Annons:
Etikettraser
Läst 2278 ggr
Diggzter
2015-10-04 01:11

Rasval

Hej!

Jag är ännu en som är fast i rasvalsträsket och behöver lite tips!

Har för närvarande två hundar varav en av dom har väldigt låg stresströskel och även om han fungerar bra i vårt vardagsliv just nu så mår han inte bra när jag sätter för höga krav. 

Min andra hund är en whippettik som helt kan vara utan alls sorts träning bara hon får springa lös. Men en utmärkt sängvärmare!

Det jag söker är en sund hundras med hög stresströskel och sammarbetsvilja som vill testa på det mesta inom hund med mig. Jag tränar just nu drag och viltspår och lydnad på hobbynivå men vill gärna träna mer på en seriös nivå. Jag är intresserad av att testa på agility, lydnad, rallylydnad etc och det absolut roligaste är ju att hitta något som både jag och hunden tycker om!

Storlek har inte så stor betydelse men ingen kortnosig hund och ingen "tung" hund. Måttlig pälsvård är väl okej men inga pälsmonster. Ingen liten chihuahua eller liknande heller då mina nuvarande hundar kan vara ganska burdusa i sin lek! Fördel är väl en ras som är tillräckligt stor för att kunna dra men inget som är hugget i sten då jag redan har en hund som jag drar med :)

Raser jag tittat på själv är olika typer av retrievers och även varit inne och nosat på bracco italiano. Jag kan inget om jakt men kunskap är ju alltid något man kan skaffa! Det vackraste är ju hundar som även får göra det dom är avlade för menar jag!

Annons:
Ellen89
2015-10-04 01:31
#1

Jag ar intresserad av lite samma och kor just nu med; agility, flyball, lydnad och rally. Har tva blandisar med nasta ras ska bli Aussie, har du tankt pa den?

Diggzter
2015-10-04 01:40
#2

Ja jag har tittat på aussie då det verkar vara en rätt populär träningshund. Men jag har aldrig fastnad för dom, en del av dom jag har träffat har varit rätt stressade och är väldigt rädd att få en till hund med låg stresströskel. Men det handlar väl om rätt linjer och uppfödare, så dom är inte helt ute ur tankarna! Fina är dom också även fast jag inte går så mycket på utseende :)

Ellen89
2015-10-04 01:44
#3

#2 hmm okej. Kanske en Australian Cattle Dog? Pudel kan ocksa passa rakad 🙂

Frida B
2015-10-04 15:57
#4

Jaktlabbe eller jaktgolden tror jag skulle passa! Dock vet jag inte hur det är med stresströskeln där förutom att de flesta är lite för översociala.. ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lon@
2015-10-04 22:41
#5

Aussie är väl inte direkt en ras jag förknippar med hög stresströskel förstås.

Braccon tror jag inte blir riktigt rätt, jag känner inte så många braccos men en del liknande raser och några brukshundar är de väl oftast inte även om det givetvis GÅR att jobba med dem och undantag finns givetvis alltid!
Vet heller inte riktigt hur aveln ser ut i Sverige, tyvärr har ju en del av "kusinraserna" snarare hamnat i utställningsfacket än hos jaktfolk.
Men jag känner alltså inte rasen ingående och det finns minst en lydnadschampion har jag för mig 👍.

Jaktgolden eller jaktlabbe passar nog bättre och det säger jag inte för att jag har labbe själv 😊.
Jaktvarianterna är ofta mindre "Hej och puss, jag älskar allt och alla" än showtypen även om en del förstås är sådana.
Vi har hela registret här hemma, från en som är rädd för folk (vilket tyvärr inte är helt ovanligt på jaktlabbe, något man skall se upp med om man skall köpa valp!) till min Nikka som verkligen älskar alla men håller sig i skinnet.
Skall man satsa på jakt så är labben outstanding, jaktlabbarna är dessutom oftast väldigt hårt avlade på just jaktegenskaper - på gott och ont.
Jaktgolden är ofta mer allround och selekteras heller inte alltid lika hårt på jakt utan en del är mer bruks- eller lydnadsinriktade. Ska man satsa på lydnad kan golden vara bättre då de är mer "showiga".
Labben är något mer sansad och mognar tidigare, golden är lite mer flamsig (dock inget i jämförelse med flatten…) och mognar senare. Givetvis skiljer det mellan linjer och individer också!
Att se upp med när det gäller labben är brister i tillgängligheten, tyvärr är det sällan uppfödarna gör MH eftersom de inte tycker att det behövs; har hunden bra jaktegenskaper så spelar resten mindre roll. Jaktmeriter är alltså ingen garanti för att hunden funkar även i vardagen.
Golden har å andra sidan en del problem med stress och pip.
Båda raserna har ju dock förutsättningar för elitnivå, dock KAN det krocka med eventuell jaktträning då man vill ha hunden i totalt olika "sinnesstämning" beroende på gren - men då snackar jag SM- och landslagsnivå.
Ska man ha en hund som man vill testa lite allt möjligt med så passar nog båda raserna.
Har man en jaktavlad retriever så anser jag att man bör köra någon form av jaktträning/apportering med den. De ställer för det mesta upp på alla möjliga aktiviteter och tycker att det är kul men släng ut en död pippi på ett fält och du får en helt annan hund (och nej, man behöver inte använda vilt, man kan köra på dummys).
Som du skrev, det är fantastiskt att se en hund göra det den verkligen är avlad till att göra!
Det jag skrev ovan angående labbe och golden gäller jakttypen och baseras både på egna erfarenheter men även på omdömen från duktiga uppfödare och jaktdomare 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: