Annons:
Etikettbeteende
Läst 995 ggr
dundeer
2015-10-06 08:03

avudsjuka?!

Jag har ju hört att hundar inte kan känna avundsjuka men jag ser inget annat som kan utlösa detta. Vi har en familj här hemma (tik, hanne och deras son (nu 6 månader). Hela familjen kommer jätte bra överens busar å leker dagligen (speciellt pappa och son!), sover i en hög osv. Men ibland så flyger hanen på valpen, helt utan förvarning. Detta händer oftast om jag varit borta med valpen, eller om valpen till exempel badat. Hanen är 3 år och väldigt uppmäksamhets beroende men har aldrig haft problem med andra hundar (okända som kända)… Vad kandetta bero på?

Annons:
[Forest]
2015-10-06 09:58
#1

Vad menar du med flyger på valpen?

sasha_setter
2015-10-06 10:56
#2

Kan vara att han tycker att valpen luktar annorlunda, liksom inte riktigt som alla andra i hemmet….

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

dundeer
2015-10-06 12:45
#3

Alltså han går kanske inte in med inställningen jag ska döda, men han hoppar på han å biter tills vi separerar… 

Ja den teorin har vi, men varför just valpen ? varför reagerar han inte så på andra hundar, och varför är det bara ibland?

Taily
2015-10-06 16:04
#4

Så beter sig våra hanar också.  Det kan ju vara olika anledningar. Men jag tror att det är för att hanen vart borta för länge och inte "passar" in i gänget längre, enligt dom. Eftersom en del hanar är väldigt revirmarkerande så kan det därför uppstå bråk. Det är då man får komma på olika lösningar för att förhindra att hanarna ska börja slåss, som att kasta ut godis på golvet eller nån leksak när du kommer in med den andra hanen. Det kan förhindra att de börjar slåss. Det är fullt normalt att hanar beter sig så. Så det handlar alltså om revir och rangordning.

[Forest]
2015-10-07 19:31
#5

3 låter inte bra att han biter och flyger på öht, normalt det vet jag inte vet många som har flera hanar utan att dom kommer i luven men ägaren är stenhård med säga till när hon ser spänningar och gör något åt det.  (säger hon eftersom dom jag känner är kvinnliga uppfödare som lever själva med hundarna )

Taily
2015-10-07 21:06
#6

#3 Fast det där beror ju på individen på just hunden. En del är mer störiga än andra. Bråk får man alltid räkna med, fast man inte vill att de ska bråka… Vi har alla våra hanar tillsammans (har kennel) och vi är stenhårda på dom också och avleder dom direkt när man ser att de spänner sig och störar sig emot varandra. 🙂

Annons:
dundeer
2015-10-08 14:08
#7

Vi är absolut stenhårda och 98% av tiden går det bra, men de är somsagt direkt när han kommer innanför dörren så man "hinner" inte.. :s

[Forest]
2015-10-09 11:21
#8

7 Jag skulle ställa mig framför o säga starkt nej på något vis hejda honom att komma åt sonen.  Det ska inte vara någon chans helt enkelt att bita eller trycka till på något sätt inte änds 2%. Ett tips är även kolla inne på problemhundar.ifokus kanske fler tips ger där inne

Arashi
2015-10-09 18:18
#9

De pratas en del om detta ämna i några avsnitt av Vår bästa vän.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/593139?programid=4834

i mitten av detta avsnitt pratar dom lite om möten när en har varit borta.

Upp till toppen
Annons: