Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2914 ggr
[LinaHerman]
10/8/15, 5:46 PM

Vilket foder är bäst?

Hejsan. Om ett par veckor hämtar jag hem en bichon havanais valp. Jag kommer att ge han de valpfoder som hans uppfödare rekommenderar. Men jag undrar vilket foder ni rekommenderar när det är dags att byta över till vuxen foder? Jag kommer inte ställa ut honom och jag kommer hålla hans päls kort så fodret behöver inte vara specificerat just till pälsen.  Finns det något jag borde tänka på ang fodret, något ämne/märke/typ som jag borde hålla mig borta ifrån? 

Tacksam för svar 🙂

Annons:
Ambrose
10/8/15, 5:51 PM
#1

Vilket foder som en hund fungerar bäst på är oftast individuellt, men lite foder att tipsa om är: Torrfoder med hög mängd kött, och helst utan spannmål eller ris (liten debatt om riset är dåligt eller inte)(fast vissa hundar behöver spannmål. Färskfoder. Ett foder baserat på rått kött som man köper fryst, tinar och portionerar ut till hunden. Oftast extremt omtyckt

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ravynsfair
10/8/15, 5:52 PM
#2

Håll dig borta från allt som innehåller spannmål så har du en bra grund där. 
Sen funkar alla hundar olika med spannmål. 
Jag skulle personligen rekommendera färskfoder före torrfoder, även det helst spannmålsfritt. 
En så liten hund som en havanais kräver inte mycket foder så även om du har liten frys så borde det inte vara några problem :) 

Googla gärna runt och se efter vilka färskfodersorter som finns närmast dig och börja sedan fundera på märke 🙂
Sen är det roliga med färskfoder att du aldrig behöver hålla dig till en sort eller märke, du är fri till att blanda hur du vill.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

hemul
10/8/15, 6:06 PM
#3

Det finns prima färskfoder i chardisken och på grönsaksavdelningen också. ;-)

Ravynsfair
10/8/15, 6:09 PM
#4

#3 
Syftar du till BARF? 
Det krävs större kunskaper för att klara av det, inget jag skulle rekommendera till nybörjare. Då är färdigt färskfoder bra.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

hemul
10/8/15, 6:33 PM
#5

Inte nödvändigtvis. Men du har ändå rätt. Jag syftade till att man kan köpa vanlig mat, ja.

[LinaHerman]
10/8/15, 6:47 PM
#6

#1 Har du något speciellt torrfoder du rekommenderar? Tack för svaret!

#2 Tack för svar, vilket färskfoder använder du? 😉

#3 Få läsa lite mer om BARF, nu vet jag bara vad det är 🙂

Annons:
Ravynsfair
10/8/15, 7:21 PM
#7

#6 
Jag använder mig av Nordic, köper i 15kilosblock som jag sen själv portionerar, så är jag supernöjd och voffen också 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

hemul
10/8/15, 7:22 PM
#8

Jag menade ju inte nödvändigtvis BARF.  Man kan koka hundmat också.

Lon@
10/8/15, 7:34 PM
#9

Välkommen till foderdjungeln 😃!
Jag har främst två kriterier för hundarnas mat:
1, Hunden skall äta (gilla) det - det spelar ingen roll hur bra ett foder än anses vara om hunden inte äter det…
2, Hunden skall funka bra på det, det vill säga vara pigg och glad, i lagom hull (vilket givetvis hänger ihop med hur mycket hunden får men det varierar även mellan olika foder), fin päls, bra tassar och tänder, normal avföring.
En del hundar funkar hur bra som helst på "skitfoder" medan andra är jättesvåra att hitta rätt foder till.

Det finns för- och nackdelar med både torrfoder och färskfoder.
En del hundar äter det ena men inte det andra och även om de flesta hundar gillar färskfoder så tycker en del att det är äckligt och vägrar äta.
Färskfoder kräver förstås att man har frysutrymme men till en liten hund går det väl inte åt så mycket så det borde få plats en hyfsad mängd i en normal frys.
Det kräver även att man har en viss framförhållning och tinar maten i tid och kan även vara krångel när man åker bort.
De flesta upplever att hundarna funkar bättre på färskfoder än på torrfoder men jag har faktiskt inte märkt någon skillnad på våra - mer än att en del av färskfodersorterna väldigt lätt gjorde att hundarna gick upp i vikt och att ett par av hundarna nobbade färskfodret men åt torrfodret.

Den största fördelen med torrfoder är väl att det är smidigt. Lätt att förvara, lätt att ta med sig, lätt att servera.
Det finns ett enormt utbud av torrfoder men färskfodren får allt större marknad.
Våra hundar funkar som sagt minst lika bra på torrfoder så det kör vi på.

Det finns inget foder som funkar på alla hundar utan man får läsa, fundera och sedan testa. Vi hade en hund som enbart funkade på Doggy vilket inte anses vara ett bra foder men på henne var det klockrent.
Förutom att innehållet skall vara bra för hunden så finns en etisk och miljömässig faktor att ta hänsyn till.
För mig är det vansinne att importera hundfoder från andra sidan jordklotet när det finns minst lika bra i Europa. Man kan ju även fundera på hur "köttet" levt, många länder har urusel djurhållning och även regelbunden antibiotikaanvändning med mera .
Om man snackar torrfoder så finns det ganska många svenska märken men det är bara ett (Magnussons) som tillverkas på enbart svenska råvaror.
Sen kan man fundera lite angående färskfoder eftersom flera av de stora märkena är kopplade till pälsdjursfarmar 😕(vilket även gäller några av torrfodren).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[LinaHerman]
10/8/15, 7:47 PM
#10

#7 Okej, ska kolla upp det fodret!

#8 Ja förlåt jag formulerade mig dumt, menar mer att jag får läsa mer om sådant typ av foder 🙂

#9 Ja det är verkligen en djungel. Spelar knappt någon roll hur mycket man läser och forskar, det är omöjligt att vara säker på vad man ska välja till vovven. Tack för det bra svaret, lutar nog åt torrfoder för min vovve då vi inte har speciellt mycket frysutrymme. Men självklart får jag ju se vad han fungerar bäst på!

lizton
10/10/15, 12:38 AM
#11

Din hund är av en liten ras, som kan vara kräsen. Goda torrfoder är tex Acanas spannmålsfria foder. Acana Wild Praire är ett gott kycklingfoder. Hundar gillar oftast kyckling bättre än lamm. Kingsmoor har också torrfoder som kräsna hundar brukar gilla. Svenska Magnussons Meat & Biscuit går att få tag på hos Ica Maxi och Coop. Det kan också vara gott. Variera mellan sorterna om hunden är kräsen.

För att hunden ska äta kan du ibland behöva toppa torrfodret med något extra gott. Cesar våtfoder brukar små raser älska. Dyrt, men ge bara lite som topping ibland.  Ser ut så här:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_vatfoder/cesar

Så här ser Acana Wild Praire ut:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/acana/acana_grain_free/249079

Kingsmoor finns hos animail och hemfoder. 

Eftersom du har en så liten ras är det bättre att köpa en mindre påse så är fodret godare och påsen hinner inte blir gammal. Jag skulle inte välja en 12-kg säck till en så liten ras. Lycka till med valpen!

[LinaHerman]
10/11/15, 2:46 PM
#12

#11 Tack så mycket för tipsen!

[Patricia1993]
10/11/15, 4:14 PM
#13

Ett tips är att gå med i hundmatsgruppen på Fb, där finns det mycket bra tips och råd  när det gäller att hitta det bästa fodret till sin hund :-)  Vilka märken som är bäst och vilka foder som är sämre som man bör undvika.

Annons:
[tk1971]
10/11/15, 4:17 PM
#14

Kolla på Canagan Vilt för små hundraser. Där har du ett bra foder.

[LinaHerman]
10/11/15, 4:38 PM
#15

#13 #14 Tack för tipsen, ska kolla in det/den 🙂

[Hästhoven]
10/11/15, 5:05 PM
#16

Det beror helt på individ vilket foder som är bäst.

Upp till toppen
Annons: