Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 855 ggr
JonnaCecilia
10/4/15, 11:17 AM

Välja täcke till växande hund

Hej! Jag har en liten bolognesetik på 6 månader och nu när det börjar bli kallt ute behöver hon ett täcke. Eftersom hon inte har underull blir hon väldigt kall när hon är blöt framförallt, så jag behöver ett som är både regntåligt och värmande. Funderar nu på Hurtta Outdoors Summit parka, om det är bra? Frågan är sen vilken storlek? Hon mäter just nu 30 cm över ryggen, men eftersom hon bara är ett halvår räknar jag med att hon kommer växa mer under vintern, och det vore ju tråkigt om hon växt ur täcket till jul. Å andra sidan vill jag inte köpa ett i stl 35 och sen visar det sig att hon inte växer i det, eller att det är alldeles för stort? Om jag ska lägga såpass mycket pengar på ett bra täcke är det ju bra om jag kan ha det mer än en säsong iallafall… Någon som har större koll? Detta är min första lilla hund och den första i behov av täcke!

Annons:
LinaK
10/4/15, 12:01 PM
#1

Jag hade nog ändå satsat på ett billigare först, rusta och öob har en del täcken som fungerar helt okej. Sen kan du köpa ett ordentligt täcke när hon vuxit färdigt. Så gjorde jag med Algot. Eller så köper du begagnat den storleken du tror att hon har nu. Finns ju mängder med andrahands produkter som privatpersoner säljer, om du har Facebook så finns det ju olika sidor där.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JonnaCecilia
10/4/15, 2:16 PM
#2

Tack för tipset. Budar på ett i den udda storleken 33 nu! Har du, eller någon annan, i övrigt tips på bra vattentäta och fodrade täcken? :-)

Lona
10/4/15, 3:43 PM
#3

Hööks har bra och prisvärda täcken. Tycker faktiskt att de kvalitetsmässigt håller samma klass som Hurttas - men är betydligt vänligare mot plånboken. Börjes har billiga täcken men de är inte av samma kvalité, ska de å andra sidan bara hålla en säsong så… Sen är det där med passform alltid individuellt, inga täcken passar alla hundar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
10/4/15, 8:44 PM
#4

Jag skulle satsa på ett täcke som tål vatten och har bra mag platta för slippa att hunden blir blöt under magen=blir kall. Öob har just nu bara här stickade tröjor. Själv köpt × antal täcken från rusta,hööks,öob,gekås som suttit mindre bra och bästa tipset köp ett som sitter bra men lite längre i ryggen tror inte din hund växer jätte mycket till. Eller köpa bra beg täcke :)

JonnaCecilia
10/4/15, 8:54 PM
#5

Tack för era tips och råd! Magplatta tänkte jag ha, svårt att hitta nåt som uppfyller alla krav; vattentätt, fodrat, magplatta, hål för sele… Tyvärr hade inte Hööks några som passade in, eller de de hade fanns inte i rätt storlek. Vill ju ha hyfsad kvalitet iallafall. Inte kul om det inte håller tätt tex! Läste på en del säljsidor där de råder att köpa en storlek större om man velar, och "glöm inte att ha plats för päls och rörelse", så kommer nog köra på 35. Eventuellt gör jag så att jag åker och provar på en hundshop, finns en i stan med bra rykte! :) Annars är det sånt styr för mig (är rullstolsburen, rullen är trasig just nu. Väntar på service och på elrullstol så det är lite drygt!) att ta mig till stan och shoppa så brukar göra det mesta online ;) Men det kan ju vara en kul utflykt för oss, om vi får till det :P

russin
10/5/15, 8:09 AM
#6

Magplatta är beroende på ras säger jag. Jag som har kortbenta hundar (lancashire heeler) tycker att magplatta är värdelöst och har tröttnat på dyra Hurtta-täcken då hundarna ändå alltid skyfflar in vatten/snö i magplattan vid frambenen = blir dyngsurt. Bättre då utan magplatta på en sådan hund alternativt overall med korta ben.

Annons:
[Hästhoven]
10/5/15, 10:17 AM
#7

Skulle satsat på ett billigare täcke nu & ett dyrare senare. 

Storleksmässigt så skulle jag ändå ha köpt en i storlek 35.

Upp till toppen
Annons: