Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5079 ggr
pomchiharry
2015-10-09 11:16

Tassbandage! Hjälp!!!!

Hej! Skulle behöva lite tips på hur man lägger ett bra tassbandage. Min lilla kille har fått operera bort en klokapsel och då måste vi byta tassbandage. Då jag inte var speciellt bra på detta så skulle jag vilja ha tips. Det är en mycket liten hund och han är valp. Typ, hur långt upp ska jag Linda? Jag vill ju bara att lillen ska ha det bra så jah välkomnar alla tips! Inser ju att övning ger färdighet men lite hjälp på vägen är ju aldrig fel! Vi är två som lägger nytt bandage. Tack på förhand! Ni är bäst!! 😊

Annons:
[Forest]
2015-10-09 11:25
#1

Jag googlade lite på just tassbandage hund och fick fram flera bra även klipp på tuben, men här har du en bild som visar http://www.forstahjalpen.saltyforrest.com/tassbandage.htm

och här en till http://www.evidensia.se/djursjukhuset-vasterort/tips-rad/tassbandage

Lycka till :D

Catta-
2015-10-09 11:26
#2

Fick ni inte instruktioner från veterinären? Jag vet tyvärr inte hur man gör men om det är akut kan du säkert hitta massa tips om du googlar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lona
2015-10-09 11:34
#3

Ett hett tips för material är LTX-bandage (alltså som latex utan vokaler), finns på apotek bland sårvård. Spenbandage är också suveränt men svårare att få tag på, säljs i vissa lantbruksaffärer samt på nätet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Grodhopp]
2015-10-09 11:40
#4

Har lagt typ tusen tassbandage på min så nu sitter det! Bilder kan du såklart kolla på Google och det brukar finnas instruktioner när man köper ett kit för tassbandage hos vet. Men jag skriver i punkter så får vi se om du har nytta av det eller om det blir flum! 1. Ställ iordning alla saker du behöver på en bricka. Jag har sårsprit, rena trasor, små kompresser, steril kompress, vadd på rulle, gasbinda och häftande bandage (som är som en tejp i tyg, stretchigt material). 2. Sätt dig på golvet med hunden som helst ska ligga på sidan. Ge det lite tid att få hen lugn. 3. Torka av lös smuts med trasor och rengör med sårsprit. 4. Lägg steril kompress mot såret, håll fast och börja Linda med bomullsvadden. Om det behövs, fäst först kompressen med gasbinda eller lite tejp, men det får ej skava. Se till att få in ordentligt med vadd mellan trampdynorna så att de inte kläms ihop, det ska luftas. Håll i vadden. 4. Lägg ev gasbinda över vadden. 5. Ta fram häftande bandage. Rulla först snett över trampdynan, fortsätt upp på benet. Jag brukar ta nån decimeter upp men jag har en stor schäfer. Fäst bandaget i sig själv. Kolla att det inte sitter för hårt, då kan cirkulationen bli dålig och tassen svullna rejält. 6. Rulla nu uppifrån och ner så du får en lodrät längd över tassen, ett varv räcker. Fäst med ett varv bandage vågrätt runt. Om vovven ska ut tar jag en plastpåse på tassen och sen en socka över som jag sen tar av när han kommer in igen. Lät gärna tassen lufta ibland på ren plats för att undvika tex tasseksem.

LinaK
2015-10-09 11:41
#5

Var inte så länge sedan min hund också fick ta bort en klokapsel, men det var sporren han fick ta bort och det blir ju lite lättare att få det att hålla när det sitter högre upp. Men det jag gjorde var att jag rengjorde klon med ljummet vatten och torkade torrt. Använde såna där små engångs kompresser som finns att köpa på apoteket. Fick även en sorts bakteriedödande salva med mig från veterinären som jag smetade på men det är nog inget måste om inte din veterinär så något. Sedan tog jag en sådan minikompress och vek den dubbelt för att lägga den som stöd runt klon. Sedan lindade jag med vanlig gasbinda på några varv och fäste med tejp. Detta är ju inte jätte hållbart så jag fick även med ett sånt bandage med klister som klistrar ihop sig när man bandagerar. Detta ska även vara lite vattenavstötande. Visade aldrig veterinär dig hur du skulle lägga om bandaget? Jag fick en jätte bra genomgång hur man skulle göra och fick även med mig grejer hem av veterinären.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

pomchiharry
2015-10-09 12:43
#6

Jo jag fick en genomgång av vet. Men de är ju proffs skönt att få tips av "vanliga" som vet vilka små problem man kan ha hemma :P Jättebra tips!

Annons:
[Grodhopp]
2015-10-09 16:19
#7

Ja sen får du såklart tänka på at jag lägger ju bandage för trampdynan så det är ju väldigt heltäckande, du kanske inte behöver göra så mycket…. Hoppas lille voffsen läker fort nu.

pomchiharry
2015-10-09 18:24
#8

Hoppas jag med! Jätte jobbigt att se honom såhär :( men han hatar när man håller fast honom så det är väldigt bra träning :)

[Hästhoven]
2015-10-09 22:24
#9

Video från Youtube.

[Hästhoven]
2015-10-09 22:27
#10

Ett tips när du har lagt bandaget på hunden är att försöka dra bort bandaget från tassen när det sitter fast, bara för att checka så det inte sitter för löst. Det är väldigt många som sätter bandagen alldeles för löst,vilket resulterar i att hunden tappar bandaget efter en kort stund.

NinniH
2015-10-10 08:31
#11

Jag har tappat räkningen på hur många tassbandage jag lagt under tiden vår ena hunds SLO (klokapselavlossning) var aktiv. Jag gjorde ungefär så som videon visar i #9. Oftast var det jag som fick linda tassen/tassarna efter återbesöken hos veterinären också, eftersom det blev lindat alldeles för tjockt annars och faktiskt trillade av.

Jag upplever att det var svårare att få bandaget att sitta kvar på baktassarna, men nu var det ju sporren och då framtassen som gällde i ditt fall. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Grodhopp]
2015-10-10 10:12
#12

Ja det är jättebra att träna på att hantera honom ts, min hade jag fighten med när han var kring fyra månader. Jag var bara lugn och gav mig inte och nu ligger han så snällt oavsett om han gillar det eller ej.

hemul
2015-10-10 14:04
#13

#9 Vilken bra video! T.o.m. jag fattar. Det där med bomullen mellan tårna och att lägga flera lager binda längs med tassen/benet först hade jag aldrig kommit på. Hade nog bara virat runt.

Annons:
[Hästhoven]
2015-10-10 17:25
#14

#13: ja, visst är den :-) har själv haft nytta av den videon när jag har pluggat djursjukvård :-)

Upp till toppen
Annons: