Annons:
Etikettaktivering
Läst 5488 ggr
Nervöst Skall
2015-08-20 13:05

Promenader

Jag blir inte klok på det här med promenader >< Jag är en person som vill ha det svart-på-vitt, siffror det är grejer det! Längd, tid och hastighet vill jag gärna ha.
Men då börja jag fundera på hur lång en ordentlig promenad bör vara, vilken hastighet bör man hålla osv.

Så, vad anser ni vara en "ordentlig" promenad? Hur lång är en "långpromenad"? Hur långt bör man gå med en hund varje dag? Vilken hastighet bör man hålla för att det ska bli "ordentligt" promenerande för hunden?

Och slutligen, är många kortare promenader lika bra som en lång? Tex: först en promenad på 3km sen några timmar senare en på 2km kontra endast en promenad på 5km

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
2015-08-20 13:07
#1

Långpromenad för mig är 6 km och uppåt dvs inte tid, för man kan gå 2 km och 6 km på samma tid beroende på vad man gör under vägen.
Ordentlig långpromenad för oss är minst 6 km och raskt tempo.

För Happy är dock det max 4-5 km i raskt tempo Lillan också numera pga ålder.
Men får Roxy är det minst 6 km rask promenad :) Och för mig :)

Beror på vad man gör anser jag, svåra frågor att svara på hehe tror det är extremt individuellt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nervöst Skall
2015-08-20 13:15
#2

#1 om det ändå vore så lätt att man kunde få svaret i bara siffror xD

6km känns väldigt långt för mig haha, jag är så stolt bara över 5km jag😇

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Fridaaaa
2015-08-20 13:17
#3

#2 Haha ja det är inte lätt xD Tror man definierar olika och olika sträckor är olika mycket för olika personer 🙂
5 km är ju inte dålig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Persifone
2015-08-20 13:23
#4

Om vi inte har någon annan aktivitet under dagen, så som kurs eller dw-runda så går vi minst en timme om dagen. Antingen går jag i lugnt tempo i terräng och hundarna springer lösa en timme, eller så går jag raskt på grusväg en timme. 

Hundarna gör ju av med mer energi om de kan springa lösa :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

JoannaLi
2015-08-20 15:50
#5

Oj, ordentliga långpromenader är nog lätt milen och över :D

Gick en "mellanpromenad" här om dagen, som hamnade på 7-8 km, och då tyckte jag lite synd om honom som inte fick gå så långt. Behöver kanske inte ha så jättedåligt samvete helt enkelt! ^^ 

Då naturligtvis i raskt tempo, alternativt om det är en helt ny runda, då kan vi gå ganska långsamt och nosa runt istället. 

Det beror otroligt mycket på hur långt man "bör" gå om dagen. Jag går en långpromenad (min def) några gånger i veckan, och andra dagar så mäter jag mer i tid. Typ, att vi är ute på en timmes promenad, plus kisspromenader. Då håller jag inte lika hård koll, som när jag går långpromenader.

Changrila
2015-08-20 17:14
#6

För mina hundar ger det mer att gå en rejäl promenad än flera små. Som kortast är en långpromenad ca 6km för oss, men blir inte allt för sällan 12-15km. Tid? Mellan en timme och tre timmar beroende på tempo och underlag. På grusvägarna kan vi ha ganska högt tempo, men det säger sig själv att det är svårt att gå i powerwalktempo i rejält kuperad skog utan stigar ;) Hur långt man bör gå per dag anser jag att påverkas av hunden. Vissa behöver mer motion, andra mindre, vissa mår bättre av lugnare promenader där de får nosa runt massor och därmed får viss mental stimulans också och andra behöver högre tempo för att göra av med fysisk energi. Det kan också vara olika från dag till dag. Ibland känner jag att mina hundar skulle må bra av 15km i raskt tempo, vissa dagar känns det bättre för oss med några längre rastningsrundor i lugnt tempo där de får nosa runt massor.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Wellcraft
2015-08-20 18:11
#7

Mig ska man egentligen inte lyssna på då jag faktiskt är rätt överdriven i min hunds motion.
Men en genomsnittshund bör väl få gå iaf 5 km långpromenad var dag, gärna i omväxlande miljöer.
Tempo tycker jag man kan välja utifrån vad man själv anser bekvämt.

För mig då, är en promenad sällan ordentlig. Vill jag göra något ordentligt så kör jag hellre drag eller låter hunden följa med och springa milen.
Men ptja.. En ordentlig promenad.. Bör väl vara minst 1mil enligt mig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maja2
2015-08-20 18:33
#8

För mig är långpromenad 10 km och över.  En ordentlig promenad 4-6 km . morgon/kvällsrunda 1-3 km  Kissrunda 500 m - 1 km

[Hästhoven]
2015-08-20 19:15
#9

En långpromenad ca 5-10 kilometer. Tid är olika beroende på vad vi gör längst vägen & underlag/väder. Brukar köra lite lydnad längst vägen & sedan lössläpp på ett fält. Brukar ta ca 1-2. En vanlig promenad är ca 40 minuters promenad & 20 minuters spring på fältet. Cyklar vi så blir tiden betydligt kortare.

Nervöst Skall
2015-08-20 19:51
#10

Oj nu får jag riktigt dåligt samvete😕Jag har alltid tänkt att 5km är en långpromenad och varit så nöjd med mig själv efter det, och det får dom långt ifrån dagligen :/ Dom får ju oftast vara lösa så de går ju lite mer än vad jag gör men inte i närheten av en mil…

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Maja2
2015-08-20 20:36
#11

#10 Du ska absolut inte få dåligt samvete!  Om långpromenad för dig är 5 km, så är det. Det är inget märkligt med det. Du ska verkligen fortsätta vara nöjd med dig själv efter dessa promenader. Hundarna vänjer sig ju med det man erbjuder, så dina hundar mår absolut inte dåligt för att de inte får milslånga promenader. Det handlar om oss människor, och hur mycket vi vill promenera :)

Changrila
2015-08-20 20:37
#12

#10, kan lova dig att 5km är mer än vad de flesta hundar får, och så beror det ju mycket på hur promenaderna är. Tror inte(!) det är många som går 10km dagligen med hunden i rejält kuperad terräng tex, eller 10km i lite småtrasslig skog med hundarna lösa. För de flesta hundar betyder ju dessutom den mentala stimulansen mer än fysiska promenader. Om någon jobbar heltid, går 10km och ska hinna med resten av livet, då tror jag inte att de hinner göra så väldigt mycket mer med hundarna. Kolla på hur dina hundar mår. Får de mentala utmaningar regelbundet i form av tex lydnadsträning eller spår och hålls i bra fysisk form, då är det bra, även om andra går längre och säger sig ägna 25 timmar per dygn åt hundträning ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wellcraft
2015-08-20 21:03
#13

#10 Du har väl hundar av sällskapsras? Då är det ingen fara alls. 
5km duger gott till en normal sällskapshund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Fridaaaa
2015-08-20 21:32
#14

#13 Beror helt på hunden. Jag har två hundar av sällskapsras. Den ena nöjer sig med max 4-5 km den andra behöver gå längre och älskar det också. Extremt individuellt. Så att säga att det "duger gott" beror ju helt på varje enskild individ

#10 Det ska du absolut inte ha! Happy är hemma t.ex nöjer sig med det och mår bra på det, Roxy kräver mer. Så är dina hundar nöjda och så, så kör på det :) Då passar det dem och dig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
2015-08-20 21:35
#15

#14 Den normala, eller genomsnittliga - kalla det vad du vill - sällskapshunden nöjer sig med 5km.
Det var det jag skrev, och då har jag träffat, tränat & umgåtts med en hel del sällskapshundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
2015-08-20 21:42
#16

#15 Umgåtts och träffat många sällskapshundar av sällskapsraser och många har velat gå mer än 5 km. Så det är extremt individuellt skulle jag säga, jag upplever genomsnitt/normala, att de kan & vill gå längre. Men vi verkar ha olika erfarenheter helt enkelt bara :) 

Men oavsett, man anpassar efter sin hund helt enkelt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nervöst Skall
2015-08-20 22:06
#17

#11 grejen är den att jag vet att dom med lätthet kan gå över milen så det är verkligen jag som sätter stopp för dom :/

#12 det är så svårt att inte jämföra med andra,. Speciellt eftersom jag har misskött dom så de senaste åren och det nu känns som att jag har blivit bättre med det. Ja eller det är väl det jag försöker övertyga mig själv om, att dom har det bra hos mig och få vad dom behöver både mentalt och fysiskt. Sansa har ju dessutom gått upp i vikt sen kastrering så motion för henne är ju viktig för tillfället.

#13 Jo det är sällskapshundar, papillon. Dom är ju dock väldigt atletiska och har inga som helst problem att gå över milen.

Jag försökte ta en "lång" långpromenad nu efter jag skrev mitt förra inlägg. Tycker att vi bara går, och går, och går men ändå kom vi inte längre än 6,5km…  Visst är dom trötta och nöjda nu men dom skulle lätt kunna gå det dubbla.
Det är väl jag som tycker det är rätt tråkigt med promenader för det kändes som att vi va ute hur länge som helst, men det va bara en dryg timme ><

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

knutteknop
2015-08-20 22:42
#18

Jag är också sån som vill ha siffror haha. Jag och min papillon går ca 6 km som "vanlig" promenad och 1-2 mil som långis och så mycket som möjligt lös. jag önskar att min hund kunde nöja sig med mindre men när hon bara får 6 km så blir hon heeelt galen och odräglig (trots mental stimulans på det). jag tycker egentligen också att det är skit tråkigt att promenera men det blir himla mycket lättare med en ljudbok eller en schysst radio dokumentär i lurarna, då vill man nästan inte sluta gå istället :)


Myrtorpets Möss och Kaniner

knutteknop
2015-08-20 22:43
#19

Vill ju tillägga att långpromenader blir det typ 2-3 gånger i veckan så det inte verkar som om jag går flera mil dagligen ^^


Myrtorpets Möss och Kaniner

LinaLj
2015-08-20 22:44
#20

Jag tycker att det beror på hunden och på terrängen när man har gått en långpromenad eller inte. När jag hade min dvärg schnauzer så var en långpromenad kanske 1 mil eller över om han gick i koppel eller runt 6-7 km i kuperad terräng där han gick lös. Då var han så där "nöjd trött" när man kom hem.

När jag passade grannens shih tzu som aldrig var ute och gick och som var överviktig så var en långpromenad 800 m i koppel och då var det nästan så man fick bära henne upp för de tre trappstegen till dörren. Att släpa med henne runt på en mils promenad vore omöjligt.

Tempot varierar lite. Är hunden lös så går jag gärna och spankulerar i väldigt god ro (om det inte är uselt väder för då ska man bara runt och komma hem så fort som möjligt). Går hunden i koppel brukar tempot öka om det inte är halt.

Annons:
[Hästhoven]
2015-08-20 22:56
#21

Håller med de andra att det är väldigt individuellt. Vi har både sällskapshundar & hundar från rasgrupp 8 & de är väldigt olika. Den ena vill inte alls gå något långt & vill vända hem efter ca 2 km & snabbt in i köket till sovplatsen, medans den andre skulle kunna gå/springa hur långt som helst, kan tillägga att de är av samma ras. Man märker ju själv hur mycket ens hund orkar :-)

Nervöst Skall
2015-08-20 23:04
#22

#18 skönt att jag inte är den enda som vill ha siffror hehe. Mina papilloner, speciellt Pin skulle ha det så bra hos dig! :)

#20 låter som att 1mil är vad de flesta har som långpromenad. Låter inte så kul med shih tzun som blev trött av bara 800m :s

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Nervöst Skall
2015-08-20 23:07
#23

#21 mina hundar skulle utan några som helst problem kunna gå över milen, Pin skulle tycka det va hur roligt som helst att gå långt och länge. Sansa skulle väl inte vara lika förtjust men hon skulle helt klart hänga med. Så det är verkligen jag som går kort och inte dom :/

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

smellcaramell
2015-08-21 01:46
#24

För hunden är en lång promenad runt 6km, för mig är det över milen, hah, är runt 6 km från mig till mina föräldrar och sist jag gick den sträckan så kom vi hem till mig vid 11 och min vovve tvärsomna så jag fick väcka henne vid 18 så hon fick gå ut och kissa, helt slut var hon! Men jag går oftast många korta promenader under dagen, 3-4 km är väl en vanlig promenad, sen snabbkissar om jag ska bort på typ 1-2 km. Brukar räkna på 10 min /km om vovven inte löper, då tar det minst det dubbla när hon ska markera med en droppe kiss varannan meter….. 😴 Sen på vintern blir promenaderna oftast kortare då det sällan är skottat och hunden får kämpa som ett djur för att ta sig fram och dessutom får snöklumpar i hela pälsen och börjar frysa.. :)

reckon
2015-08-21 07:21
#25

Ska man börja jämföra sig med alla andra så får man bara dåligt samvete och det är inget som gynnar hunden. Det kommer alltid finnas folk som promenerar längre med hundarna, ger hundarna bättre mat, aktiverar mer, gör roligare aktivering, är duktigare på att lära dem, köper finare och roligare saker till dem… En hund vill hellre ha en glad och lugn matte som har hund på sitt sätt än en orolig, stressad matte som försöker hinna med allt "alla andra" hinner med.

En långpromenad för oss är när vi är ute och går i kuperad terräng i en timme. Jag vet inte hur långt vi kommer på den tiden, kanske 4-5 km. Det får han ca 4 gånger i veckan. Annars knatar vi mest runt i skogen, tränar lite nosework och så leker han med lillebrorsan. Han skulle kunna promenera i flera timmar om dagen men det har matte varken tid, ork eller lust till. Det är skillnad på hur mycket motion en hund behöver för att må bra och hur långt den skulle orka promenera. Skulle man gå så långt hunden orkar får man ju rätt snart promenera 10 timmar om dygnet. Min hund har ett fint liv och jag har hittat en nivå i motion och aktivering så att jag hinner med och tycker att det är roligt och det nöjer jag mig med. Då spelar det ju faktiskt ingen roll hur mycket eller lite andra aktiverar sina hundar.

[Forest]
2015-08-21 08:59
#26

Vi går flera promenader som inte går att mäta eftersom det är privatägda vissa med vägbom :( Så jag kan inte ge dig hur många km vi går. Men raska takt går 50 minuter då är hundarna lösa större delar av promenaden. Går  en långpromenad dagligen, sen tar ofta dottern en långpromenad med hundarna + vänner med hundar. Dom är ute i timmar deras promenader är varierande ofta långa men  sakta med foto-stop-klappa får stop osv 😃 Bara ut o kissa tas i trädgården, men rastpromenader på 20-30 minuter, går i mer hundarnas takt dok inte 2 minuters luktande runt en buske som dom kanske önskar.

Maja2
2015-08-21 09:27
#27

Om man har hundar som "blir odrägliga" när man inte promenerat långt med dem, så är det passivitetsträning man borde lägga ner lite tid på tänker jag

Annons:
peafie
2015-08-21 09:57
#28

Koppelpromenader händer väldigt sällan, i princip bara vid löp eller när bilen är borta. Jag ser ingen poäng med att trava en mil med hunden bredvid sig på asfaltsväg, både jag och hunden blir jätteuttråkade av sådana promenader.  Däremot brukar vi åka till skogen en gång per dag, om vi inte har träning eller andra aktiviteter, och gå runt där ca 2 h. Vad det blir i sträcka vet jag inte, men det är inte speciellt långt, 5-6 km kanske. På skogsturerna brukar vi varva fotgående löst med fri hopp och lek och jag tror hunden springer minst gånger så lång sträcka som jag (över stock och sten dessutom) när hon går fritt så jag oroar mig inte för att det ska vara för kort.

Jag tycker #25 sade det jättebra, det finns ingen poäng att jämföra sig med andra. Av vad jag har sett här på forumet och i din blogg så har dina hundar ett toppenliv som är få sällskapshundar förunnat.  Glad

Bloggen     ○    Instagram

Nervöst Skall
2015-08-21 12:06
#29

#25 hihi vi har som mest promenerat drygt 9 timmar (med pauser) i fjällen för några år sedan, nog va dom trötta men dom hade lugnt kunnat fortsätta gå med lite vila. Så att gå så långt som dom klarar av vore nog helt omöjligt, ska försöka tänka på att dom faktiskt blir nöjda på 5 km och inte stressa så över siffror och hur långt andra går.

#26 Jag använder en app för att se hur långt jag gått, hur lång tid det tagit och vilken hastighet vi haft.
Är väl kanske inte jättebra för mig dock för jag glor så och lägger sån stor tyngd på siffrorna ><

#28 Tack så jättemycket! Det betyder så mycket att höra att jag ger mina hundar ett bra och aktivt liv!
Jag har tyvärr varit jättedålig med dom nu i ett par år då jag inte mått så bra, det är väl därför jag är så desperat att visa att jag nu ger dom det liv dom förtjänar och vill ha.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

MonsterTrollet
2015-08-21 12:16
#30

För mig är långprommis 6 km och längre, normal prommis mellan 3-6 km och kortis allt där under.
Jag vill ha rask fart, avskyr att stå och glo med en hund som ska lukta hur länge som helst, här får det kissas och strosas en stund sen går vi på, och sen efter nån km blir det strosa och snusa igen, annars kan det ju ta 3 timmar att komma nån vart.
🙂

Har runkeeper men den har ballat ur så nu har jag inte nån aning om hur långt jag går om jag tar en annan runda än de vanliga.

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Kaninernasbästa
2015-08-22 19:34
#31

Längre promenad för mig och min sköthund Elsa (gordonsetter) 7 km om vi går raskt. Tycker annars om att cykla/springa och då blir det ungefär lika långt bara lite mer ansträngande.

ipopuma
2015-08-22 22:35
#32

Beror på vilken hund. En långpromenad för min ena hund är liksom mellan 4-6 km. Och för detta är detta ingen mellan promenad utan en lång promenad. Mina andra två är en långpromenad typ mellan 10-20 km sedan efter blir det en extrem promenad. Men hund nummer ett hade aldrig tyckt det skulle vara kul gå i hund nummer 2 o 3 tempo eller sträcka.

Att dina hundar går över 3 km per dag tycker jag är viktigt. För det är en siffra för mig vad den motionen en hund bör få ( ENLIGT MIG och MINA riktmärken) sedan beror det på, har jag tränat den dagen kanske jag inte väljer 2,5 timme att vara ute och gå för då behöver inte hunden det.

Zadeira
2015-08-23 21:45
#33

Jag har kronisk värk och ofta svårt att gå långt på en gång, eller snabbt tempo för länge, och för mig är 5-6 km en långpromenad.  Våra normallånga promenader, det vill säga de som vi oftast går på våra dagliga rast-rundor, ligger på ca 2-3 km åt gången.

I snitt kan man väl säga att vi håller en hastighet på ca 6km/timmen när vi promenerar aktivt. Det funkar för både mig och hunden. Sen är det ju ibland många pauser för att lukta, kissa osv så en runda kan ta väldigt lång tid även om sträckan är kort.

Vad som är långt eller hastigt tempo beror ju på hunden och det får man nog känna in själv för var hund man har. Precis som att det är svårt att generalisera om en långpromenad är bättre än flera korta eller tvärt om.

Joyous
2015-08-23 23:40
#34

För mig är 6 km en normal promenad, jag skulle absolut inte kalla det långt utan det är ungefär vad vi går på kvällen. Men å andra sidan kan inte den yngsta hunden vara lös vilket gör att vi går, cyklar och springer mer än vad jag hade gjort om hon kunde bränna mer energi själv. Jag gillar att cykla med Humla så att hon får sträcka ut sig ordentligt! Jag har dock märkt att hon är betydligt tröttare om vi går en lång sträcka än vad hon är om vi cyklar samma sträcka. Jag antar att det har att göra med att hon har lättare för att återhämta sig från en fysisk prestation ( som exempelvis drag) medans promenaderna erbjuder mer doft och synintryck = mental tröttnad.

Annons:
Vizzla
2015-08-24 09:32
#35

Långpromenad för oss är nog mist 1,5 timme långa, mäter sällan sträckan om jag inte har Runkeepern på. Går ibland milen och det är skönt. 

Tempot låter jag hundarna bestämma, det är ju lite dagsform. Ju längre jag går desto högre och jämnare tempo får dom.

Tror inte d är nån skillnad på att gå flera medellånga mot en jättelång. Det är väl upp till vad man själv vill och vad hunden mår bra av. 

Det viktigaste är väl att gå i terräng egentligen. Asfalterade vägar är ju inte jättebra för hundkroppen.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

bustjejen
2015-08-24 12:54
#36

Jag går sällan någon riktig långpromenad med min hund, utan jag går 3 kortare promenader /dag, som är på mellan 3-6 km vardera i varierande tempo och terräng. Hon är en ren sällskapshund, en cockerpoo om det har betydelse.

IdaKw
2015-08-24 15:03
#37

En långis för mig brukar vara runt milen, ibland mer eller mindre.. Kanske 8-15 km. Och tiden varierar ju såklart efter var man går, och vad man gör. Vi kan vara ute en halv dag ibland och bara strosa, utforska och leka. Och vi går ut på långis någon gång i veckan, brukar försöka hålla mig till varannan dag. Och varannan dag går jag någon av mina 5 km rundor. Vi har en stor trädgård så inte så ofta som jag går kissrundor, utan det gör hon i trädgården när hon behöver.

Hogwarts
2015-08-24 20:15
#38

Hur håller ni koll på hur långt ni går?

panini
2015-08-24 20:18
#39

#38 Undrar samma då jag inte kan använda någon app för då behövs internet!

Zadeira
2015-08-24 20:55
#40

#38 och #39 jag använder sidor där man kan rita ut sin runda på kartan så mäter den. Det blir ju inte exakt, men man ser ju på ett ungefär. Jag gör det bara då och då för skojs skull och bryr mig inte egentligen eftersom jag tycker det är viktigare att promenaden känns bra och ger oss båda något. Men ibland är det roligt att kolla om det känns likvärdigt som det faktiskt är.

Ex http://iform.se/route

panini
2015-08-24 21:22
#41

#40 Tack så mycket! 

Ja det viktigaste är ju egentligen vad, var och hur man gör promenaderna, men det skulle ju vara kul att se vad dom vanliga promenaden ligger på :)

Annons:
Joyous
2015-08-25 09:45
#42

#38 #39 Jag har en klocka från Garmin med gps som håller koll på distans, vilken hastighet jag håller, pulsen mm. Väldigt användbar!

fridarebecka
2015-08-25 12:45
#43

En långpromenad för mig är på minst 5-6 km, men ärligt talat så går vi sällan långpromenader, det blir max en gång i veckan. Anledningen till det är att både jag och hund tycker det är roligare att fysträna genom drag eller löpning.

LuLeLo
2015-08-25 21:04
#44

Kissrunda: 5-10 min Kortare runda: 1- 1.5 km, ca 20 min Vanlig runda: ungefär 2-3 km, ca 30-50 min Långrunda: 4km eller mer, ca 1h eller mer. Vandring: 1.5 mil eller mer, 3h eller mer. Hundarna i familjen går vanligen 1 kissrunda, 2 kortare rundor och 1 vanlig runda. På helger blir det oftast mer ibland blir det mindre. Jag tänker inte alltför mycket på det här, tror inte det spelar någon roll hur du delar upp sträckan.

Tass Josephine

[Nalle-]
2015-08-26 11:58
#45

Jag har sällan koll på hur långt jag går, men jag skulle nog räkna en koppelpromenad på runt en timme som en långpromenad och då blir det kanske 5-6km i mitt tempo 😉 Men helst går jag lös med mina i skogen, då kan vi vara ute längre men jag tror inte att jag själv går så mycket längre. Hundarna springer ju dock desto mer!

[Tilde]
2015-08-26 12:03
#46

Långpromenad för oss är 1-2 timmar, kanske 5-8 km beroende på hastighet (vilket i sin tur beror mycket på vädret). Kortpromenader är runt 20 min, så kanske 1 km. Men ofta stannar vi också upp för att busa och springa på gräsplaner innan vi vänder hem.🙂

IdaKw
2015-08-28 15:10
#47

#38 använder runkeeper (app). Men internet behövs Inte när du väl har laddat ner den. Då funkar det utan. Den går på gps bara.

panini
2015-08-28 19:37
#48

#47 Tack så mycket!! 👍

Annons:
[Majbot]
2015-08-28 20:29
#49

Raskt tempo i minst 50 min, hinner väl minst 6 km då :) men typ 5-7 lite beroende på vad en gör, är det mycket terräng så kan jag tycka 5 km kan gå som ordentlig promenad.

wingren
2015-08-29 13:05
#50

Tycker raska långpromenader känns ganska värdelösa för både mig och min hund. Han har inget behov av superbra kondition så när vi promenerar så är det mer fokus på att han ska få ta in lukter och intryck. Det är det som gör honom trött, inte att bara springa på för då ger det bättre o bättre kondition vilket gör att man behöver gå längre o längre :p Jag prioriterar hellre att åka o träna på brukshundsklubben eller på någon åker :) Men alla är olika och man känner sin egna hund bäst och vet vad den behöver, tycker precis som vissa ovan att en harmonisk ägare ofta resulterar i en harmonisk hund :)

Upp till toppen
Annons: