Annons:
Etiketthälsa
Läst 1395 ggr
Flöffo
2015-08-27 16:42

Fästing på rumpan

Min hund har en fästing på rumpan, precis under svansen, som han kliat sönder. Jag är ganska säker på att den är död. Måste jag ta ut den eller kan den sitta kvar där ändå nu när den ändå inte lever längre? Eller kan det vara möjligt att den lever trotts allt? Om jag hade haft tre händer skulle jag kunnat ta ut den och då skulle jag självklart göra det. Men nu har jag inte det och det skulle bli jätte jobbigt för alla oss att hålla fast honom och försöka få ut den fästingen. Skulle det skada, eller på något annat sätt inte vara bra för min hund om jag låter den sitta kvar och ramla ut av sig själv? Kroppen brukar ju själv ta hand om ett fästinghuvud som sitter kvar och stöta ut det, kan den stöta ut en hel fästing också?

//Flöffo

Annons:
Honestyisdead
2015-08-27 16:47
#1

Jag hade tagit bort den.

Kallaterrier
2015-08-27 16:52
#2

Lever den så är ju problemet att ju längre den sitter kvar, ju större risk för att den överför smitta. Och oavsett om den är död eller levande så lär det klia, fästingar kliar rätt så ordentligt. Kan du ge honom något supergott som tar lite tid att äta på och under tiden snabbt ta bort fästingen eller om du kan få hjälp med att distrahera honom med lite rå färs eller liknande så slipper du hålla fast honom?

[tk1971]
2015-08-27 16:53
#3

Det är bara att försöka ta bort den.

Upp till toppen
Annons: