Annons:
Etikettdebatt
Läst 3479 ggr
[babels]
2015-09-02 13:09

Hunddagis eller en andra hund?

Hej!

Jag har en hypotetisk fråga. Med tanke på att hunddagis är ganska dyrt, hur vore det med att man skaffar en till hund  som sällskap hemma under dagarna om eller när det behövs, istället för att sätta sin första hund på hunddagis. Om vi räknar generöst på 2000kr i månaden för hunddagis så blir det ändå 24000kr per år. För samma pengar har man ju råd med en andra hund och alla kostnader som tillkommer.

Om båda hundarna är ensamhetstränade och klarar av det och kommer bra överens och man har tid för en andra hund, kan det vara mer fördelaktigt än att sätta en hund på hunddagis?

Annons:
AnneN
2015-09-02 13:19
#1

Med tanke på hur det ser ut med lagar & regler som säger att hundar får lämnas ensamma max 6 timmar totalt per dygn och ska rastas minst var 6:e timme under dagtid så beror det på hur din arbetssituation ser ut, möjlighet att ha hundrastare, mm oavsett om du har 1 hund eller flera.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anne.K
2015-09-02 13:19
#2

#0 Det beror väl på hur ofta hundarna får komma ut och kissa när du är på tex. jobbet?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[babels]
2015-09-02 13:30
#3

Jo precis, men om man i sådana fall utgår att de får komma ut och rastas och gå av sig åtminstone två gånger (eller så många gånger som behövs) under dagen medan man är borta. Jag undrar bara, jag ha inga planer på att skaffa en andra hund.

[LoveUnite]1
2015-09-02 13:51
#4

Vem lämnar en hund på dagis bara för att hunden ska vara med andra hundar?

🤔

Alla hundar är olika men alla trivs inte på hunddagis, det är en stor stressfaktor för vissa hundar.

Ja, vissa hundar trivs inte att bli lämnade ensamma hemma, skulle kanske fungera med en till familjemedlem, alternativt en dagmatte eller hundrastare.

Personligen skulle jag aldrig någonsin lämna min nuvarande eller framtida hund på hunddagis/hundpensionat, jag har dock turen att jag har familj och vänner som ställer upp när jag ska resa eller jobba, men jag vet alla har inte det.

Catta-
2015-09-02 14:30
#5

Jag hade inte köpt en till hund bara för att den ska få sällskap men somsagt har man tid och vill ha en till hund och beroende på hur länge de är ensamma är det väl en ok lösning isf dagis. (OT) #4 jag känner till en som har sin hund på dagis pga att den ska få träffa hundar. De har annars möjlighet att ha den på sitt jobb. Men har man pengar så.. ;)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[babels]
2015-09-02 15:00
#6

#5 Jag kanske uttryckte mig dåligt, men självklart menar jag inte att man bör köpa en till hund bara för att ha den som sällskap åt ens första hund.

Annons:
Ellenfyrkant
2015-09-02 15:52
#7

Frågan är väl vad det gör för skillnad… De behöver inte kissa mer sällan för att de är två. :)

Mvh Ellenfyrkant

Hildgrim
2015-09-02 16:01
#8

Är man själv intresserad av två hundar så är väl det det billigaste alternativet. Jag hade själv föredragit det. Dock finns ju risken att arbetsförhållandena ändras i framtiden så att man istället är i behov av två dagisplatser. Och det blir ju tokdyrt.

[babels]
2015-09-02 16:21
#9

#7 Jag tänkte mer pengamässigt gör det en väldigt skillnad. En dagisplats för ett år går ju på runt 30 000kr. Då är det mer ekonomiskt att ha två hundar. Sen är det ju självklart med tidskrävande.

#8 Vilka ändrade arbetsförhållanden tänker du på? Har man ett heltidsjobb så har man, så det gör väl inte så stor skillnad?

Ellenfyrkant
2015-09-02 16:57
#10

#9 Men jag förstår inte hur jämförelsen är tänkt? Vilket problem löses om du skaffar en till hund? Orsaken till att söka dagisplats, utifrån mig själv, skulle vara att jag inte har möjlighet att inte vara på arbete mer än MAX 6 timmar under en dag kommande 10-15 år. Har man möjlighet att ha hund på de villkoren förstår jag inte, är det bara för sällskaps skull du vill ha dagisplats?

Mvh Ellenfyrkant

TjockaBerta
2015-09-02 17:56
#11

Hypotetiskt ser jag det som att man lämnar två hundar ensamma istället för en.

>>>Malum domesticum<<<

LinaLj
2015-09-02 19:56
#12

#9 Med ändrade arbetsförhållande kan man ju tänka sig att man får ett nytt jobb som ligger längre hemifrån så man inte kan åka hem på lunchen, att man själv flyttar så att jobbet ligger längre bort. Omorganisationer på arbetsplatsen som gör att man får andra arbetstider osv.

För att ta mig själv som exempel så jobbar jag idag hemmifrån50% av tiden (ca) och är på kontoret 50% av tiden. Jag har idag möjlighet att ta med mig en framtida hund till mitt jobb. Så idag funkar allt perfekt för en hund. Men säg att om två år så börjar det en person på jobbet som är allergisk. Alltså kan jag inte längre ha med mig min hund. Då måste jag skaffa en dagmatte eller dagisplats eftersom det tar 20 min hem med bil enkel resa och jag äger ingen bil, så 40 min enkel resa med buss och cykel. Då hjälper det inte att jag har en hund, två hundar eller fyra. Om jag skaffar två hundar får jag i så fall betala dagmatte/hunddagis för två hundar i stället för en hund.

[babels]
2015-09-03 09:58
#13

#9 Jag tänker mer på den ekonomiska delen, att det skulle vara möjligt att det är mer fördelaktigt att han två hundar hemma än en hund på hunddagis. Och för mig personligen vore det bekvämare att inte behöva hämta och lämna en hund på dagis varje dag. Då tänker jag att det kanske vore mer fördelaktigt med två hundar hemma under rätt förutsättningar, dvs. att man kan ordna med att hundarna fortfarande får sina promenader under dagen.

#11 Menar du att hundarna inte har något sällskap av varandra och trygghet i varandra?

#12 Du har bra poänger, men saker och ting kan ändras på många olika sätt. Man kanske måste tacka ja till ett jobb som inte ligger i närheten av något hunddagis som gör att man kanske inte hinner hämta hunden innan dagis stänger. Jag tänker också lite så.

Annons:
TjockaBerta
2015-09-03 10:52
#14

#13

Nej, jag menar att man lämnar två hundar utan tillsyn och stimulans under många timmar dagligen.

>>>Malum domesticum<<<

[babels]
2015-09-03 11:54
#15

#14 Okej, då förstår jag. Du har en bra poäng där, tycker jag. Men får två hundar ingen som helst stimulans av varandras sällskap?

[LoveUnite]1
2015-09-03 12:54
#16

När jag hade två hundar låg de bara o sov hemma när vi var borta, förutom ynglingen som hittade på hyss, men de gjorde aldrig saker tillsammans förutom att zzz.

Så… för min del så kunde det lika gärna bara varit en hund. Däremot ute på promenader hade de varandra och leka med och när vi var hemma allihopa så hade de varandra att leka med eller bråka med. Men som sagt när de var ensamma sover de bara.

Vet detta för vi filmade dem en massa när de var själva hemma för att se vad de sysslade med, var bara tråkiga filmklipp tyvärr haha.

Lon@
2015-09-03 15:54
#17

Jag märker ingen större skillnad på mina om det är en eller två som är ensamma. Däremot, när jag hade tre, så funkade det inte särskilt bra om jag tog med mig två och lämnade den tredje ensam. Det blev så påtagligt att hela flocken gick då liksom.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

TjockaBerta
2015-09-03 16:13
#18

#15 När jag hade två hundar satt den ena och stirrade ut genom fönstret efter oss och den andre sov så de hade inget utbyte av varandra som sysselsättning.

>>>Malum domesticum<<<

[babels]
2015-09-03 16:27
#19

#18 Men om två hundar är ensamhetstränade och inte sitter och stirrar ut genom fönstret, då? Alla mina fundering är väldigt hypotetiska och "tänk om" :)

TjockaBerta
2015-09-03 16:37
#20

#19 Rent hypotetiskt sett så vet jag inte men jag tror inte att de har ett sådant utbyte att det skulle ersätta människans 😊

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
fridarebecka
2015-09-04 07:22
#21

Jag tror absolut inte att sällskapet av en annan hund kan jämföras med sällskapet från en människa, men visst blir hunden mindre ensam om den får en hundkompis. Tror du att din hund(och den nya) mår bra av att vara hemma hela dagarna med varandra så kör på det, men funkar det inte så får du ju istället vara beredd att betala dagis för två istället…

Personligen hade jag fixat dagmatte istället för dagis eller en andra hund.

Jetaime
2015-09-04 08:14
#22

Skulle det vara mer ekonomiskt att ha två hundar hemma än en dagisplats åt en hund? Alltså då tänker jag allt runt omkring också, inköp, försäkring, mat, vaccinationer osv osv. Dagmatte/någon som rastar kan också kosta en del och kanske är svårare att hitta när man har två hundar. Kanske iofs beroende på ras och uppfostran.

[babels]
2015-09-04 08:58
#23

#21 Okej, jag förstår. Men hur vet man att sällskapet av en annan hund inte är lika bra som en människas sällskap? Finns det någon vetenskaplig fakta baserat på modern etologisk forskning som styrker ett sådant påstående?

#22 Det kanske beror på vad för sorts hund man har. Om vi räknar med att en dagisplats kostar 3000kr i månaden så blir det 36 000kr om året. För mig personligen vore det billigare att ha två hundar med alla kostnader och jag skulle fortfarande ha pengar över för en dagmatte eller daghusse.

Lon@
2015-09-04 16:18
#24

#23, även om det inte finns någon forskning på det(?) så lär de flesta hundägare med flera hundar ha samma erfarenhet; nej, det är inte samma sak med en annan hund som sällskap! Tänk dessutom på att med två hundar dubblar du även de kostnader som du inte riktigt råder över. Till exempel veterinärkostnader kan, trots försäkring, bli riktigt höga. Jag vet inte riktigt om ditt resonemang är HELT hypotetiskt men för mig är det en väldigt konstig frågeställning, man skaffar hund nummer två för att man VILL ha två hundar, inte för att man ska komma undan eventuella dagiskostnader? Och, som sagt, vad gör du om den nya hunden inte kan vara ensam utan du plötsligt står där med TVÅ hundar som behöver någon form av dagpassning?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

fridarebecka
2015-09-04 18:49
#25

#23 Nej, som jag skrev så är det något jag tror. Baserat på mina erfarenheter om min uppfattning av hundar.

[babels]
2015-09-07 08:55
#26

#24 Jag förstår absolut inte hur du kan uppfatta det som om jag eventuellt skulle vilja ha en andra hund för att komma undan eventuella dagiskostnader. Först och främst skrev jag i #3 att jag inte har några planer på att skaffa en andra hund, i #6 skrev jag att jag självklart inte menar att man bör köpa en till hund bara för att ha den som sällskap åt ens första hund. Och i #0 så skrev jag att man såklart måsta ha tid för en andra hund. Nu fick jag in de flesta reservationerna men glömde visst att förtydliga att en andra hund inte enbart skulle vara ett sätt att komma ifrån eventuella dagiskostnader, utan att man också ska vilja ha en annan hund. Så tråkigt på iFokus att folk hellre fäller än friar.

Tack för alla synpunkter, gott folk!

Naviifax
2015-09-07 13:40
#27

Jag tycker det är en bra fråga, men som sagt är det tråkgit att folk går på defensiven och letar fel istället för att svara ordentligt.

Jag antar att du endast menar det hela rent sällskapligt. Låt oss säga att du ändå kommer hem efter 4 timmar, rastar och sen har dem varandra som sällskap. Om vi förutsätter att hundarna är ensamtränade bra och inte har några problem med att du är borta så - ja då borde dem väl må bättre än att vara helt ensamma. Jag lämnar alltid radion på om Navi är ensam hemma, för sällskapets skull.

Har man två hundar så är det ju självklart bättre sällskap än om dem är helt ensamma, även om dem bara ligger och sover. Det gör dem ju om jag är hemma med.

Men ett hunddagis gör ju mer än bara håller sällskap och om man inte kan komma hem för att rasta är ett hunddagis eller någon som kan rasta åt en - ett mycket bättre alternativ :)

@adventuresofnavi | instagram

Annons:
[babels]
2015-09-07 14:39
#28

#27 Jo det är väl sant att ett hunddagis är bättre på så sätt att hundarna kan bli mer stimulerade i form av lek och kanske träning (vet inte hur dagarna på ett hunddagis brukar se ut). Men två hundar som lämnas hemma ensam leker alltså inte med varandra om de rent generellt sätt går bra ihop?

[Agilitypuffen]
2015-09-07 14:46
#29

Du kan inte köpa en till hund som ska ersätta dig. Däremot fungerar det bra att lämna hunden 4-5 timmar ett par dagar I veckan….Alternativt om du är borta 10 timmar att någon granne/dogwalker kommer och tar ut hunden en långrunda på två timmar så klarar de sig. Det är inte kul för hundar att sitta hemma hela dagarna oavsett om de är två.

dagis kostar 3000kr I Stockholm så billigt är det inte tyvärr, stressigt kan det också vara för hunden.

[babels]
2015-09-07 14:56
#30

#29 Nu kan jag inte så mycket om hundar, men jag tänker inte som så att det skulle på något sätt ersätta människan, utan det är bara en annan form av sällskap. Men sen om det är en sämre form eller inte, är väl något som andra var inne på tidigare i tråden och diskuterade. Det var väl också därför jag frågade om det finns någon modern etologisk forskning kring det.

[Agilitypuffen]
2015-09-07 15:49
#31

#30 Enligt mina erfarenheter är en hund lika ensam som två eller tre. De kommer nog bara leka när du själv är hemma och bara sova annars.

Upp till toppen
Annons: