Annons:
Etikettvalpar
Läst 1521 ggr
Pystykorva
2015-08-31 18:04

Sporre under huden

Hej! Detta vänder sig främst till er som själva varit med om detta, men även till andra som vet vad som gäller i frågan. Det är nämligen så att vi nyss fått hem en ny Malamute-valp på 15v. Jag upptäckte idag att hon hade en utbuktning på ena mellanfoten, varpå jag klämde och upplevde det som att hon har en sporre under huden. Den har alltså inte vuxit fram, utan ligger under huden och är (vad jag kan känna) benförsedd och ev med klo. Om ni förstår vad jag menar? Jag har aldrig tidigare varit med om detta, och veterinären som utfört valpbesiktningen har inte gjort någon anmärkning om den. Måste denna avlägsnas? Det känns ju verkligen som det..? Jag tänkte att jag slänger ut en tråd här nu för att se om någon vet något, och kontaktar veterinär imorgon för råd. Tack på förhand!

Annons:
thea_thea
2015-08-31 18:08
#1

Vissa uppfödare klipper bort sporrarna, kanske din uppfödare har gjort det?

Pystykorva
2015-08-31 18:11
#2

#1 Jo vissa klipper sporrar, men så är ju inte fallet här. Då hade hon ju inte haft någon? … Samtliga valpar föddes utan sporrar, men denna har ju isf missats pga att den vuxit under huden.

thea_thea
2015-08-31 18:17
#3

Jag känner en hund som blev "sporrklippt" som valp och han har utbuktningar där han ska ha sporrarna. Jag vet inte så mycket om kloväxt hos valpisar…

Pystykorva
2015-08-31 18:28
#4

#3 Jo så kan väl vara, men jag antar att hunden i fråga inte hade hela alltet kvar därunder? Det är ju det som är min fråga, om en Hel sporre växer under huden, vad göra. Inte att valpen har en utbuktning på mellanfoten :)

thea_thea
2015-08-31 18:48
#5

Konstigt, då har jag ingen aning om vad det är. Du kan fråga uppfödaren om hen har känt/märkt något konstigt men din valps tass. Har hon en sporre på andra tassen?

Pystykorva
2015-08-31 19:34
#6

Det har han inte. Och nej, bara på ena bakbenet.

Annons:
Mysisa
2015-08-31 20:11
#7

Växer det en klo där kan jag tänka mig att det kan vara en bra idé att ta bort den, annars ser jag ingen anledning att utsätta valpen för en operation, en sporre under huden kan knappast skadas på samma sätt som en sporre som sitter som den ska. Gå till vetrinär o titta på det, förmodligen behövs röntgen för att fastställa vad det är, kanske inte ens är en sporre.

minavitas.wix.com/kennel

Grace2009
2015-08-31 20:14
#8

Är det inte så att från och med i år får uppfödarna inte klippa bort sporrarna? Trodde de bara får tas bort om de blir skadade nu.

russin
2015-08-31 20:24
#9

#8 - sporrar får inte tas bort alls länge nej, om det inte är pga skada.

[Forest]
2015-08-31 21:10
#10

TS ´är valpen besiktad så skulle jag gå tillbaka med valpen och be veterinären ta en närmare titt på benet, är det så att det rör sig om avklippt sporre så bör veterinären berätta varför denna tagits bort, var den skadad eller vet inte veterinären om varför så har din uppfödare uppenbart tagit bort den olagligt.

Lojs
2015-09-01 08:22
#11

Om jag inte minns fel så kan de väl födas utan sporrar på utsidan, så benet finns på insidan men det är ingen sporre på utsidan. Men jag kan minnas fel, jag har inte haft en kull på 15 år. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Pystykorva
2015-09-02 21:56
#12

Till samtliga ovan. Som jag skrev i inlägget skulle veterinär kontaktas ang detta. Det har gjorts , och valpen blev idag undersökt. Ingen röntgen är nödvändig och hennes uppfödare har absolut inte gjort någonting olagligt. Det vår tikvalp har är något i stil som #11 skriver. Benet finns under huden, och en minimal trampdyna utanpå skinnet. Men det är inte en fullt utvecklad sporre, klo saknas. Den veterinär som besiktigade henne har inte heller gjort något fel. Detta har varit väldigt svårupptäckt. Alltså. Detta har gått kanonbra. Skönt nog. Vi skall såklart ha detta under uppsikt i takt med att hon växer. Men i dagsläget finns ingen anledning att operera detta. Frid och fröjd 😀

[Forest]
2015-09-03 11:14
#13

12 skönt o höra att allt är bra :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: