Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 881 ggr
Jaxination
2015-10-06 11:23

Hemmaapotek - innehåller..?

Tänkte försöka införskaffa ett litet hemmaapotek åt hundarna, så man är lite förberedd ifall olyckan är framme. Vad skulle ni tycka att denna bör innehålla? Vad är ett måste? :)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Annons:
Kallaterrier
2015-10-06 11:32
#1

Egentligen inget annorlunda än vad man har till sig själv tycker jag. Koksaltlösning för att tvätta eventuella sår och kanske ögon med, luddfria kompresser att tvätta och torka med, en bra tejp att fästa eventuella kompresser med och kanske något att tejpa ihop sår med, självhäftande elastisk binda att fästa förband med och lägga som stödbandage. Tomkanyl(spruta) är bra att ge vätska med om hunden riskerar uttorkning och inte dricker själv, en febertermometer, en sax att klippa förband med och för att klippa bort päls så man kommer åt om det skulle behövas.

Det är var jag kommer på i första hand :)

Em_
2015-10-06 12:37
#2

Canikur brukar jag ha hemma också. Sen får man utgå ifrån vad man kan eller vill lära sig. Kan man inte lägga ett tassbandage som sitter i mer än fem sekunder behöver man ju inte köpa på sig massa grejer till det heller ;)


JonnaCecilia
2015-10-06 13:38
#3

En peang tycker jag är ovärderligt, speciellt för att ta ut fästingar, men är olyckan framme kan det ju vara bra för att få ut något som hunden fått i tassen också tex. Koksaltlösning gör jag själv, en dl kokt vatten blandas med ett kryddmått salt. In i frysen om det behöver svalna fort. Tvättar sår gör jag med desivon i första stadiet. Starkare än koksaltlösning men mildare än alsolsprit. Koksaltlösning är däremot bra för att tvätta typ allt annat som kan uppstå tex eksem, utan att torka ut. Använder potatismjöl som blodstopp om en klo skulle råka klippas för långt, händer som tur är inte ofta. Dextropur är bra att ha hemma vid magsjuka (för dig såväl som hund), det är ett pulver för att göra sportdryck. Blanda med vatten och lite salt och ge hunden en dl i taget. För dig kan du hälla i lite saft med för det smakar inte så gott ;) En tassalva kan vara bra att ha. Likaså tasstvål, speciellt nu på hösten. Eventuellt pawz tossor om man behöver skydda tassen. Annars är väl mycket sånt en har hemma ändå, tex bandage. En speciell febertermometer vill du ju såklart ha, men det har ju nämnts.

Upp till toppen
Annons: