Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1446 ggr
Taily
10/8/15, 2:58 PM

Ni som arbetar med djur

Har några frågor till er som jobbar med djur eller hundar. 

  • Vad är det för jobb ni arbetar med?

  • Hur mycket tjänar ni per månad?

Tacksam för svar!

Annons:
Ravynsfair
10/8/15, 3:08 PM
#1

Hjälper till på köttgård med frigående nötkreatur. 

Matar och vattnar djuren, städar lösdriften, lagar staket, flyttar djuren till och från hagar t.ex.  

Gör detta när de behöver hjälp, jag är alltså inte anställd på något vis. 

Får betalt i kött, dvs mat då det är min sambos systers gård samt andra gentjänster.

Gör det mest för skojs skull och för att jag ska ha något att göra utöver mina distansstudier.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Lon@
10/8/15, 7:57 PM
#2

Jag har jobbat på 4H-gård (ta hand om djuren med allt vad det innebär, ha guidade visningar/barngrupper, lite djurskötarkurser med mera.
Det är så länge sedan så lönen har nog ingen relevans idag men den var inte direkt hög. Å andra sidan var det - för mig - ett riktigt drömjobb; jag kunde ha med min dåvarande hund, det var arbetsuppgifter som jag tyckte om och lite lagom fritt.
Kunde vara fysiskt tungt men var samtidigt omväxlande.

Mitt "riktiga" jobb var som djurtekniker, det vill säga jobba med försöksdjur.
Det är klart att det var mentalt jobbigt att hålla på med djurförsök även om våra inte var så hemska ur djursynpunkt men det var faktiskt ett roligt och stimulerande jobb.
Jag jobbade mest med smågnagarna - råttor, möss och en del mastomycer - och från början var mina arbetsuppgifter enbart på djuravdelningen med att städa burar, ge mat och vatten, sortera musungar (efter kön, när det är dags för dem att bli avvanda) och se till att djuren mådde bra.
Det var även en del mindre försöksgrejer som skulle göras på några av djuren som att mäta vätska/foder/urin/avföring, väga djuren, ge injektioner med mera.
Jag fick sedan en annan tjänst där jag ingick i en forskargrupp. Det innebar att jag hade mer övergripande ansvar; var kontakt mellan forskarna och djurpersonalen, lade upp avelsplaner där jag bland annat avlade fram olika typer av möss som jag sedan biopserade och körde DNA-analyser på.  Importerade och exporterade djur, främst inom Europa eller USA.
Gjorde mindre operationer med mera.
Det absolut roligaste med den anställningen var faktiskt utbildningen; jag gick några veckor på Ultuna (lantbruksuniversitetet) och lärde mig massor.
Lönen var väl ingen höjdare egentligen, ungefär som en undersköterska, det är några år sedan så jag vet inte vad lönerna ligger på idag.

Mitt absoluta drömyrke är annars agronom men livet blir inte alltid som man tänkt sig…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Herveaux
10/8/15, 9:44 PM
#3

Efter att ha studsat runt på flera olika praktikplatser inom djur fick jag min efterlängtade anställning hos ett hunddagis med tillhörande djurbutik. 
Var anställd ca 2007-2009 och jag tror lönen låg på ca 12.000kr (efter skatt).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Bekka-AR
10/9/15, 1:02 AM
#4

Sj har jag jobbat på arken butiker och Djurmagazinet. Jobbar man helger kan man ju få en bra lön är som å jobba i andra butiker. Kunde få ut 17-18 000 om jag jobbat mkt helger men man missar ju så mkt var alltid ledig när alla andra jobba men annars är det ett jätte kul jobb dock är det väldigt svårt att få heltid vilket var anledningen till att jag tillslut inte orka jobba på många olika ställen samtidigt för det är jobbigt att få schemat att funka. Så har jag skaffat mig utbildning i både djurvård och hund är bra att kunna mkt för är väldigt många som söker och finns inte tid att lära upp någon när den jobbar i butiken så de lär ju ta någon som redan kan. Annars kan man komma in i branschen genom praktik. När man väl jobbar i 1 butik får man lätt erbjudanden på andra, om man är bra så klart :p funka för mig. Men måste säga att det jobbet är jätte kul! Prata djur hela dagar å hjälpa människor med deras djurproblem (menar då inte som ej veterinär utan djurbeteende, tex varför gör hunden si eller katten så).

Upp till toppen
Annons: