Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 955 ggr
poodlelicious
10/6/15, 10:41 PM

Inkallningen funkar inte

Rackarpälsen har hunnit bli sex månader och inkallningen funkar inte alls. Han kommer till mig om någon håller honom och släpper och om han är lös sticker han inte. Men han vill inte bli infångad. Den goda nyheten är att jag tror att jag vet vad det beror på. Han är en riktig tjuv som alltid stoppar saker i munnen så han har helt enkelt lärt sig att bli infångad innebär att jag tar något från honom som han vill ha (men inte får). Det hjälper inte att byta till något annat för det vill han inte ha. 

Hur vänder jag det negativa mönstret kring att komma till mig?

Annons:
Ravynsfair
10/6/15, 10:47 PM
#1

1, ha honom i långlina så att du alltid kan "hala" in honom om det behövs. 
2, öva byteshandel inomhus, med leksaker och godis, börja i den änden. 
Det är väl det jag kommer på nu. 
Ha inte honom för långt bort heller om han nu är en sån slyngel som snor saker. 
Fortsätt öva på byteshandeln och se till att det är något superpositivt. 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

poodlelicious
10/6/15, 10:54 PM
#2

#1 Han vill verkligen vara ha det han inte får. Typ mina underkläder eller kvitton. Favoritleksakerna duger inte. Kanske ska försöka göra mig själv tillräckligt lustig istället för leksaker,

Som det är nu kommer han knappt när jag ropar inne i lägenheten.

hemul
10/6/15, 11:02 PM
#3

Lever?

Ambrose
10/6/15, 11:10 PM
#4

Lär honom inkallningen på krav. Kommer han inte så säg "Nej" och ropa in honom igen. Om och om igen. Gör det när han har något i munnen. I början så kommer du känna att han inte lyssnar, men stå på dig tills han inser att "Den där gapkärringen slutar ju inte, bäst jag kommer så jag slipper tjatet"
Om han kommer in med leksaken eller inte är skit samma. Belöna, men rör aldrig leksaken, om han inte tar med sig den in.. så säger du varsågod så att han kan få den efter att han har kommit in och du har berömt honom.

Om du är tillräckligt enveten, och talar om för honom att det inte är ok att strunta i dig, så brukar det lösa sig. Även om det tar tid.

Det kan som #1 sa vara en bra ige att ha honom i långlina i början. Ett lätt ryck samtidigt som du säger "Nej" så att han fattar poängen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Naviifax
10/7/15, 8:15 AM
#5

Värt att tänka på är väl att trotsåldern/hormonerna/spökåldern börjar kicka igång runt den åldern så då blir det lite kämpigare :) Men bara håll igång och fortsätt träna inkallning, kanske i någon inhägnad 2 ggr/veckan? Risken med #4 är att du blir just tjatig och tråkig. När jag tränar med Navi vill jag vara rolig, mina krav ska vara roliga. Om hon mot förmodan vägrar komma så dyker jag ner i gräset och "leker" med något med gäll röst "Åh titta vad kuuuul!! Vad är det här?" och då kommer hon nyfiket springande ;) Då belönar jag massvis, för hon kommer ju. Blir aldrig sur eller arg utan belönar så fort hon kommer 🙂

Inhägnad, eller lina. Träna även på "loss" så att din valp släpper vad han än har i munnen. Det är kanske där man måste börja? Sätt ut en skål med godis och gå förbi, hunden ska ignorera skålen med gott när du säger "loss/usch" och då få gott av dig istället :) Kanske lättare att börja i den änden?

@adventuresofnavi | instagram

[HundochKatt]
10/7/15, 9:01 AM
#6

Nu har jag inte läst allt i denna tråd, men jag förmodar att han har lärt sig att kommer han så blir han infångad? 

Så det bästa är ju att börja kalla in honom (med ev. lina) ofta och bara bjuda på godis och låta honom fortsätta vara "lös" och utan att fånga in honom.  Upprepa många, många gånger. Han ska alltså lära sig att han inte blir infångad varje gång och inte veta när han blir det. 

Det här brukar fungera för mig och även fast inkallningen fungerar så ropar jag ofta in hundarna bara för att ge dem godis, just för att de inte ska veta när kopplet åker på. Och de kommer alla tre glatt varje gång.

Annons:
poodlelicious
10/7/15, 6:17 PM
#7

Han är så himla svårbelönad ute. Ska prova med leverpastej :)

Upp till toppen
Annons: