Annons:
Etikettbeteende
Läst 1963 ggr
Ellenfyrkant
2015-09-01 22:47

Hund stjäl från bord

Jag har en ettårig hund som stjäl från borden och har gjort sedan valp. Jag har fyat honom de gånger jag kommit på honom med att vara på väg upp på bordet. Vi har hela tiden tränat positiv förstärkning vid sidan av, han vet väl att inget är hans utan "varsågod" etc. Men när han vet att jag lämnar bordet utom synhåll "påriktigt" så kastar han sig över bordet och tar allt han kommer åt om det så handlar om sekunder. Det behöver inte ens vara uppenbart goda saker utan han tar ALLT han kommer över. Det här beteendet vägrar jag att acceptera men jag vet inte hur jag ska fortsätta, det vi gjort hittills har uppenbarligen inte gett något alls, mer än att han vet men inte bryr sig nog mycket.

Jag har två äldre hundar som jag lyckats betydligt bättre med, jag har inte tränat de annorlunda. De är dock en annan typ av hund och har lite mer "will to please". Denna hund är av en hårdare mentalitet och jag känner mig vilsen just nu… Hur går jag vidare?

Detta vardagsbekymmer upplever jag som jättestort! Då jag som sagt vägrar acceptera att han tar sig rättigheter på det viset.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Ambrose
2015-09-02 08:39
#1

Jadu. Det är inte roligt när hundarna vet precis när matte/husse tittar eller inte :P Självklart så måste du sluta lämna grejer på bordet/andra åtkomliga ställen. Varje gång han lyckas sno något så får han pluspoäng för det beteendet, vare sig du blir arg och kanske fyar eller inte. Sedan tycker jag att du kan börja lämna "äckliga" saker på bordet. Saker som inte luktar så mycket. Exakt vad det kan vara vet jag inte. Beror lite på vad din hund tycker om och inte. Jag hade själv lite tur med denna träningen. De enda gånger min hund snodde mat från bordet var när jag hade lämnat en klick wadabi där. Efter 2 gånger så rörde hon aldrig bordet mer :P Om det inte fungerar så är nästa, lite kostsamma, förslag, att du sätter upp en kamera i köket som du kan se live, och ta hunden på bar gärning så fort han ens luktar på bordet och funderar på att tjuva. Jag förstår att du vill träna positivt, men det kan vara väldigt svårt att lära bort detta beteendet och du inte börjar jobba med uppfostran och förbud. Detta p.ga. att han får bekräftelse för sitt beteende varje gång han lyckas.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Kallaterrier
2015-09-02 08:57
#2

Jag tänker så här: Varje gång han lyckas blir en förstärkning som är starkare än er korrigering. DÅ hade jag försökt se till att ALDRIG lämna honom så han har chans att ta något, oavsett vad det är. Jättesvårt, jag vet och rejält krävande av er men kanske nödvändigt i en övergångsfas. Kan man inte vara där, sätter man kompostgaller eller liknande runt borden. När man är i rummet och han visar intresse, avled och belöna när han bryter sin uppmärksamhet från bordet, en riktigt bra belöning ska det vara. Tanken är att han ska fatta att det är MER lönsamt att strunta i det som ligger på bordet.

Funkar inte det och det är en hund som klarar av det kan man ju rigga så att det skramlar till, rasar eller liknande när han är på väg upp på bordet och sedan ömka och förstärka det jobbiga. Men då gäller det att vara duktig så han inte blir rädd för själva bordet eller stolen eller vad det är man riggar med. Inte en helt enkel lösning det heller och jag tycker absolut inte att hunden ska vara ensam hemma när det skramlar, utan man ska vara där och kunna ha koll på situationen.

Det var mina idéer, jobbigt läge för er.

[LoveUnite]1
2015-09-02 13:57
#3

Hihi, ja du… haft samma "problem" med min hund.

Började när hon var valp och fortsatte genom tonåren, en riktig tjuv är hon, 10,5 år är hon idag och fortfarande en tjuv, dock bara när man inte är hemma och råkat glömma lägga bort något.

Det är något vi måste tänka på varje gång hon är hemma själv, vi kan inte ha något ätbart hemma för då försvinner det om hon upptäcker att det finns något.

Vi fyade, tog henne på bar gärning osv, hjälpte för stunden men nej då… hon är en tjuv innerst inne.

Vår första hund hade vi aldrig dessa "problemen" med, när de båda var ensamma hemma och vi kom hem kom vår äldsta hund glatt o hälsa medan ynglingen skämdes i ett hörn, haha, då går man in i huset och kollar så har hon snott bröd eller något, släpat ner disken runt hela huset osv.

Jag vet inte, vissa hundar bara bryr sig inte, hon slutade sno saker när vi var hemma men tyckte hon hade rätten att göra vad hon ville när hon var ensam hemma.

Förhoppningsvis får du inte en sådan hund som jag, haha, så kanske försvinner med tiden, din hund är unghund nu, testar gränser.

Tant Grön
2015-09-02 14:49
#4

En kompis strödde ut vitpeppar längst med kanten på bordet och diskbänken. Det hjälpte.

Dumpuck
2015-09-02 15:23
#5

Ta bort allt från bordet, inte ens en duk får vara där.
Varje gång han hoppar upp och får sno med sig något så är det självbelönande och gör i sin tur att beteendet bara blir svårare och svårare att få bukt med, här spelar det ingen roll om du fyar honom. Korrigeringen måste bli i samband med att han hoppar eller helst när man ser att han ska till och hoppa, har han reda kommit upp och tagit något i mun så har han redan fått sin belöning för det.
Alternativt att du plockar bort allt och sätter dit ett par skålar med citron, inget farligt men många hundar ogillar det. Eftersom han verkar sno åt sig allt han kan så fort som möjligt så kanske han inte ens tänker på att det är citron i och därmed får sig en tankeställare, ICA har koncentrerad citron som är bra.
Tycker ICA Basic´s citron är bäst, smakar mest citron och är mest sur om du frågar mig - har gått igenom dom där då jag själv älskar citron😃
Kanske ska tillägga att hunden kan börja dregla nå fruktansvärt av det, det blir en himla fart på salivproduktionen. Men ingen fara så länge hunden inte får i sig större mängder citron (citrus i överlag är inte bra i stora mängder), så den mer eller mindre står och dricker. Kolla gärna hans reaktion på en droppe innan du ställer det i skål på bordet, om du tänker prova det.

Eller stäng för så han inte ens kommer in i köket, oavsett så måste beteendet brytas snarast. Ju längre det håller på, desto svårare.

AnneN
2015-09-02 15:57
#6

Jag har en 9-årig tik som aldrig stjäl från bordet när man ser, men får hon chansen så stjäl hon samma sekund som man lämnar rummet. Har testat alla möjliga knep, men enda som funkar är att aldrig lämna något ätbart inom räckhåll för henne.

Så mitt tips är precis det, lämna aldrig något ätbart inom räckhåll för hunden om du vill ha kvar det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Viccan92
2015-09-03 20:09
#7

Vi har inte lyckats få våran tax att sluta med det så vi lämnar ingenting ätbart på bordet.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: