Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 5673 ggr
hemul
8/21/15, 4:00 PM

Vår bästa vän - hundpodd

Jag lägger väl det här i fel underforum nu, men jag hittade ingen mer allmän rubrik.

Alla kanske redan känner till att det finns en hundpodd, men ifall inte… Den heter Vår bästa vän och är den värd att lyssna på. Programledaren, Gurgin, kan man väl ha och mista, men Eva Bodfäldt deltar också och jag har lärt mig massor av de få avsnitt jag hunnit lyssna på. Och det finna massor med avsnitt! Jättebra för mig och alldeles gratis. Så jag har att göra nu i vinter i väntan på valpen som förhoppningsvis kommer framåt våren.😃

Den låg från början på nätet och de avsnitten kan laddas ner här:
http://gurgin.libsyn.com/

Nu sänds den på P4 och man kan så klart ladda ner gamla avsnitt därifrån.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4834

Annons:
poodlelicious
8/21/15, 5:00 PM
#1

Hurra!! Tack så mycket för tipset!! Jag lyssnade på Fredrik Steen när han körde hundradio i RadioEtt och sen försvann det och jag har verkligen saknat ett sånt program.

hemul
8/21/15, 7:47 PM
#2

Hon verkar vettig, hon Bodfäldt. Tror jag ska låna några av hennes böcker på biblan.

poodlelicious
8/21/15, 7:58 PM
#3

Kontaktkontraktet är jättebra!

hemul
8/21/15, 9:22 PM
#4

Har du sett vad intressanta ämnen avsnitten har? Har precis suttit och laddat ner alla av den gamla podden. Jag numrerade dem för jag vill lyssna i ordning - 126 stycken!

Kontaktkontraktet har de på bibblan här. Ska jag låna då. Jag försöker avhålla mig från att köpa alla böcker jag vill ha. Bättre att köpa bara de som var riktigt bra och som man kan behöva sen och dem man inte får tag på gratis. Blir mycket kostnader ändå med en valp.

hemul
8/22/15, 4:11 PM
#5

Äsch, jag kunde inte hålla mig. Beställde den på AdLibris. 🤫

poodlelicious
8/22/15, 8:25 PM
#6

Jag är helsåld!!! Så himla bra podcast. Riktiga bra ämnen ja. 

Den boken är definitivt värd att köpa!

Annons:
hemul
8/22/15, 9:30 PM
#7

Va bra! (boken)

Ja, visst är den! Jag har lyssnat på den hela dagen medans jag städat och har för ovanlighetens skull faktiskt lyckats hålla mig inne och göra åtminstone en del av det jag föresatt mig.

hemul
8/27/15, 10:48 PM
#8

Nu har den kommit, boken. Verkar bra. Kul med en riktig inbunden bok också, det är man inte bortskämd med.

Hörde i podden att hon håller på med en uppföljare som är tänkt att vara lite mer avancerad, eller snarare för den mer erfarne hundägaren.

[Outlawly]
1/17/16, 1:11 PM
#9

Putt på denna! Har börjat lyssna på denna poden :) Hur bra som helst! Hett tips ;)

hemul
8/18/16, 4:21 AM
#10

#1 Av en slump hittade jag att programmen som Steen gjorde fortfarande ligger ute på nätet trots att kanalen är avsomnad. De är säkert inte lika bra (gillar inte Steen) men här finns de ivf.

http://play.radio1.se/catchup/7634

knutteknop
8/20/16, 2:04 PM
#11

Vår bästa vän är jättebra! Om man vill lyssna på fler hundpoddar så har Apport hundskola också en som är fantastisk! :)


Myrtorpets Möss och Kaniner

belliiboii
8/20/16, 2:35 PM
#12

Älskar poddcasten! Den finns även att ladda ner på podcast appen om man har Iphone, även där gratis! Några av mina favvo avsnitt är 

  • "Om resursförsvar- Släpp den!"

  • "Fotgåendes inlärning och utveckling- Då och nu"

  • "Jag hatar min hund! Vad ska jag göra?" 

  • "Konsten att belöna hunden" 

  • "Orsaken till hundars aggression Del 1 och 2"

hemul
8/20/16, 2:35 PM
#13

Tack för det tipset! Är väl den här antar jag?
http://www.apporthundskola.se/tag/podcast/

Jättebra, för jag har snart lyssnat ifatt på Vår bästa vän under sommaren. Jag har cyklat, klippt gräsmattan och plockat 30 liter blåbär med podden i öronen 😂.

Annons:
hemul
8/21/16, 6:07 PM
#14

Vad ska man ha för app för att komma åt Apport-podden om man har Android? De listar bara iPhone. Jag är lite blåst på sånt här. Brukar ladda ner filerna, men den här skulle jag vilja ha i telefonen.

knutteknop
8/22/16, 10:54 AM
#15

#14 podcast addict använder jag :)


Myrtorpets Möss och Kaniner

hemul
8/25/16, 12:30 AM
#16

Tack! Det funkade. 🙂

Clariiz
8/25/16, 1:04 AM
#17

Lyssnat på några avsnitt nu! Gillar den :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

hemul
9/6/16, 6:58 PM
#18

Nu har jag gjort bort mig. Någon tipsade häromdagen om ytterligare en hundpodd, i en annan tråd. Det var nåt vajsing och jag kunde inte lägga till den i Podcast Addict och tänkte försöka senare. Nu har jag glömt bort vad podden hette och allting annat om den.🤫

Nån som vet?

Sealle
9/6/16, 7:40 PM
#19

#18 Kan det vara Hundidioterna som näms i denna kommentar igår?

hemul
9/6/16, 8:48 PM
#20

JA! Den var det. Tack så jättemycket! Nu lyckades jag lägga till den också. 🙂

Annons:
Maleficum
9/6/16, 10:15 PM
#21

Hade tidigare lyssnat på avsnittet med Anders Hallgren och hade laddat ner avsnitten från P4as sida (men inte lyssnat på dem) men hade missat att det fanns tidigare avsnitt. Tog faktiskt tag i saken och börja lyssna på dem för kanske 1-1,5 vecka sedan och har nu kommit ifatt (är mååånga härliga timmar att lyssna på). Även avsnitt med ämnen som inte riktigt intresserar mig var skoj att lyssna på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
9/6/16, 10:21 PM
#22

Menar du Vår bästa vän? Jag vet! Jag började lyssna på enstaka avsnitt för länge sen, lite sporadiskt. Men i somras började jag lyssna systematiskt från början. Hade det på när jag skulle somna, när jag var ute och cyklade, i blåbärsskogen… Sen tog det ju slut. Därför jag jagar andra hundpoddar nu. Har blivit beroende. 😂

[AnimeV4]
9/6/16, 10:27 PM
#23

Jag har börjat lyssna på Vår bästa vän! Bra avkoppling och man lär sig mycket🙂

Maleficum
9/6/16, 10:32 PM
#24

#22 Precis, var vår bästa vän jag menade ;) Själv har jag en lååång lista på andra böcker som jag annars hade kommit igenom om jag inte lyssnat på podden så dem är planen att lyssna klart på mellan nyutkomna avsnitt. (Kolla i spelaren och än så länge är det över 96 timmars lyssnande).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
9/6/16, 10:33 PM
#25

Har precis kommit igång med Apports hundskola. Gillar den också.

hemul
3/20/17, 11:23 PM
#26

Snart kommer vår bästa vän igång igen! I april sa de, inget närmare datum. 🐶

[AnimeV4]
3/20/17, 11:57 PM
#27

Vad kul!👍

Annons:
hemul
3/21/17, 12:00 AM
#28

Jag hade fasiken abstinens i början. Först lyssnade jag igenom alla gamla avsnitt som ligger på Libsyn. Laddade mp3-spelaren full och hade i öronen hela sommaren när jag var ute och cyklade och i skogen när jag plockade blåbär - fasiken så fort det gick att plocka förresten! Sen blev det ju mycket glesare mellan avsnitten när SR tog över och sen tog det helt slut! 😕

[AnimeV4]
3/21/17, 12:24 AM
#29

Jag tyckte att det var skönt att ligga och lyssna i somras och nu blir det repetition då det är valp på g. Tar anteckningar😃

hemul
3/21/17, 1:29 AM
#30

Ha ha! Jag med! Eller inte anteckningar, men jag har en fil med en lista på avsnitt som är värda att höra igen med några stödord så jag vet vad de handlar om.

Plockade över 30 liter blåbär. Så mycket har jag aldrig orkat få ihop förut. 😂

[AnimeV4]
3/21/17, 2:48 PM
#31

Ska nog också göra en sådan lista. Vet du vilka avsnitt som är vettiga när man är blivande förstahundsägare förutom valpavsnittet?

Mycket bra med den här podden. Får också pröva för sist blev det väl bara ca 1-2 liter, fast det räckte ju till våra blåbärsmuffins + har en del i frysen😃

hemul
3/21/17, 3:11 PM
#32

Nej tyvärr, inte på rak arm. Min titlarna och beskrivningarna av programmen är till rätt bra ledning tycker jag. Tror det ivf var ett par avsnitt som var valprelaterade och de kan väl innehålla en del.

[AnimeV4]
3/21/17, 3:40 PM
#33

Får ta en titt då!👍

[Nalle-]
3/21/17, 5:23 PM
#34

#33, Tror det finns ett som heter något med inkallning och ett annat som handlar om samarbete, har för mig att båda var väldigt bra! 🙂

Annons:
[AnimeV4]
3/21/17, 5:54 PM
#35

#34 Inkallning lyssnade jag på sist och drog stor nytta av det avsnittet. Blev en del anteckningar👍Ska leta efter det som handlar om samarbete.

[AnimeV4]
3/21/17, 5:55 PM
#36

#34 Inkallning lyssnade jag på sist och drog stor nytta av det avsnittet. Blev en del anteckningar👍Ska leta efter det som handlar om samarbete.

Yuuuhanna
3/21/17, 9:17 PM
#37

Sveriges bäst podd!


[AnimeV4]
3/29/17, 11:51 PM
#38

De är tillbaka den 10:e april skriver de på facebooksidan!👍

hemul
3/30/17, 2:44 AM
#39

Har de äntligen lagt ut det nu. Va bra! 👍

hemul
4/10/17, 3:41 PM
#41

Vet vad jag ska lyssna till på cykelturen. 😃

Annons:
hemul
3/10/18, 7:33 AM
#42

Nu är de tillbaka igen, men inte på SR.
http://gurgin.libsyn.com/webpage/page/2/size/10
Och diverse andra ställen där poddar finns.

Massor med avsnitt jag missat!

Jojaton
3/10/18, 10:54 AM
#43

#42 Ja de har börjat sända i Vår Bästa Vän - Arkiv igen, om man lyssnar via iTunes/Spotify :)

Johanna - Instagram

[Outlawly]
3/18/18, 8:49 PM
#44

Det har jag helt missat att de börjat där igen! Då ska jag in och lyssna imorgon!

hemul
3/18/18, 9:00 PM
#45

Ja, snålt av SR att inte kunna lägga ut en länk va!

hemul
10/30/18, 10:33 PM
#46

Även Per Jensen har numera en pod! Ser fram emot att lyssna. Verkar komma ungefär ett avsnitt i månaden.
http://www.perjensen.se/etologi/podden---etologinytt.html

Här hittade jag dem för nedladdning om man hellre gör det än streamar.
https://www.podbean.com/site/EpisodeDownload/DIR4A20437NB7U7

Jojaton
10/30/18, 10:46 PM
#47

#46 Per Jensens podd är riktigt intressant!

Kan även tipsa om Hundtränarpodden, 72 Grader Podcast, Hundhäxorna, Hundpodden med Kicki & Fanny, Apport Hundskola och Hundens Hus podden. 72 Grader Podcast och Apport Hundskola sänder tyvärr inte längre (72 Grader kommer kanske tillbaka om de ansvariga får mer tid till det) och Hundhäxorna har bara släppt två avsnitt varav det senaste för snart två månader sen, men de är ändå värda att lyssna på tycker jag.

Sen har jag lyssnat jättemycket på Mentala Mästare - är man intresserad av träning och mental styrka är den kanon. Jenny Damm och Michelle Holmlund (agility resp lydnad) har gjort varsitt avsnitt om man bara är intresserad av hundsport, annars är det andra elitidrottare som står för riktigt intressanta tankar och peppande idéer.

Edit: orkar inte hitta länkar till alla, men jag har inte haft några problem att hitta dom på iTunes så borde vara enkelt på andra poddplattformar också, och 72 Grader Hundsnack, Hundpodden med Kicki & Fanny och Mentala Mästare finns på Spotify.

Johanna - Instagram

Skogsväsen
11/3/18, 6:21 AM
#48

Hur laddar jag ner?

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Skogsväsen
11/3/18, 6:37 AM
#49

#48 Hittade! (om någon annan inte heller vet,  klicka på "POD" vid titeln så det specifika avsnittet du vill ladda ner och så  börjar den spelas upp och sen tryck på de tre punkterna till höger om uppspelnings"baren.)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

hemul
11/3/18, 3:41 PM
#50

Vilken sajt pratar du om nu? Stämmer inte på den jag länkade till (där klickar man bara på nedladdningsikonen direkt) eller på den man kommer till med Per Jensens länkar.

Skogsväsen
11/4/18, 4:27 PM
#51

#50 Den här från inlägg #0 https://gurgin.libsyn.com/ 😃

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

hemul
11/4/18, 4:33 PM
#52

Jaså! Men där är det ju ännu enklare. Du behöver inte klicka upp varje enskilt avsnitt. Det finns ju en länk till mp3-filen för varje avsnitt i listan du länkade till, längst ner, "Direct download".

Förresten smög det sig in ett mellanslag i din länk så jag lägger in den igen.
https://gurgin.libsyn.com

Skogsväsen
11/11/18, 6:54 PM
#53

#52 jahaa haha, det var så litet så jag missade det. 😊Tack! 😃

Lyssnar nu på senaste avsnittet som släpptes den 5 november och det känns lite märkligt att Gurgin är ensam. (har inte lyssnat på alla avsnitt i podden) Och ibland så "pausar" han och hackar lite när han tänker, känns det som. Men jag är glad att podden fortsätter, hittills så känns det dock som att han behöver en till person att ha med i podden som han kan diskutera med. Men jag tycker att Gurgin gör ett bra jobb. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

hemul
11/12/18, 2:39 AM
#54

Har inte lyssnat på ett tag - brukar spara dem tills jag ska göra nåt tråkigt som att storstäda eller att jag ska cykla långt. Bodfäldt har väl inte slutat? 😮

Gurgin själv har ju inte mycket att komma med. Är ju Bodfäldt och gäster som gör det.

Upp till toppen
Annons: