Annons:
Etikettbeteende
Läst 814 ggr
[Sanemo]
8/29/15, 10:37 PM

Rädsla mot stora hundar

Igår gick jag och vår lilla hund några meternifrån en kvinna med en stor hund som satt ner medan hon pratade med en person. Jag höll vår hund på andra sidan om mig så jag gick emellan. Hunden satt ner hela tiden men sen direkt när vi passerat flög den på oss bakifrån. Vår hund fick inga skador men skrek och blev väldigt rädd (jag fick enbart blåmärken). Då jag såg att vår hund var okej så fortsatte jag att gå för jag ville inte råka göra en grej av det och visa att det var synd om honom. Vet inte alls vad som är bäst att göra i en sådan situation??? då vi aldrig råkat ut för något innan. Nu till saken… Vår hund skäller på varenda stor hund vi mött sedan detta hände igår och han blir uppenbart rädd/osäker. Jag hoppas kunna få tips på vad vi kan göra för att få honom att inte bli rädd för stora hundar nu?

Annons:
Fialialej
8/29/15, 11:22 PM
#1

Umgås mycket med andra hundar. Åk till ställen med mycket hundar (rastgårdar, hundklubbar osv) och träna. Håll dig på sådant avstånd att din hund känner sig trygg och gå successivt närmre. Träna hundmöten. Välj hundar du vet är lugna och sansade till att börja med (det kan hundklubben hjälpa dig med).

"På natten är alla katter svarta"

[LoveUnite]1
8/29/15, 11:28 PM
#2

Så länge du inte gör en stor grej av att så kommer förhoppningsvis din hund lugna sig med tiden. Hände ju nyligen så tar nog ett tag innan han/hon känner sig lugnare.

Men ta kanske lite större avstånd från hundar när ni är ute och går bara för att minimera risken om din eller den andra hunden gör utfall.

Tyvärr är det vanligt att hundar kan se lugna ut men precis när man passerar hoppar de fram, det kan vara lite lurigt.

Släng inte in din hund i träning med detsamma utan låt det gå någon vecka eller två och sedan in i träning någon gång i veckan med din hund så som andra har beskrivit.

Joyous
8/30/15, 4:41 AM
#3

Ta det lugnt. Gör ingen stor grej av det utan fortsätt träna kring främmande hundar. Ha mycket gott godis som du ger vid hundmöten, låt din hund se den mötande hunden och mata sen på med gotta. På så vis kan du förhoppningsvis ändra hundens sinnesstämning vid åsynen av andra hundar. Åk upp till brukshundsklubben, många klubbar har någonting som kallas för "öppen träning", det brukar vara någon dag i veckan då det inte är kurser utan folk är där och tränar det de behöver träna på. Ett perfekt tillfälle för er att busa, träna, mysa i närheten av andra hundar. Om du släpper ihop hunden med andra hundar se till så att det är hundar du känner och vet är trevliga. Vissa hundar leker väldigt hårt och detta är sällan uppskattat om hunden redan är osäker i situationen.

[Daniela1983]
8/30/15, 2:26 PM
#4

Min lille grabb hade blivit attackerad av en stor hund en gång  som bet men bara lindrigt. Värst blev han chockad och rädd. Morrade efter händelsen åt stora hundar med samma färg som den där hade. Minns inte att jag gjorde något särskilt, och just HANS osäkerhet och rädsla för stora hundar försvann sedan.

Annars kan man väl hitta någon med stor hund, som man kan lita på och som inte är för på, och låta din hund umgås med den så den ser att inte alla är farliga.

Upp till toppen
Annons: