Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2981 ggr
mellemi
10/6/15, 12:32 PM

vikt i klövjeväska?

hej!
har funderingar om hur mycket vikt ja kan lägga i min killes klövjeväska.

Han är en samojedmix och mäter 60cm hög och 25kg tung. Han är redan rätt vältränad då han används som jakthund, där han springer så gott som oavbrutet under hela jaktpasset.

Han är redan van vid att ha väskan på sig och inte alls brydd om den. 

Mina frågor är : Hur tungt ska man börja med och hur snabbt kan man öka? och hur tungt bör maxvikten vara?

Nu menar jag inte långa perioder utan kommer använda den under promenader och liknande.

Tacksam för svar!

Annons:
Ambrose
10/6/15, 10:03 PM
#1

Man brukar säga att hunden max ska bära 30% av sin egen vikt. Det blir 7.5kg för din del, men då handlar det om en väldigt vältränad hund, men en bra väska. Jag föreslår att du börjar med 1kg vikt (500g i varje ) sedan ökar du med 500g (250 i varje) åt gången med några veckors mellanrum :) Eftersom jag inte vet vilken väska du har.. så skulle jag säga… maxvikt på 5kg, men det kommer ta dig några månader att ta dig dit. Var väldigt noga med att ha lika mycket vikt på båda sidorna av väskan.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ravynsfair
10/6/15, 10:51 PM
#2

#1 
Jag skulle börja med desto mindre för säkerhetsskull. 
Har en 37kiloshund som jag började med 250g i vardera väska trots att han är i bra kondition. Ökade gradvis. 
1kg är rätt mycket att börja med för en hund som inte burit annat än en tom väska förut, även för min hund. 
Sen beror det ju också mycket på hur hunden rör sig och hur länge väskan är på. 
En ovan hund ska ju inte kuta runt i skogen med 1kg i väskan t.ex. 

Bättre att ta det säkra före det osäkra 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ambrose
10/6/15, 11:04 PM
#3

1kg i hennes fall är bara 4%, inte speciellt mycket alltså :) Min hunds klövja väger nästan 1kg bara den.. Rottweiler på 30kg.. så 1kg i vikt är inte speciellt mycket för en större hund. Dessutom säger hon att hunden är vältränad och att hon ska använda väskan i korta perioder..

Det är som om jag skulle ta på mig en vandringsryggsäck och lasta den med 2,5kg… väldigt lite vikt i förhållande :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ravynsfair
10/6/15, 11:07 PM
#4

Men man får tänka på att människor och hundar inte bär väskor på samma sätt. 

Börja med låg vikt, sen kan man ju öka fortare om man känner för det och märker att hunden klarar det. 
(inte rekommenderat till mindre vältränade hundar, om någon skulle anamma sig av dessa ideér.)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

saradunard
10/25/15, 4:36 PM
#5

Hej! 

Jag är utbildad Hundfysioterapeut och har lärt mig att en stor hund ökar med 200 g/vecka (100 g per sida). För att vara på den säkra sidan, så börja med 0g i 10 min. 
Regeln är att antingen öka med 5 min, eller med 200 g/vecka. 

T.ex:
v.1: 0 g, 10 min
v.2: 200 g, 10 min
v.3: 400 g, 10 min
v.4: 400 g, 15 min
v.5: 600 g, 15 min
v.6: 600 g, 20 min
v.7: 800 g, 20 min
v.8: 800 g, 20 min, terräng 

Hoppas det var till någon hjälp :) Lycka till! 

P.s. tipsar om att mäta upp ris på en våg i plastpåsar, funkar toppen! :) D.s.

Upp till toppen
Annons: