Annons:
Etikettutställning
Läst 3033 ggr
XxErkanxXx
10/7/15, 7:06 PM

Utställning intyg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har kastrerat min hanhund. Jag bad veterinären om ett intyg att han haft normalt utvecklade pungkulor. Sa till veterinären att jag ville ställa hunden.

Detta var vad jag fick. Är det giltigt, jag är lite skeptisk…

Har googlat runt, men hittar inget svar på hur intygen ska se ut. Någon som vet?

Tacksam för svar /Erika

Annons:
Amoz
10/7/15, 7:16 PM
#1

Finns det inte en ruta på pappret som stamtavlan finns på där det ska sättas en signatur av veterinären? (För katter är det så, inte helt säker på att det är samma för hund)

AnnaKarin
10/7/15, 7:19 PM
#2

När veterinärintyg åberopas för en hund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, beskrivning av skada, om den är förvärvad, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och om kroppsdel avlägsnats kommentera dess utseende.

http://www.skk.se/utstallning/regler/doping/generell-dispens/kastrerad-hund/

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Dumpuck
10/9/15, 12:50 PM
#3

Saken är väl att om lite drygt ett år så blir det helt stopp för kastrater att ställas trots intyg att båda bollar funnits m.m. Tror det dessutom är så hårt draget att inte ens de med medicinsk orsak får ställas, oavsett så kommer det bli förbjudet för kastrater att ställas trots intyg att bollar funnits.

Vad gäller för nuvarande intyg så tror jag det ska räcka med att veterinären intygar att båda bollar funnits och varit välutvecklade innan kastreringen utfördes. Så ditt intyg bör räcka.

Anibaz
10/10/15, 9:56 AM
#4

Mitt intyg ser likadant ut.

Upp till toppen
Annons: