Annons:
Etikettraser
Läst 1007 ggr
Anna O.
2015-08-31 07:31

Skaffa hund?

Hej alla! Jag har funderat på att skaffa hund, det enda problemet är att den helst inte ska skälla så mycket. När jag passade en hund så klagade grannar på att den skällde efter första dagen. Jag har fastnat för rasen chihuahua, det enda problemet är att den skäller väldigt mycket. Hjälper ett skällhalsband då? Mvh!

Annons:
Karolina-H
2015-08-31 07:36
#1

Att en hund skäller handlar om träning och hur lätt till skall den har. Vill du ha en chihuahua så får du träna på att den ska vara tyst när den är valp. Att sätta på den ett antiskallhalsband skullejag inte rekommendera, det kan få motsatt effekt och få en hund som blir rädd och orolig då den inte förstår vad som händer.

Codeavalone.blogg.se

[Forest]
2015-08-31 08:43
#2

Håller med 1 vill man ha resultat så är det träning som hjälper. Lycka till med hund :)

Zadeira
2015-08-31 11:45
#3

Det kan även vara bra att prata med sina grannar och berätta att man ska/har skaffat hund och att man tränar på olika saker så det kan hända i en kort period att hunden skäller eller liknande. De flesta brukar ha förståelse och står ut om det blir lite ljud eller oro i perioder när man bara berättat att man håller på att träna men att det kan ta lite tid.

hemul
2015-08-31 14:27
#4

Men hur tränar man om hunden skäller när den är ensam egentligen? Är också orolig för detta.

Karolina-H
2015-08-31 14:36
#5

#4 Du tränar hunden på att vara ensam innan du börjar lämna den längre stunder. Man får gå sakta framåt med ensamhetsträningen av en hund och om man gör det rätt så kommer man ha en lugn hund när den är ensam.

Codeavalone.blogg.se

Anna O.
2015-08-31 16:04
#6

Skulle vara jättesnällt om ni skrev hundraser som inte skäller överdrivet. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Annons:
hemul
2015-08-31 16:43
#7

#5 Jo, jag har förstått att jag gjort fel med det tidigare. Har försökt läsa på men har ändå inte fattat riktigt hur man gör. Lämna korta stunder i ett annat rum, bara gå utanför dörren, stanna borta några sekunder, en minut o.s.v.  OK, så långt är jag med. Men om hunden ändå skäller, t.ex. när det går nån i trappen eller det är barn som busar och skriker? Hur kommer man åt det? Hunden behöver ju inte ha ångest för att tycka att den ska skälla när det är nåt liv utanför dörren väl?

Whippet
2015-08-31 17:21
#8

Golden retriever anses ju vara lugn och trevlig men sen så kräver den ju lite mer än en liten hund.. Jag tycker i regel att små hundar skäller mer än lite större, sen finns det ju stora hundar som skäller mycket också men det är ju träning träning träning som gäller, min bästis har en liten chihuahua som står och skäller hela tiden när man sitter och äter då brukar dom bara slänga ner lite mat till den när den käkat upp skäller den igen, så dom bryr sig nog inte eller orkar inte rättare sagt, och det känns otrevligt att säga något.. Men om du/ni är villiga att träna stenhårt med det så sure kör på, men du måste ha i tanke att det inte finns någon hundras som skäller mindre än någon annan, förutom Basenji då för dom skäller ju inte alls, dom gör ett slags ylande eller vad man ska säga, rätt vilda också enligt mitt tycke xD Det är alltså träning som gäller, och sen är det ju specifikt, ge inte upp om det är något som går snett. 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

[Forest]
2015-08-31 21:03
#9

Jag känner en uppfödare som föder upp chihuahua dom skäller inte mer än talar om när folk kommer till dom men sen är tysta när matte/husse säger räcker. Det jag tror är att dom jobbar även med alla sina 5 (är dom nu) dom går även flera långa skogspromenader så dom får nosa mm därmed ganska nöjda i några timmar :) Små hundar har i regel lättare till larma det får man tänka på. Någon ras jag skulle annars rek dig är väl en dvärgschnauzer, dom kan yla men dom vi känner är otroligt trygga hundar.  Har du någon hundvana innan TS? Jag skulle tipsa dig om gå flera hundkurser börja med valp-unghundskurs och sen känner du efter vad du mer skulle vilja jobba med med din hund (där efter boka in en ny kurs ) På kurser brukar man få bra tips om det är något man behöver ha lite extra hjälp med.

Whippet
2015-08-31 22:03
#10

#9 Haha det där med yla haha, stämmer så mycket in på Elvis vår dvärgschnauzer, han gör ett kurrande ljud typ och skäller som en liten mus xD

I'm out Vilar huvudet i handen

Anna O.
2015-08-31 22:09
#11

Jag har haft hundar ungefär hela mitt liv, fransk bulldog, rottweiler och tysk spetz blandannat!

Upp till toppen
Annons: