla jobbigt om man skall vara rädd hela tiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

reckon
10/12/15, 5:55 PM
#22

Om en hund utan förvarning släpps fram för att hälsa så tänker jag att det bästa att försöka göra i situationen är att att lugnt och snyggt reda upp det. Börjar man skrika och bete sig hotfullt och bli otrevlig så gör man förmodligen situationen mycket värre än den behövt vara för hundarna. Har man en skrämd hund som ser att även matte/husse ballar ur kommer man ju bara förstärka hundens känsla av att det var riktigt otäckt. Och har man inte redan en skrämd hund så är risken stor att man får en om man som ägare beter sig som att hunden som närmar sig är livsfarlig.

jenmjao
10/12/15, 6:03 PM
#23

#15 Nej man ska inte sparka en hund som bara vill hälsa, det håller nog alla med om. Men om man ser att hunden verkligen siktat in sig, och man har en hund man inte riktigt kan lyfta ifrån risken (som jag har) så skulle jag sparkat om det kom en lös hund springande emot oss. Sen kanske man har en hund själv som inte uppskattar andra hundar, eller är aggressiv, att sparka den andra hunden i det fallet hjälper nog inte, men att försöka mota bort den på något vis utan att ens egna hund behöver lägga sig i skulle ju vara bra. Alla hundar funkar inte i alla situationer, och jag skulle aldrig kunna koppla lös min hund bara för en lös hund sprang emot henne för att dom skulle kunna uppfatta varandra bättre..

[Forest]
10/13/15, 11:36 AM
#24

22 Håller med dig, man bör ta det lugnt och sen reda ut det hela genom prata med ägaren om det kommer eller man ser ägaren. Jag har råkat ut för lösa hundar som ägaren inte har någon koll på alls, utan hundarna rusar fram (olika syften verkar hundarna haft, vissa hälsa andra mer aggrisivt) Här har det gått bra en gång sluta det att lösa hunden gick mot anfall då fick jag bära upp denna hund då den sakna halsband o koppel och gå in till ägaren och förklara läget. Är det annars lösa hundar som ts råka ut för oftast enklast att ta det med ägaren :)

Upp till toppen
Annons: