Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1509 ggr
Allumania
10/7/15, 7:36 AM

Blir så arg!

Jag blir så arg när jag ser att folk försöker förtjäna på blandras hundar! Bara på ngra dagar har jag sett folk som säljer blandras valpar för 500-600 euro!!! Med enda garantin trevliga föräldrar o avmaskade?! URK! Inga fel på blandras men priset för avmaskning o trevliga föräldrar e ganska högt… Skulle avmaskning och trevliga föräldrar vara fösäljnings knepet skulle jag inte lägga mer än max 300e på valpen! Jag har själv tänkt skaffa en blandras till sälskap åt mig nångång men banne mig ja ska ha allt skött till punkt och pricka! Veterinär granskad borde den också vara! Mina egna hundar med stamtavla, meriterade föräldrar, chipp, veterinär granskning etc. Har kostat 450 respektive 350 euro!!! Där ingår allt! Bör nämnas att hunden för 350 kostade från början 700e men priset sänktes pga. Blåt öga. Det är ju inte precis så att de som avlar renras förtjänar någo grymma summor! Allt som kommer far till hundarnas välmående igen! Skärppning! Ska man avla så gör man det med någo form av samvete!

Annons:
Allumania
10/7/15, 7:37 AM
#1

Måste vädra tankarna bara…

Candy123
10/7/15, 7:54 AM
#2

Jag vet de e helt sjukt, har sitt blandras valpar som de har sålt för 700-800e och i en annons så hade mamman till valparna ett medfött fel på öga! :/

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Kallaterrier
10/7/15, 8:21 AM
#3

Jag tycker att man också man se till att minska efterfrågan och inte glömma att köparna har ett stort ansvar. Inte lika stort som fulavlarna naturligtvis, men stort. Tar man bort marknaden för fulavlarna finns det ju ingen anledning till att fulavla.  Är man det minsta uppmärksam och påläst när man ska köpa hund, då struntar man i sådana hundar.

bustjejen
10/7/15, 8:37 AM
#4

Man kan ju också se det som en fördel att de tar mycket betalt för blandrasvalpar. Då undviker man ju i alla fall de köpare som köper en blandras bara för att det är billigt.

Persifone
10/7/15, 9:38 AM
#5

En i närheten av mig har valpar med blandningen sheltie/powder puff. Hon ska ha 10.000 får en valp… 

Lika mycket som min renrasiga keeshondtik jag köpte för 16 månader sedan…

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Tilde]
10/7/15, 10:05 AM
#6

Jag tycker absolut inte att 500 euro är mycket för en hund oavsett om det är blandras eller ej (jättebra att hundar inte säljes superbilligt till vem som helst i alla fall). Här kostar alla blandisar minst 3000 DKK men gärna runt 5000-7000 DKK (ca 400-940 euro).

Annons:
hemul
10/7/15, 11:49 AM
#7

Vilket land kommer priserna ifrån? För i Sverige kostar en renrasig det dubbla.

Allumania
10/7/15, 2:55 PM
#8

#4 & #6 Faller gäller hundar med garantin "avmaskade med trevliga föräldrar". Inget chip ingen veterinär koll. 500e?! O renras med hela paketet under 500e? Inte klokt.

Allumania
10/7/15, 2:58 PM
#9

#7 Finland. Beror på ras oxo.

Honestyisdead
10/7/15, 3:01 PM
#10

Så länge som folk betalar sådana priser för blandraser kommer dom ju fortsätta.

nashjamie
10/7/15, 3:22 PM
#11

# 10 Så sant!!😴

Naviifax
10/7/15, 3:24 PM
#12

Fast är det inte bättre att man betalar en rejäl summa och hunden får ett bra, seriöst hem, även om dem nu är blandras? Självklart då med 3 års dolda fel och från seriösa uppfödare som inte bara är ute efter att tjäna pengar. Så från standardsynpunkten förstår jag men jag ser inte sådär jättemånga sådana annonser, kan jag tycka.

@adventuresofnavi | instagram

Em_
10/7/15, 4:45 PM
#13

Med systematisk kontrollerad avel har vi en fantastisk möjlighet att bespara framtida hundgenerationer mycket lidande. Skiter man i det spelar det rent etiskt ingen roll om man tjänar hundra eller tiotusen kronor på en valp. 

 Det finns många dåliga hundägare kan betala för sig. Det enda höga priser gör är att bromsa impulsköp.  I och för sig är det bra, men samtidigt uppmuntrar höga priser oseriösa uppfödare. Ska man stoppa den här branschen på sikt måste folk fatta att det är skillnad på en välplanerad valp och genetiska grisen i säcken.


Annons:
Lojs
10/7/15, 5:15 PM
#14

Jag kan bli så irriterad på det där ibland. Som seriös uppfödare med alla hälsoundersökningar, tävlingar mm går man back på hunderiet, har man en  ras/blandning som säljer bra och man inte tävlar, struntar i hälsoundersökningar mm så kan man tjäna typ 10000 per valp.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hemul
10/7/15, 6:02 PM
#15

Men nu måste jag ha en avvikande mening. Jag förstår inte hur den kontrollerade avel som skapat hundar som frallor, sett till att flertalet raser har  höftproblem, gjort en snygg och sund hund som schäfer till en tragisk geometrisk figur och gjort så att från början sunda raser härjas av olika sjukdomar skulle kunna vara något slags ideal att sträva efter. Faktiskt gör jag inte det.

Det är väl inget fel på blandraser, men givetvis bör valparna kollas lika noga som renrasiga utifrån vilka raser som ingår för att undvika lidande och tårar senare.

Jaha, Finland. Kanske man skulle köpa valp där istället så får man pengar till de första årens försäkring över om de där priserna stämmer.

Lojs
10/7/15, 7:10 PM
#16

#15 Jag tycker dålig avel som dålig avel. Personligen har jag inget emot blandraser, eller ens blandrasavel, men jag tycker att både blandrasavel och renrasavel ska ske mot ett mål, hundarna ska självklart avlas mot hälsa (vissa raser tycker jag inte borde avlas på alls, det är för långt gånget) och aveln bör vara kontrollerad på något sätt, till exempel att en jakthund används till den jakt den avlas mot för att se att den passar, att hundar genomgår mh eller liknande mm. 
Att para sin söta hund med grannens söta hund för att valparna skulle bli sååå fina och snälla (och man skulle få in en massa pengar) är inte ok i mina ögon oavsett om resultatet är renrasigt eller ej. 
Fördelen med renrasavel är att hundarna ofta måste genomgå vissa tester för att få gå i avel.

Grejen med att man kan få en så negativ syn på blandrasavel tror jag är att så himla få av uppfödarna faktiskt är seriösa, det avlas på hundar som har helt olika ändamål där man inte alls vet hur det kommer slå igenom i valparna, föräldrarna kollas inte vad gäller rasbundna sjukdomar, de är inte utvärderade mentalt osv. Det finns ju även problem med uppföljning i aveln, ska man fortsätta avla så behöver man utvärdera avkommorna, även de behöver höftledsröntgas, ögonlysas osv, vilket sällan sker innan fortsatt avel. 

Som sagt, jag har inte ens något emot blandrasavel, och absolut inte mot blandrashundar, jag har ägt en själv och jag kan mycket väl tänka mig att skaffa en blandras som nästa hund (dock troligtvis inte en valp eftersom det är så svårt att få tag på seriöst avlade).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Persifone
10/7/15, 9:15 PM
#17

#15 Många sjukdomar och problem har också avlats bort på rasrena hundar. I Sverige har vi till exempel avlat bort PHPT på våra keeshonds, tack vare kontrollerad avel med hälsotester.

Bara för att en avlar på renrasiga hundar behöver en automatiskt inte tycka att avel på alla raser är acceptabel. Det som exempelvis mopsuppfödare avlar fram får stå för dem och inte för alla som avlar på renrasiga hundar oavsett ras.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: