Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 3715 ggr
lovemysack
9/23/15, 8:19 AM

Vad tycker ni om selen?

Har tänkt köpa en easy walk sele till våran vovve, vad tycker ni om den? :) http://i.ebayimg.com/00/s/ODI3WDkyNQ==/z/7iEAAOSwq5lTn17g/$_35.JPG

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
Ellen89
9/23/15, 8:32 AM
#1

Jag har en san, funkar bra med traning (med var vart det focus osv) och har hjalpt varan hund mycket!

Ellen89
9/23/15, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en bild 😃

Candy123
9/23/15, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi har den till vår ena golden och den funkar riktigt bra. Dock kan de få skavsår av den så det gäller att kolla armhålorna regelbundet :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

lovemysack
9/23/15, 4:40 PM
#4

#3 Okej! :) kanske kan sy fast nått ludd under magbandet så att det inte skaver :) Nån som säljer?

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Vattnadal
9/24/15, 1:03 PM
#5

Jag tycker den på bilen i #3 sitter för löst. Nu säljer inte jag just den modellen av frontknäppt sele, men tanken med dem är ju att koppelhaken ska sitta tight mitt på bröstet, så att hunden vänds om när den drar. Så ska i alla fall VGW-bältena sitta. man ska få in 2 fingrar på alla mått, annars sitter den för löst.

Frontknäppta selar är jättebra. De är ergonomiska och snälla för hunden. Vissa hundar drar lika glatt ändå i dem, men de flesta slutar dra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jenmjao
9/24/15, 1:24 PM
#6

Jag hade en sån till min tik innan jag köpte vgw sele. Den skar upp armhålan på henne när hon drog, funkade inte alls för oss. Köpte vgw och det fungerade mycket bättre :) (min hund har vinthundskropp, så alltså avsmalad bröstkorg, och passformen beror nog ganska mycket på kroppsformen)

Annons:
[Desdemonas]
11/29/15, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag rekommenderar Haqihana selen framför alla selar. Den stör inte hundens rörelsemönster, den skaver inte, nickelfri, glidbara spännen, ställningsbar och 5 års garanti.
Går att fästa fram för anti-drag träning.

Candy123
11/29/15, 7:59 PM
#8

#5 Easy walk skall sitta längre ner än vad vgw skall :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

fridarebecka
11/29/15, 8:18 PM
#9

Har inte testat men kan däremot bara säga gott om metizo som man också kan sätta kopplet fram på 🙂

Fridaaaa
11/29/15, 9:30 PM
#10

#7 Vart finns sån att köpa? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Desdemonas]
11/29/15, 9:59 PM
#11

#10 sök på Haqihana sele så kommer du hitta våran svenska återförsäljare ☺

exitingsvillemo
11/29/15, 10:07 PM
#12

Hurttas nya modell på Y-sele är också en sådan sele. Du kan välja om du vill knäppa kopplet som vanligt, över ryggen, eller i fram för att motverka drag =)

[Desdemonas]
11/29/15, 10:08 PM
#13

#12 har dom knäppen på båda sidorna? Jag använder inte hurtta selar, däremot har jag overaller och täcken från dom.

Annons:
exitingsvillemo
11/29/15, 10:32 PM
#14

http://www.hurtta.com/EN/Products/Harnesses/Updated%20Padded%20Y-Harness/

nej inte knäppen på båda sidor, på y-modellen.

[viccaan]
11/29/15, 10:56 PM
#15

Den ser inte skön ut i armhålorna…jag tycker inte dessa "hjälpselar" är så värst bra, det går att få hundens uppmärksamhet utan att dra runt den med selen. Har aldrig riktigt förstått poängen….jag tycker du ska skaffa en vanlig bekväm y-sele :)

Olika halsband/koppel som ska "underlätta" tycker jag inte är någon bra idé.  det ska ju fungera att träna med vad som helst egentligen. Varför vill du ha en sådan sele? Är det för att hunden drar? Hur tränar ni? :)

lovemysack
11/30/15, 10:13 AM
#16

#15 Det är en hane på cirka 8 månader som tycker att allt annat än matte är kul på utepromenaderna. Jag kan känna att jag verkligen vill ha han uppmärksam på mig från första början, och inte börja få ett problem som man sen ska ängna resten av livet till att träna bort… Dörför ville jag ha en bra sele som han varken drar i och som kan underlätta för våran relation som vi även bygger på när vi är ute och går… Just nu kör vi på en vanlig bröstsele/h-sele (beror på om man är hund eller kaninmänniska ;) http://djurmaxi.se/images/1004/13830.jpg Och den fungerar bra. För det mesta behöver jag bara använda rösten när jag vill sakta han osv, men det är en hjälp ifall att han skulle kännas omöjlig. Jag är ingenting för halsband, speciellt inte nu när ham är ung och fortfarande växer, så det använder vi aldrig. :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[viccaan]
11/30/15, 10:58 AM
#17

#16 dragandet tränas inte bort med en bröstsele, den försvårar bara dragandet, man ska inte tro att man "lärt" hunden att sluta dra för att den inte kan pga hjälpmedel. Jag tycker du ska fokusera på att lära hunden gå fint i vanlig sele och inte använda dig av en temporär lösning som frontknäppsele eller halti ex :)

lovemysack
11/30/15, 11:48 AM
#18

#17 hur tränar man bort dragande på ett bättre sätt då? ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

exitingsvillemo
11/30/15, 1:57 PM
#19

#16 det där är en H-sele! En bröstsele ser helt annorlunda ut, oberoende om man har hund eller kanin i snöret 😉🙂

[viccaan]
11/30/15, 8:19 PM
#20

#18 Man tränar genom att belöna hunden när den gör rätt och säga till när den gör fel så den förstår vad som begärs av den :)

Annons:
Fridaaaa
11/30/15, 8:26 PM
#21

#20 Hunden gör inte fel om den inte lärt sig vad som är rätt eller fel kring just det. Så gör inte hunden det man vill att den ska göra och den inte kan komandot "ska" man inte säga till hunden när den gör "fel":

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spacesheep
12/2/15, 1:09 AM
#22

En bra, frontknäppt sele är ju dock inte bara en temporär lösning där problemet återkommer så fort du tar av selen, så jag tycker du är alldeles för negativt inställd #15. Använder själv VGW-sele och älskar den främst för att den är ergonomisk och inte skaver eller felbelastar, men också för att den förenklar träningen, men den gör ju inte träningen åt en. Min hund har tack vare VGW-selen och positiv förstärkning lärt sig att det inte är någon idé att kämpa på promenaden, och att ögonkontakt belönas. Så de dagar han går i H-sele drar han inte alls på samma sätt som tidigare, och behåller samma mått av ögonkontakt trots att han inte "tvingas" till det på samma sätt. Så jag köper verkligen inte ditt argument om att en frontknäppt sele förvärrar dragningen, synd om du har haft negativa upplevelser med frontknäppta selar själv dock. Då kanske du inte prövat rätt modell för din hund. 🙂

Just Easy Walk har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men VGW-selen har varit perfekt för oss. 🙂

lovemysack
12/2/15, 7:04 AM
#23

#22 just så jag känner oxå :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

sani92
12/15/15, 9:38 PM
#24

#4 Letar du fortfarande efter en sele? Jag har en nästan oanvänd, vilken storlek behöver du?

På min blandras satt inte selen alls bra. Han har för tunn päls + känslig hud och fick skavsår av den tyvärr, men har en kompis vars hund den fungerar kanon på!
Jag använder VGW  på vanliga promenader och varvar mellan att träna honom att gå lugnt och följa mig med halsband på istället :)

lovemysack
12/17/15, 7:24 PM
#25

#24 Jaa!! Jag ska ha det på min wachtel, vilka mått har selen? Färg? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

sani92
12/22/15, 10:34 AM
#26

#25 Jaha, då är den nog för stor tyvärr! Har en L på min blandras :) annars hade du gärna fått den!

Upp till toppen
Annons: