Annons:
Etikettövrigt
Läst 884 ggr
Bobbymilu
2015-09-05 17:20

flyttar till Spanien, tips inför hundens flyg!

Vi skall flyga från Oslo till Malaga med Norwegian och behöver råd om mått på bur etc. Bobby är en Coton del Tulear, väger 8 kg och är lugn. Veterinären ville inte skriva ut något lugnande, vi vill ju att allt skall vara så bra som möjligt och läste på webben att det är dumt att åka bil när det är så varmt i bilen under vägen.

Annons:
Honestyisdead
2015-09-06 13:05
#1

Jag hade valt bil framför flyg. Har ni inte airkondition i bilen?

[erika.tornlycke]
2015-09-06 15:43
#2

Om ni har ac i bilen hade jag valt bil över flyg. Främst för att man kan pausa för att rasta vovven när det behövs och är hunden van vid att åka bil så kan jag tänka mig att det är mindre stressande för hunden jämfört med flyg (aldrig flygit med hund).

Sofy
2015-09-06 16:06
#3

Jag föredrar flyg över bil, det är en sån kort resa jämfört med bilen men det är en smaksak! Iofs har jag bara tagit flyget med min iller men jag har bara bra flygerfarenheter med honom och då har han fått flyga ett par gånger i både "lastutrymmet" och kabinen.

Gillar hunden att åka bil och du har AC i bilen finns det ingenting att oroa sig för inför bilresan heller.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

tm-l
2015-09-06 20:52
#4

Jag var nyss nere i tyskland och hämtade hem en hund. Jag rekommenderar dig till att flyga, det blir mycket mindre moment för en hund än att köra och få så mycket nya intryck varje gång man stannar. Min valp var precis som innan flygresa, gick in i sin bur igen och inga förändringar alls. Jag tror mer att det stärkte honom lite. Det du måste tänka på är att köpa en bur som hunden kan ligga, stå och vända sig, och detta utan motstånd. Buren måste också vara IATA godkänd. Kolla med flygbolaget hur det går till eftersom din hund väger 8kg kan du få ha med honom i sätet, annars i ett utrymme med luftkonditionering och värme. För mig tog flyget 3h med en mellanlandning på 50min, vet inte vad det tar att resa till spaninen men det ligger väl också där omkring? Fast utan mellanlandning? :)


oh-la
2015-09-06 21:17
#5

Jag som jobbar på flygplats och har sett och hört hundarna i cargo skulle aldrig flyga en hund om jag inte fick ha den i kabin… Har än så länge aldrig träffat en lugn och avslappnad hund där bakom, bland bagageband, vagnar, flygcontainers som skramlar förbi i höga hastigheter var och varannan minut…

Honestyisdead
2015-09-06 21:46
#6

En grannes två rottisar blev aldrig sig lika igen efter ska flygresa. Så jag hade valt bil utan att blinka.

Annons:
Joyous
2015-09-06 22:14
#7

#5 Min bror jobbade på en flygplats i Norge och han har liknande erfarenheter. Han tyckte att en av de jobbigaste sakerna med sitt arbete var just att se alla sönderstressade hundar.

Bobbymilu
2015-09-08 08:35
#8

Nu har vi hittat bättre alternativ och flyger från Karlstad till Alicante. Då tar bilresan mindre än en timme och det är direktflyg.  Nu gäller det att hitta en lämplig bur!

Upp till toppen
Annons: