Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 3480 ggr
Lizelda
2015-10-05 21:14

Assistanshund

Idag så kom ID-kort och träningsmärken till min hund som ska utbildas till assistanshund och imorgon ska vi ut med täcke för första gången, är väldigt nervös men samtidigt kommer det bli jättekul :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Oliviahack
2015-10-05 21:22
#1

Åh uppdatera så mycket du kan!

Lizelda
2015-10-05 21:28
#2

Ska göra mitt bästa! Under veckan kommer jag få mitt första "träningsschema" :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2015-10-05 22:02
#3

Hur funkar det där? Jag menar, när hunden är klar, vad gör man då? För jag antar att du inte tänker sälja hunden sen, eller?

hemul
2015-10-05 22:03
#4

Eller var jag jättekorkad nu? Du kanske själv behöver honom?

Lizelda
2015-10-05 22:16
#5

#3 Inte alls korkad, det är en helt logisk fråga :) Hon utbildas för att vara assistanshund åt mig

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2015-10-05 23:04
#6

Jo, det var korkat att inte tänka på att det var så det kunde vara. Vad häftigt, jag visste inte att man kunde göra så, trodde man fick en färdig hund så att säga. Det är ju super! Vad är det för ras du har?

Jag vill också gärna höra om hur det går för er. Tycker sånt här är jättespännande. Nyfiken på hur träningen går till så klart.

Lycka till! Ni blir säkert rena radarparet!🙂

Annons:
JonnaCecilia
2015-10-05 23:56
#7

Åh så kul! Har haft mycket tankar på detta ang min valp eftersom jag vill utbilda henne egentligen men eftersom reglerna för träningen verkar så fyrkantiga och det är så dyrt kommer jag tyvärr inte ha möjlighet. Vilket är väldigt synd, kommer försöka utbilda henne på egen hand såklart, i det jag behöver hjälp med. Tex börjar hon redan ta av mig sockorna. Men eftersom hon inte blir certifierad kommer jag inte kunna ta med henne överallt, vilket kommer begränsa mig. Önskar man kunde få mer individualiserade prov för jag har ingen möjlighet att utbilda så som det görs idag. Du får gärna skriva mer eller pma mig om hur ni gör :)

Lizelda
2015-10-06 00:00
#8

#6 Det vanligaste är att man får en färdig hund men det kostar också en del och då blir det en hund man tilldelas, inte någon man själv väljer att låta utbilda. För mig så passar det här mycket bättre då jag dels lever i en kennel och har riktigt bra hundar och vi inte kan åsidosätta allt annat för att punga ut för en färdig hund från SKK. Dessutom så vill jag jobba med att utbilda hundar i framtiden så det här är perfekt!

Jag har en Welsh springer spaniel tik som är 1,5 år och är lugn som en filbunke. Kvinnan som lämplighetstestade sa att hon var perfekt och att utbildningen som brukar ta upp till ett år kommer vara färdig på några få månader så jag har höga förväntningar :)

Då jag ska dokumentera allt så har jag tänkt börja blogga om våra uppdrag och allt som rör det här så om jag lyckas uppdatera den lite regelbundet så kanske en länk smyger sig in här senare ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-10-06 00:05
#9

#7 Det ska inte behöva kosta en förmögenhet att få hjälpen man behöver så efter mycket googlande så hittade jag Assistenthunden där man med hjälp av en mentor utbildar sin egen hund på distans. Allting kostar lite drygt 13'000, inkl examinering och täcke och id-kort. Jag utbildar henne till en assistanshund där hon främst ska hjälpa mig vid panik och ångest men även plocka upp saker och dylikt. Uppdragen du får av din mentor är individuella och baseras på vad det är du behöver för hjälp i din vardag. Så det är inte alls omöjligt att få den hjälp du behöver, utan att behöva leva på brödskalkar efteråt! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2015-10-06 00:13
#10

Men måste man betala själv, även för en färdigutbildad hund alltså? Jag trodde det var ett hjälpmedel som alla andra. Eller är det som vanligt i fyrkantiga Sverige att bara de som passar in i mallen för exakt vad man kan tänkas behöva en assistanshund för får sin hund betald?

13000 låter ju inte farligt mycket ivf. Då blir hunden certifierad alltså?

Lizelda
2015-10-06 00:23
#11

#10 Jag tror att man kan få viss hjälp men långt ifrån allt. Hunden blir certifierad genom en amerikansk databas istället för SKK men den räknas självklart som assistanshund i Sverige och blir även internationell assistanshund.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

JonnaCecilia
2015-10-06 13:26
#12

Intressant! Så det är alltså inte via SKK eller med SKKs test? För SKKs test är så otroligt fyrkantigt, de ska kunna en massa saker som jag inte har behov av och därmed inte ork att träna min hund till. Jag vill ju träna henne till det som är relevant för mig, inte det som generellt kan vara relevant för någon i behov ;) Har du någon länk eller mail till de du utbildar genom? :) Hade ju varit guld att kunna få henne certifierad och tillåten att ta med där jag behöver, utan att behöva slita ut oss helt. Jag har inte orken att träna så mycket som de kräver. Man kan ansöka om hjälp att betala eftersom hunden ses som ett hjälpmedel! :)

hemul
2015-10-06 13:37
Annons:
JonnaCecilia
2015-10-06 13:59
#14

Tack! Har mailat dem nu :)

Lizelda
2015-10-06 19:55
#15

Kort inlägg om dagen, imorgon planeras fika, besök hos optikern och eventuellt besök på banken :) Ska göra mitt bästa för att lyckas uppdatera bloggen! Senast söndag så kommer jag få mitt träningsschema :)

https://tassabredvid.wordpress.com/

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-10-07 23:08
#16

Idag var vi ute på byn och hon skötte sig utmärkt :) Jag lovar, jag ska försöka ta roligare foton!

https://tassabredvid.wordpress.com/2015/10/07/en-runda-pa-byn/

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2015-10-08 02:24
#17

Ha ha! Häftigt att knalla in på ICA med hunden! Konstigt att kassörskan inte försökte köra ut dig om hon inte visste.

Lizelda
2015-10-08 10:53
#18

Jag tror att hon var lite rädd att jag skulle skälla ut henne eller något då hon var väldigt försiktig men ändå pratade nedlåtande. Nå väl, ska ringa till ansvarig och fråga varför personal inte informerats idag

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-10-29 18:24
#19

Hjälp… Vem hade trott att det skulle vara så svårt att jobba, träna och samtidigt lyckas uppdatera en blogg 🥵 Ska försöka uppdatera snart, nu när jag landat lite i att börja jobba igen!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2015-10-29 19:52
#20

Jaha, det var ju bra att det berodde på att du har för mycket att göra. Har varit in och tittat efter nåt nytt.

Annons:
Lizelda
2015-10-29 19:59
#21

Trevligt att du tittat i alla fall! :) Nä men började jobba igen så har varit fruktansvärt trött när jag väl slappnat av så har i princip jobbat, tränat, sovit. Men börjar återhämta mig nu!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2015-10-29 20:06
#22

Tränat dig eller hunden?

Lizelda
2015-10-29 20:19
#23

Hunden :) Hon har varit med mig ute lite överallt, tränat på att sitta på lapp (vilket inte går överdrivet bra men men), fokuserat på hur hon går i olika trappor och tränat fritt följ :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lon@
2015-10-30 22:50
#24

@Lizelda, hur hjälper hunden dig vid ångest med mera? Lite mer konkret? (Om du inte vill skriva här så får du hemskt gärna skicka PM.)
Mina hundar hjälper ju helt klart vid ångest med mera fast det är mer att de finns där, inte att de är tränade till att göra något särskilt. Helt klart skulle det vara en jättefördel att kunna ha med sig hunden i situationer som kan bli jobbiga för mig.
Fysiskt har jag inga som helst problem men har diverse andra funktionshinder.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Lizelda
2015-10-30 23:51
#25

Jag har inte heller några fysiska funktionshinder men flera psykiska. Rent konkret så är målet att hon ska märka när jag mår dåligt, blir stressad och dylikt och då ta kontakt, puffa lite på handen eller dylikt för att bryta tankarna och känslorna och få mig att känna att jag har stöd typ. Hon ska i första hand finnas där men ska tränas att signalera att hon finns där och att jag mår dåligt, både för mig, för henne och kanske för de runt omkring.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-11-02 11:39
#26

Nu finns det ett nytt inlägg uppe, med roligare bild! :D

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-11-03 20:23
#27

Lång dag inne i Borås betyder trött matte och hund.

Fullt ös medvetslös

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Cahira
2015-11-04 00:16
#28

Verkar som att träningen kommer gå bra för er! Följer bloggen nu. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lizelda
2015-11-04 00:22
#29

Vi håller tummarna för att träningen fortsätter gå bra och att bloggen hålls uppdaterad 😊

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Saramajja
2015-11-04 01:51
#30

Jag har inte hört talas om Föreningen Assistanshunden förut. Är det ett "enklare" sätt att få en assistanshund än tex SKK eller SoS? Är hundarna godkända i Sverige på samma villkor som SKK eller SoS hundar? Hur går utbildningen till? Hur mycket kostar det?

[Forest]
2015-11-04 08:41
#31

Roligt det går framåt :) Ni är jätte duktiga, trevlig blogg 👍

 Har ett par nyfikna frågor :) Att ha en assistanshund kan vem som helst ha det eller krävs det något" intyg"?  Har du med dig hundens intyg för att traska in överallt om någon skulle fråga? Eller räknar man med att västen är intyget?  

Lite luddiga frågor kanske 🤦‍♂️

Lizelda
2015-11-04 10:54
#32

#30 Måste börja med att rätta dig, de heter assistenthunden, inte assistanshunden (samma sak, liiite olika stavning bara). Enklare vet jag väl inte men det är billigare. En assistanshund får man betala själv och vi har i alla fall inte möjligheten att bara punga ut med 60'000.. Dessutom ville jag ha en av våra hundar som assistanshund. Genom Assistenthunden så utbildar jag hunden själv, under ledsagning, och examinerar den sedan med en provledare och min mentor. Vi får uppdrag som ska filmas och sedan skickas till min mentor som godkänner dem och ger mig nya uppdrag. En del saker är helt normala som att fika till exempel medan att filma när man går upp och ner i trappor känns lite skumt. Det har ju givetvis ett syfte, mentorn behöver veta att hunden inte har några problem med det men man känner sig lite skum när man går upp och ner och filmas bland massa folk! Hundarna har samma rättigheter som de från SKK eller SoS men är reggade i en amerikansk databas och blir även internationellt certifierade. Att utbilda genom assistanshunden kostar ca 16'000 (skrev 13 i ett tidigare inlägg och ber om ursäkt för det).

#31 Inte alls luddiga, jag förstår precis! För att få börja utbilda en hund så måste man ha ett intyg från någon "officiell person", typ psykolog, läkare, arbetsterapeut, you name it! Det är inte så noga egentligen, jag letade rätt på min gamla psykolog som skrev ett intyg om min problematik och det godkände de utan problem. När hunden har på sig sitt täcke så upphör hon att vara hund och övergår till att vara hjälpmedel. Med det på sig så får hon gå in överallt och det är hennes legitimation. Utan täcke så är hon ledig och får inte följa med in, även fast hon utbildas. Hon har även en id-bricka som jag ska kunna visa upp, med mitt eget leg, och identifiera henne som en riktig assistanshund.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cahira
2015-11-04 19:39
#33

Skickar dig ett PM. :) Vill inte ta min fråga offentligt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2015-11-09 10:13
#34

Tack för bra svar :) Lycka till i eran träning och vi följer bloggen :D

Annons:
Lizelda
2015-11-17 19:54
#35

Nytt inlägg ute! Vi provade även skor och regnoverall och hon såg så ledsen och ynklig ut att det nästan var synd om henne men väldigt söt! 😃 Gillar ju inte att klä på hundar men det behövs för att accepteras inomhus, inte helt poppis att dra med sig halva gatan in 😉

Studiebesök

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-11-27 03:24
#36

Ska sitta i Assistenhundens monter på Stora Stockholm på lördagen mellan 15-18, kom gärna förbi om ni är där! :)

Projekt Non Stop

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-12-25 19:26
#37

God Jul :)

Tassa Bredvid

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2016-01-26 22:39
#38

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: