Annons:
Etikettraser
Läst 7815 ggr
Malina_H
2015-08-28 23:34

Ni med erfarenhet av kooiker!

Funderar så smått på att äntligen köpa valp nästa sommar, och har nu helt snöat in mig på kooiker! 

Har träffat några supertrevliga hundar hos en uppfödare och fick ett väldigt positivt intryck där men skulle jättegärna höra mer om rasen från er som har erfarenhet! 

Jag vill ha en aktiv hund, men med av/på knapp, som orkar hänga med på löprundor, vandring och eventuellt ridturer. Är även sugen på att testa de flesta hundsporter men framförallt agility och sök tilltalar mig! 

Berätta gärna om era erfarenheter med kooikers, och för och nackdelar! Har även funderat lite på tollare så om någon har erfarenhet av båda raserna får ni gärna ge mig en jämförelse! 

Tack :)

Annons:
[Kaoskaos]
2015-08-29 06:16
#1

Jag har inga större erfarenheten men vet av två stycken . En tävlar på hög nivå i lydnad , agility och rallylydnad . Trevlig hund osv Den andra verkar lättärd men är grymt rädd för allt och alla trots en mkt erfaren ägare som jobbar dagligen med hennes alla rädslor

GunillaElam
2015-08-29 09:19
#2

Jag har en kooiker - föll pladask för rasen. Förutom de egenskaper du efterlyser, lättlärd, följsam, aktiv etc. skulle jag säga att de är väldigt mycket katt. Smarta, egensinniga och väldigt kelsjuka!
Man brukar inte rekommendera dem som förstahund men det här är min första egna hund och med hjälp av andra kooikerägare och uppfödaren har jag nu med en del träning fått världens trevligaste kompis.  Eftersom rasen är såpass liten finns det goda möjligheter att knyta kontakter med folk med erfarenhet av just kooiker - tycker mej också förstå att de flesta uppfödare är väldigt seriösa och noga med uppföljning. 
Agility, spår och sök är alla aktiviteter som passar bra, det finns många kooikrar som utmärker sej inom det. Jag har inte ångrat valet av ras - charmigare hundar får man leta efter!

Malina_H
2015-08-29 10:24
#3

#1 Tack! Jag har också förstått att det varierar en hel del mellan olika individer/linjer/uppfödare etc så blir att kolla upp allt sånt ordentligt först isf!

#2 Va kul att det funkar så bra med din kooiker! Det här kommer också bli min första egna hund, har erfarenhet av att träna hästar och har passat och umgåtts mycket med olika hundar, men lär ju bli en utmaning med egen valp! 

Någon annan som har erfarenhet av kooikers? Vill gärna ha så mycket info som möjligt från olika håll!

Malina_H
2015-08-30 11:53
#4

Om någon vill dela med sig av erfarenheter av tollare hade det vart toppen också :)

Wenniz
2015-09-05 08:26
#5

Jag har en Kooiker och min är en riktigt liten arbetsmaskin och är verkligen en stor hund i en liten kropp. Detta är min första Kooiker men jag har hund/hundträningsvana sedan innan och som ovan sa, det är inte riktigt en "nybörjarhund" då det är en väldigt speciell ras och man måste förstå deras signaler bra då det är lätt att misstolka dem, men såklart om man har bra folk bakom sig som hjälper ska det inte vara några problem. Jag själv skulle inte köpa Kooiker som första hund då jag nu har insett vilken speciell och krävande hund det är.

Min är väldigt lättlärd men enivs och påminner mig en hel del om min whippet till sättet, försiktigt men nyfiken, kelsjuk och flocken är väldigt viktig. Vissa Kooikers är väldigt reserverande vilket kan ibland vara en nackdel, dock är inte min det, hon älskar alla utan att vara för "på". Signalkänslig skulle jag också säga att rasen är. :)

Min är så pass ung än men tanken är att vi ska hålla på med nosarbete i alla dess former, lydnad, rally, agility, lydnad m.m. Som jag nämde innan är min en arbetsmaskin och skulle kunna arbeta hela tiden, dock saknar hon en avknapp då hon tycker allt är roligt.

Annars är det en väldigt trevlig ras och en kul kompis att träna när man kommer in på "rätt spår", jag ångrar inte mitt val av ras.

Lycka till! :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Malina_H
2015-09-08 16:57
#6

#5 Tack för ett utförligt svar :) Ska fundera vidare lite, återkommer säkert med fler frågor!

Annons:
Edhi
2015-09-10 09:32
#7

Jag är själv inne på kooiker, har ingen själv dock. Men jag har varit runt hos uppfödare och ägare. Från vad jag hört är tollare väldigt lika kooiker i sättet. Många som haft tollare provar kooiker, eller tvärtom. Generellt skulle jag säga att tollaren är lite mer krävande. 

Båda raserna är lyhörda, men i de flesta fall tror jag att en kooiker är mer signalkänslig. Men jag kan ha fel 🙂

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Malina_H
2015-12-07 17:13
#8

#7 Blev det en kooiker eller funderar du fortfarande? :)

Shireelin
2015-12-07 18:35
#9

Hade en tollare på prov i en vecka. Nio månader och kom klockrent på inkallning, drog inte i koppel, hoppade etc, lugnaste tryggaste hunden jag har träffat, skällde aldrig, var inte skygg eller reserverad. Testade på lite agility med henne i trädgården, men tror inte hon gjort det alls förut då hon inte alls förstod att hon skulle hoppa över hindren… 

Vet att hon brukade springa med på ridturer hos ägaren. Hon hade kunnat springa i evigheter utan att tröttna. Dock var hon ändå lugn inne, låg mest och sov eller kollade på om jag hade något för mig. Hon var väldigt känslig, reagerade kraftigt om man sa till henne skarpt. 

Hon var den perfekta hunden pretty much. Men vad jag har hört är tollare i allmänhet inte som henne. Men det finns ju bevisligen exemplar som hon också! :)

Malina_H
2015-12-07 21:35
#10

#9 Tack! Och ja det finns ju alltid undantag åt båda håll, mycket beror säkert på individen och träning! Tror dock inte det blir någon tollare den här gången iaf!

Upp till toppen
Annons: