Annons:
Etiketthälsa
Läst 4734 ggr
[Tilde]
2015-08-27 13:39

Vad är det här?

Passar en tollare just nu som jag upptäckte detta på:

Det är alltså blått (ser nästan ut som mögel) på hennes ena bröstvårta. Vad är det för något? Är det ofarligt eller bör man hålla ett öga på det?

Annons:
VildaVittra
2015-08-27 13:45
#1

Hmm, ser nästan ut som riktigt stora pormaskar. Har du provat att klämma lite på dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
2015-08-27 13:47
#2

#1 Kan de vara inflammerade i så fall? Hon har svarta prickar på andra bröstvårtor men just denna är ju helt blå. Har inte testat att klämma, behöver nog hjälp av sambon då hon är väldigt "jumpy". Men ska testa om det går!

Lon@
2015-08-27 13:58
#3

Har du kollat med ägaren hur hon brukar se ut? Hur länge ska du passa henne? (OT men vi har faktiskt haft en hund med mögelväxt på huden, det såg dock inte alls ut som detta.)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Tilde]
2015-08-27 14:12
#4

#3 Nej, ägaren är i USA. 😕 Men jag kan kanske testa att sms:a honom och höra. Vi ska ha henne i ca två veckor och fick henne i söndags.

Lexie82
2015-08-27 18:17
#5

Såna där prickar har min hane i ljumskarna, men jag har ingen aning om vad det är för nåt. Det blå däremot har jag aldrig sett förut. Kan det helt enkelt blivit som ett blåmärke om hon kliat sig?

Sealle
2015-08-27 18:23
#6

Ser ju otäckt ut. Skulle höra med ägaren och ev ta till veterinären just in case.

Annons:
hemul
2015-08-27 22:24
#7

Skulle det kunna vara någon slags parasiter?

[Tilde]
2015-08-27 22:37
#8

Ser ut som det sitter bakom de svarta porerna, som om de är inflammerade eller nått. :/ Har inte kunnat nå ägaren än men försöker tills jag får svar. Hunden har inte ont och verkar inte störd av det dock.

hemul
2015-08-27 22:43
#9

Om man tittar nedanför bröstvårtan (nedåt på bilden, inte på hunden), tycker jag det ser ut som den svarta grejen sitter inuti de blåaktiga plopparna. Därför jag tänkte på någon parasit. Men plopparna är kanske del av hundens normala anatomi? Svårt att veta just där.

VildaVittra
2015-08-27 23:10
#10

KLÄM.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
2015-08-28 00:17
#11

Shit! Jag förstorade upp bilden. Det ser ju jättekonstigt ut ju. Kan du inte skicka bilden till ägaren och fråga om hunden haft det länge? Om inte kanske ringa en vet och fråga om du får skicka honom bilden för bedömning? Om du inte vill gå dit i onödan menar jag.

[Kaoskaos]
2015-08-28 00:24
#12

Det ser ut som pormaskar test kläm eller låt det vara tills ägaren kommer hem

Agda
2015-08-28 00:57
#13

Vår golden med addisons sjukdom fick sådant lite här och där på kroppen, samtidigt som hon tappade päls (hon hade andra utslag också på huden p.g.a. sjukdomen). I mina ögon såg de ut som döda hårrötter, jag kunde sitta längre stunder och klämma ur dessa (hon hade en hel del vid bröstvårtorna). Jag tror aldrig att veterinären sade något speciellt om de svarta prickarna så de var nog inget farligt.

Annons:
Dexterr
2015-08-28 09:29
#14

Dexter har extremt många pormaskar o på vissa ställen har det blivit blått också och det har försvunnit efter ett tag :)

imsuchadiva
2015-08-28 10:05
#15

Jag säger också kläm :)

panini
2015-08-28 11:38
#16

Dom svarta prickarna är ingen fara, vanliga pormaskar som vi kan få. Vår förra tik hade EXTREMT många såna på magen och bröstvårtorna. Men om det är såhär få så är det bara att försöka klämma ut dom :)

[Tilde]
2015-08-28 15:16
#17

Kan inte riktigt klämma på henne då hon är väldigt jumpy och inte vill vara stilla. :/ Får försöka igen med sambons hjälp och belöna henne efteråt. Försöker få kontakt med ägaren igen - han sa dock att han skulle vara svår att nå då de ska åka igenom öken i USA… 😕

#13 Oj det låter läskigt! Det enda felet denna tik har är problem med fettknölar och hon har en jättestor knöl i halsen som ska opereras bort (varför ägaren väljer att åka på semester innan vet jag inte). Fast det kanske inte alls hör ihop med detta problem. 🤪

Upp till toppen
Annons: