Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2318 ggr
Karolina-H
2015-09-29 10:33

Vilket färskfoder

Nu har jag bestämt att min lilla valp på 5 månader ska få börja med färskfoder, men efter en hel del tittande så har jag inte blivit så mycket klockare på vad som är bra och inte.

Tänkte därför höra här vad ni andra ger och om ni är nöjda med det? En  fundering är ju också att de allra flesta färskfoder verkar innehålla spannmål och det är ju ingrediens som jag helst inte vill ha eller ska jag inte hänga upp mig på det? Idag får han Arions spannmålsfria torrfoder, det kostar 499 kr för 12 kg och håller till honom i ca 3 månader, dock så skiter han väldigt mycket av fodret så är därför jag är inne på att byta men verkar som att de flesta färskfoder blir dyrare än det jag ger idag.

 Ja som ni kan läsa så är jag lite förvirrad så tar gärna emot tips och förslag 😃

Codeavalone.blogg.se

Annons:
[HundochKatt]
2015-09-29 10:38
#1

Det finns många färskfoder som inte innehåller spannmål som tex. VoH (VOM), Nordic, Mush (BARF). Titta vad de har att erbjuda i närområdet och gå efter det. 

Brukar gå bra att variera sorter och smaker när man råfodrar, jämfört med torrfoder som är knepigare på det sättet. Man behöver således inte hålla sig till bara ett märke och en sort. 

Något jag inte rekommenderar är märket KLASS, då det innehåller bland annat melass (socker).

JoannaLi
2015-09-29 10:39
#2

Jag ger VOM för tillfället, och det funkar han finfint på - typ. Jättefint hull, bygger fina muskler, men aldrig riktigt mätt, behöver ändå läggas till grejer för hans kliande hud, och så rinner hans ögon med det fodret. 

Var mycket, mycket nöjd med Mush, när jag fick sånt av en bekant, men det är tyvärr väldigt dyrt. 

Har hört mycket gott om Pondus, är dessutom helsvenskt (?) och väldigt billigt, så om jag skulle byta till ett färskfoder skulle jag välja det :) (Dock skulle gärna lägga till fler djurslag utöver färskfodret, men det funkar ju fint att bara ge färskfodret också :) )

Majken!
2015-09-29 10:41
#3

Jag ger Klass, har gjort det sedan valp. Innehåller spannmål, men det struntar jag i. Behöver ge mycket mindre än rekommenderad dos, hunden är blank och fin i pälsen och skiter regelbundet. Är mycket nöjd.

Kallaterrier
2015-09-29 11:34
#4

Vi ger Bravo, de spannmålsfria sorterna allra oftast. Det finns säkert näringsmässigt bättre i teorin, men hunden fungerar finfint på det och allergin håller sig i schack PLUS att det är den smidigaste formen av färskfoder tycker jag om man har en hund som inte äter så stora portioner eftersom det kommer i skivor så man måste inte hålla på att halvtina för att dela för att sedan frysa in igen om man inte vill betala mer för de dyrare småkorvarna.

Caarla
2015-09-30 23:19
#5

Alla min 5 stora hundar äter Nordic, de älskar maten varje dag varje kväll.
Jag är väldig nöjd med just av den färskfodret :)

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Changrila
2015-09-30 23:58
#6

Börja med att kolla vilka foder du kan få tag på, långt ifrån alla färskfoder går att få tag på överallt. Tillverkarna har listor med återförsäljare på sina hemsidor, googla på "färskfoder hund" så får du fram alla. När du vet vad du har att välja mellan, då kan du börja jämföra innehåll :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Karolina-H
2015-10-02 18:11
#7

Nu är det inköpt Bravo till sen lilla. Fanns nära och kändes som ett bra foder 😃

Codeavalone.blogg.se

Kallaterrier
2015-10-02 18:12
#8

#8 Jag tar naturligtvis åt mig äran och hoppas att den lille visar tillbörlig aptit ;)

Skämt åsido, hoppas det funkar!

Karolina-H
2015-10-02 18:17
#9

#8 haha ja men det tycker jag du ska göra! Var en bidragande orsak att jag tittade på det att det skrevs här! Han äter allt så jag skulle tro att även detta kommer gå ner 😃👍

Codeavalone.blogg.se

[Daniela1983]
2015-10-03 09:54
#10

Har kollat op bravo sedan tidigare och googlat omdömen och det verkar vara ett bra färskfoder.

karanfil
2015-10-03 19:27
#11

Min skrutt får också Bravo. Har provat VoH men han blev dålig i magen av det plus att han bara gillade den med lax, inte nöt.

Upp till toppen
Annons: