Annons:
Etikettbeteende
Läst 2913 ggr
Catta-
2015-09-01 08:13

Låta hunden säga ifrån själv?

Bor tillfälligt hos min syster och hennes 3mån valp. Valpen kan bli väldigt busig ibland och ska bestämt leka med min vuxna hund. Det brukar gå bra men ibland ser jag att min vuxna blir trött på valpen men att hon inte säger ifrån. Valpen kan slita och dra i hennes päls men allt hon gör är att gnälla lite och ibland gå därifrån. Jag skulle helst se att hon lär sig säga ifrån själv så jag slipper avbryta valpen när hon blir jobbig enligt henne. Eller tycker ni jag ska gå in och avbryta(gör det endast om det blir allt för vild lek)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Kallaterrier
2015-09-01 08:23
#1

Fast säger hon inte ifrån och du ser att det är jobbigt för henne är det väl inte värre än att du går in och lyfter bort valpen? Vad skulle vara problemet med att gå in att bryta? Som jag ser det borde det visa för din hund att hon kan lita på att du hjälper henne med jobbiga situationer, det vill säga hon kan lita på dig, samt att valpen får reda på att det inte var okej.

[Hästhoven]
2015-09-01 08:25
#2

Tycker att den vuxna hunden ska säga ifrån, så att valpen lär sig när det är okej att vara "jobbig" & när det inte är det. Men alla vuxna hundar är inte så. vissa hundar bryr sig inte ett skvatt i att en liten valp nafsar & är allmänt jobbig, medans andra hundar säger ifrån & lär upp valpen.

Lon@
2015-09-01 10:40
#3

Jag tycker att man som matte/husse till den "utsatta" hunden - i det här fallet den äldre - ska gå in och bryta, på ett lugnt och vänligt men tydligt sätt. En del hundar är väldigt veka och vågar inte säga till trots att de tycker att det är skitjobbigt (gäller även till exempel en del tikar som luktar väldigt gott, oavsett var de är i löpcykeln) och då tycker jag att det är mitt ansvar att hjälpa min hund med den biten. Annars är det väldigt lätt att man får en hund som blir alltmer tryckt och osäker vid hundmöten - eller att det helt enkelt smäller en dag när droppen rinner över. Dessutom kan just valpar verkligen vara a pain in the ass!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Ravynsfair
2015-09-01 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag passade en valp på 4,5 mån för ett tag sedan, min 2,5åriga hund är en mes och låter valpar göra vad de vill med honom. 

Valpen jag passade var en riktigt kaxig amstaffmix, han testade ALLT med min hund. 
Vet inte hur tidigt juckande börjar men han gjorde sådant också, riktigt ordentligt också. 

Styrde av valpen till en början men sedan såg jag hur min hund började tröttna och försökte snällt säga ifrån genom att lyfta lite på läppen när valpen hängde på honom, juckandes såklart. 

Belönade varje försök till att säga ifrån och tillslut small det och min hund sade ifrån rejält genom att morra till riktigt högt samtidigt som han högg tag i valpen.
(Låter brutalare än det var)
Valpen blev lite småchockad men ingen skada skedd, han fortsatte sedan juckandet som ingenting. 

Nu betraktade jag hundarna enbart och mycket riktigt, min hund sade ifrån igen, inte lika hårt och tillräckligt  för att valpen skulle fatta att det inte var okej. 
Han tittade sedan på mig, peppade honom lite, han sade ifrån igen, med lite mer kraft men utan respons. 
Han tittade på mig igen och jag peppade återigen, han sade ifrån allt högre och nu hojtade valpen till. 
Belönade eftersom jag vill att han ska våga säga något. 

Min hund verkade nu förstå att han kan säga ifrån och så fortsatte det. 
Han var tålmodig till en viss gräns och lyssnade valpen inte på de 2 första tillsägelserna så small det till.
Inte extremt men somsagt tillräckligt för att valpen skulle fatta att detta var nog. 

Passade valpen i 4 dagar vilket resulterade i en stooor egoboost på min hund. 
Mer tillfreds på något vis, med allt. 

Ibland är det bra att utsättas för jobbiga valpar antar jag. 
Valpen ifråga har blivit mindre kaxig också, antar att det blev en win win sak 🙂
(Ägaren är mycket glad för detta då ingen annan hund vågat säga ifrån)

Min fd dagishund till vänster, valpen i mitten och min hund till höger Skrattar

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

hemul
2015-09-01 14:35
#5

Men säger inte hunden ifrån genom att gå därifrån/ignorera? Eller säger ifrån, säger att nu är det nog ivf. Accepterar inte valpen detta utan fortsätter ivf?

Changrila
2015-09-01 14:47
#6

Jag tog hem en valp i lördags. Min vuxna hund tyckte att hon var både läskig och jobbig, så när hon sa ifrån till valpen tog jag bort valpen och berömde min vuxna. Det är ett styck mycket(!) envis valp, så min vuxna behövde utan tvekan hjälp. Nu går det betydligt bättre eftersom de lärt känna varandra lite mer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Ravynsfair
2015-09-01 15:05
#7

#5 
Mycket riktigt kan de göra så också men min är så dumsnäll och bara ligger kvar där men när han upptäckte att han kunde säga ifrån, så upptäckte han samtidigt hur skönt det var att faktiskt gå därifrån.
Men med en kaxig och jobbig valp så hjälper det inte alltid att gå iväg.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[LoveUnite]1
2015-09-01 15:16
#8

Det finns ju riktigt snälla toleranta vuxna hundar som låter andra hundar nästan göra i princip vad som helst mot dem utan att säga ifrån (oavsett ålder).

Man får nog själv känna efter vad man tycker gränsen ska gå, juckande då hade ju jag tagit bort valpen och sagt ett litet nej till valpen om inte den andra hunden sagt ifrån.

Vid bus och lek får den vuxna hunden säga ifrån.

Hiro
2015-09-01 17:58
#9

Bror på den vuxna hunden, är det en som "vågar" säga ifrån eller är det en som bara går undan?
Om hunden inte säger ifrån själv utan hellre undviker eller söker skydd tycker jag valpägaren ska säga till då det är dennes hund som inte kan "reglerna"

hemul
2015-09-01 20:08
#10

#7 Jag forstod att din inte hade pondus nog, men jag menade Cattas jycke. Hänger valpen bara efter utan att ge sig när den vuxna hunden går undan?

[Forest]
2015-09-01 20:13
#11

Det låter som att denna valp kommer upp i spinn och inte kan varva ner utan går då på Luna som i sin tur är för snäll för säga ifrån. Jag skulle råda dig med avbryt och hjälp Luna i detta läge. 

Enja var själv jobbig i början på våran äldre hund som inte heller sa i från, jag fick helt enkelt avleda Enja och få ner henne i varv. Det tog inte så lång tid att E att fatta vinken det hela tjäna även hon på, hon kunde tidigt koppla av :)

Catta-
2015-09-02 09:19
#12

Tack för alla svar! Om Luna går undan hänger valpen efter och ger sig inte. Luna har aldrig rytigt ifrån till någon hund. Hon brukar bara gå undan. Blir hon riktigt irriterad på någon hund som är lite närgången brukar hon stå och skälla ut i luften. Jag går självklar imellan om jag måste men jag tycker det skulle vara skönt om Luna skulle våga säga ifrån själv. Jag tycker andra hundar visar mer respekt för varran då än om jag går och bryter hela tiden.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2015-09-02 13:03
#13

12, Alla hundar säger inte ifrån, och tycker du ska hjälpa till henne i det läget du ser att hon uppenbart inte vill ha en liten hund som hänger eller inte ger sig. Hon visar säkert på kroppsspråket att hon inte vill leka mer, men valpen struntar blankt i det. Hon är inte så gammal, det kan vara så att efter fått valpar så har hon tuffat till sig (har för mig hon skulle gå i avel ;) om jag har fel så stryk det uttalande från mig) Här var Milli tämligen en tös som inte sa i från men nu säger hon i från, detta hände efter valpning då höjdes väl hennes pondus lite mer.

Annons:
Catta-
2015-09-02 14:26
#14

Tack för svar Forest ! Ja hon ska förhoppningsvis få valpar i vinter, får se om hon tuffar på sig när hon har ett helt gäng ungar i öronen ;) Annars trivs hon väldigt bra med valpen och de busar väldigt fint ibland :) luna brukar även ligga och nagga och tvätta på henne. Så gulligt :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: