Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1706 ggr
[Lizzier_83]
2015-08-20 21:50

Knölar på tik

Satt och myste med Bell i knät nu på kvällen och när jag kliade magen så kände jag som en ganska stor knöl under ena bröstvårtan. Jag fick inte känna på den mer ordentligt och ville inte bråka med henne nu ikväll men tankarna snurrar ju såklart. Ska ringa vet direkt de öppnar imorron men har lite frågor redan nu. Hur fungerar det här med knölar, vad händer om man bara låter dem vara kvar, kan de helt plötsligt då bara spricka så hon får jätteont och sen bara går bort knall fall? Eller blir hon sakta tröttare och tröttare? Eller kan hon ha dem i många år utan att påverkas av dem? Hur fungerar det?

Annons:
[tk1971]
2015-08-20 22:00
#1

Det beror ju helt och hållet på vad det är. En böld spricker av sig själv efter ett tag, och släpper ut varet (och innan den spricker ger bölden kraftig smärta). Men om det är en tumör finns det ingen möjlighet för varken dig eller nån annan här att veta om den är godartad eller om det är cancer. Du måste ta hunden till en veterinär.

[Lizzier_83]
2015-08-20 22:05
#2

Om du läser inlägget igen så ser du att jag ska ringa vet så snart de öppnar imorron men just nu har de stängt, att ingen här kan veta om den är godartad eller inte är väl en självklarhet kan man tycka. Trodde ändå att man kunde fråga här om de olika möjligheterna, om det tex inte är en böld utan en cancerknöl och man väljer att inte operera.

[tk1971]
2015-08-20 22:09
#3

Som jag sa, ingen här kan svara på det. Allt beror på vad det är, och det vet inte vi.

[Lizzier_83]
2015-08-20 22:11
#4

Förlåt så mycket att jag frågade, lovar att inte göra om det!

Honestyisdead
2015-08-20 22:14
#5

Det beror ju helt på vad knölen är för något. Tex fettknölar är ofarliga men kan vara obehagliga och bör därför tas bort. Cancer låter man inte vara kvar om det inte är en väldigt gammal hund.

Karolina-H
2015-08-21 09:34
#6

Jätte bra att du tar din hund till veterinären omgående. Det är omöjligt att säga vad det är för någon av oss här. Jag skulle säga operera bort knölen om det är en cancerknöl om möjligheten finns. Det är jätte svårt att säga hur länge hunden kan gå med sin cancer, det kan gå jätte snabbt eller långsamare beroende på vilken typ av cancer det är.

Jag hade inte möjligheten att operera bort cancerknölen på min 3 åriga hund då den satt så dåligt till, han dog bara 6 veckor efter att vi hittade knölen.

Codeavalone.blogg.se

Annons:
russin
2015-08-21 10:07
#7

Knölar i juvret kan vara allt från godartade tumörer till cancer - men operation av dessa är oftast inga problem. Min kompis ena hund fick först hela ena juverraden borttagen i november förra året - sen togs hela den andra juverraden i januari. Hunden är 12 år och klarade operationerna mycket bra och läkte snabbt.

Hur mycket som tas bort beror helt och hållet på knölen och vad den är av för sort.

[Lizzier_83]
2015-08-21 15:29
#8

Hon fick tid imorron bitti så vi får se vad de säger. Hon är tolv år och vi har redan opererat henne för cancerknölar en gång. Hon blev jättedålig efter och ville varken äta eller dricka på flera veckor, var nästan apatisk. Nu känns hon gammal och varken jag eller sambon vill egentligen utsätta henne för ännu en operation som tar så hårt på henne. Men vi får se vad de säger imorron.

LyQa
2015-08-23 20:41
#9

Hur gick det med vovven, TS?

[Lizzier_83]
2015-08-24 13:07
#10

Dom kände men hittade "bara" en knöl, inte jättestor men inte som en ärta direkt heller. Dom trodde inte att den bara skulle spricka en dag utan mer att hon skulle bli successivt sämre men att även det kunde dröja. De kan tydligen gå med sånna knölar utan att bli sjuka direkt eller att knölarna växer nämnvärt. Vi var hos samma som opererat henne tidigare och som "känner" henne och de hade ändå förståelse för att vi inte vill operera en gång till. Men än så länge är hon pigg och glad och tydligen kan hon med lite tur vara det länge till. Tack för att du tänkte på henne LyQa, det var snällt.

Honestyisdead
2015-08-24 13:13
#11

#10 Men vad är det då? Cancer?

[Daniela1983]
2015-08-24 21:27
#12

Min hund hade en knöl för inte så länge sedan, den satt dock på ett annat ställe. Veterinären sög ut vätskan och det var någon oidentifierbar för henne knöl, dock ingen tumör. Vissa knölar kan man ta med fingrarna runt, (så var våran) andra sitter liksom fast i huden, vilken har din hund?

[Lizzier_83]
2015-08-24 22:25
#13

Det här är den typen man kan ta med fingrarna runt, vet var dock nästan säker på att det var en tumör i vår hunds fall. Det är samma typ som när vi opererade henne sist fast den hör knölen är större.

Annons:
Honestyisdead
2015-08-24 23:08
#14

Var den godartad eller elak? Vad sa veterinären att det var?

[Daniela1983]
2015-08-25 07:18
#15

Jaha okej.. Någon  har sagt, om det var någon här eller vår veterinär, att om knöl sitter lös så är det positivt (kan vara en fettkula) men om den sitter fast i huden och inte rör sig är det en tumör. Men ta det jag säger med en nypa salt, jag är inte helt säker på faktan.  Och säger din vet att det är en tumör så är det väl så. Vad tråkigt för er.

Fialialej
2015-08-25 07:50
#16

#14 det vet man väl inte utan att operera ut och titta på den, vilket TS inte verkar vilja pga ålder. Tycker det kan vara klokt.

"På natten är alla katter svarta"

Honestyisdead
2015-08-25 09:15
#17

#16 Den förra blev ju uttagen.

[Lizzier_83]
2015-08-25 13:34
#18

16 Precis, orkade inte svara på det själv.

Honestyisdead
2015-08-25 15:01
#19

#18 Men vad var den förra?

Annons:
[Lizzier_83]
2015-08-29 13:06
#21

Hittade precis en till vid höger framben, de verkar dyka upp tite varstans nu. Försöker att inte tänka på det och bara gosa så mycket jag kan med henne.

Honestyisdead
2015-08-29 13:26
#22

#21 Väntar fortfarande på svar.

[Daniela1983]
2015-08-29 15:49
#23

# 21 tråkigt. :(

[Lizzier_83]
2015-08-29 17:34
#24

#23 usch ja man vill inte tänka på det, men än så länge är hon glad och följer gärna med ut på promenader så man får vara nöjd med det. Tack för att du bryr dig.

Honestyisdead
2015-08-29 17:43
#25

Oj, såg nu att det står att det var cancer förra gången! Sorry.

Mammas hund fick fettknölar lite här och där. Man kan ju hålla tummarna att det är det!

JonnaCecilia
2015-08-29 17:46
#26

Våran labtik levde i nästan ett par år med en juvertumör, sen växte den som sjutton helt plötsligt och började väl göra ont. Hon vaknade en morgon och hade inte livsgnistan kvar, svårt att andas och stor tumör, då fick hon somna in. Knappt 15 år, men fram till den dagen hade hon varit glad och velat vara med även om hon var gammal och trött. Det var en sån stor skillnad från dag till dag, att nu var det dags. Tråkigt att din fått en till knöl, hoppas ni får många fina dagar till.

[Lizzier_83]
2015-08-29 17:51
#27

#26 vad skönt att höra ändå, att det faktiskt kan gå så lång tid innan det är dags, det verkar ju också som man märker rätt tydligt när det är dags. Jag kan inte tänka mig hur jag ska kunna vara utan henne så den dagen, den sorgen. Vi hämtade henne som valp och jag har gått hemma med henne nästan hela hennes liv så hon är som min högra arm. Håller alla tummar att vi kan få åtminstone nåt år till som hon mår riktigt bra.

Annons:
[Daniela1983]
2015-08-29 18:02
#28

Har du någon bild på henne?

JonnaCecilia
2015-08-29 18:09
#29

Förstår precis hur du menar. Min labtik skaffade vi när jag var sex år så jag mindes knappt livet innan henne, och var vuxen när hon gick bort, så hon var ju liksom hela min barndom, hela mitt liv och min bästa vän. Visst var det väntat att hon inte kunde leva för alltid men vi grät floder allihopa. Har som tur är världens bästa veterinär så vi fick ta hem henne så mamma hann hem från jobbet, syrran som bor 40 min bort hann ta tåget ner och Sammi fick ligga på sin favoritplats i trädgården och äta köttbullar i stället för att gå bort i ett kalt rum hos veterinären.

Upp till toppen
Annons: