Annons:
Etiketthälsa
Läst 2685 ggr
[Hannibunny]
10/5/15, 7:36 PM

Undernärd valp

Hej! :)

Jo det är så att våran valp är underviktig, inte mycket men skulle vilja få upp honom lite till.  Han diades bara i 1,5 vecka och har fått mjölkersättning.

Han har varit hos oss i en vecka och han har blivit mycket bättre sedan han kom. Vi har ett foder som innehåller 25 % protein 15 % fett. Och vi ger mjölkersättning 3 gånger om dagen,  fodret lägger vi i blöt och han har fri tillgång till det.

Men så tänker vi om det finns något mer vi kan göra för honom, har tex laktosfritt smör i kylen,  skulle man kanske kunna hälla en msk smält smör över maten?

Har ni några fler tips?

Annons:
Karolina-H
10/5/15, 8:34 PM
#1

Nyfiken fråga, hur gammal är valpen?

Codeavalone.blogg.se

Ravynsfair
10/5/15, 8:40 PM
#2

Säger som ovan, hur gammal är valpen?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Hannibunny]
10/5/15, 9:30 PM
#3

Han är 11 veckor men ser ut att vara 7-8 veckor ;/

Em_
10/5/15, 9:31 PM
#4

"Han har varit hos oss i en vecka och han har blivit mycket bättre sedan han kom."

Det låter som att ni gör rätt :) En vecka är inte så lång tid att ta igen sig på, speciellt inte efter en flytt. Så länge det går åt rätt håll i lagom takt hade jag inte meckat med maten.


russin
10/5/15, 9:34 PM
#5

Köp färskfoder - det är enligt mig det allra bästa att föda upp valpar på. Dom tycker oftast det är bra mycket godare än torrfoder och äter med det oftast mycket bättre.

Jag har haft e flaskmatad valp i min förra kull, som var smalare än övriga i kullen men blev fin som vuxen. Dock var hon aldrig mager - men uppfödd på färskfoder (från hon var 14 dagar ung så åt hon enbart det och ingen ersättning).

Dock ska man vara försiktig med att försöka "göda" en smal valp som ligger efter, för risken är annars tillväxtrubbningar. Låt det ta sin tid att växa upp.

LinaK
10/5/15, 9:36 PM
#6

Sa aldrig veterinären något vid besiktningen av valpen? Dom brukar ju kunna ge råd och tips. Sen lite konstigt att uppfödaren släpper en undernärd valp. Hoppas det löser sig!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
[Forest]
10/5/15, 9:55 PM
#7

En seriös uppfödare skulle inte släppa en valp som inte ser bra ut, undernärd valp är inte okej att släppa. Byt foder, jag skulle med tipsa om färskfoder och skulle följa 5 råd eftersom hon är själv en uppfödare och har  säkert ess i ärmen ;) Lycka till med lilla valpen och hoppas att allt går bra. Jag hoppas att du kommer tivas på forumet och även visar sen bilder på valpen och berättar hur det gått/går

[Hannibunny]
10/5/15, 9:59 PM
#8

Han fick anmärkning för att han var mager vid besiktningen, sen var ju inte vi med vid denna så några tips har inte vi fått. Vi ska ta valpspruta hos våran veterinär nästa vecka så blir att fråga om lite tips då.
Vi har precis bytt foder till detta vi kör med nu med mer procent fett än det som uppfödaren hade.

Upp till toppen
Annons: