Annons:
Etiketthälsa
Läst 1697 ggr
Miltonthedog
2015-08-04 14:28

Träffa andra hundar efter kastrering?

Hej! Vi kastrerade vår han-hund i onsdags, allt har gott jättebra och han accepterade struten på en gång. Men nu till frågan, får han träffa andra hundar nu efter sin kastrering? För vi ska iväg på en o träffa hanns syskon på lördag. Då kommer vi att ha tagit bort stygnen på fredagen, alltså 9 dagar efter operationen, o valpträffen 10 dagar efter operationen. Tror ni det är optimalt att vi åker iväg då? Det tar oss ca 2 timmar att åka dit med bil, o vi kan inte "boka ett annat datum" eftersom det här har varit bestämt länge. Han är väldigt pigg i övrigt just nu och har tagit alt OTROLIGT bra! 🙂

Nu vill jag inte få några onödiga kommentarer om att vi kastrerade han, utan vi gjorde det som var bäst för oss och han.😉

Annons:
Honestyisdead
2015-08-04 15:09
#1

En hunds ärr sprack upp efter stygntagning vid vild lek. Men håller man koll och hunden så den tar det lite lugnt och ni får klartecken från djurvården borde det gå.

Kallaterrier
2015-08-04 15:11
#2

Om ni inte låter valpen leka med de andra valparna borde det gå bra. Se det som ett bra tillfälle att träna passivitet, ta med en invand filt och något riktigt gott att tugga som varar länge.

Det tar ofta längre tid för innanmätet att läka så även om stygnen är tagna är det bra att ta det lugnt ett tag till.

Miltonthedog
2015-08-04 15:15
#3

Så ni tycker inte han ska få leka med de andra valparna alls?

Honestyisdead
2015-08-04 15:17
#4

#3 Jag hade nog inte vågat chansa. Det kan ju gå väldigt vilt till.

Kallaterrier
2015-08-04 15:19
#5

#3 Nej, risken är för stor tycker jag. Det är ju inte synd om honom för att han inte får göra något som kan vara potentiellt riskabelt. Kör lite träning med honom, träna kontakt bland de andra hundarna och enkel lydnad, träna passivitet så får han och ni ut mycket mer av träffen än att bara tumla runt med syskonen. Om såret skulle gå upp blir det ju jättejobbigt för hunden och för er. Han är ju faktiskt fortfarande nyopererad.

Miltonthedog
2015-08-05 10:37
#6

Putt

Annons:
Naviifax
2015-08-05 10:43
#7

Du har väl fått svar? 😃 Eller svaren kanske inte var dem du ville höra 😉

Jag tycker som ovanstående, kan ju hänga med men inte leka.  Stygnen kan ju gå upp, inte särskilt kul :( Dubbelkolla med veterinären när du hämtar annars :)

@adventuresofnavi | instagram

[Annamaja27]
2015-08-05 10:44
#8

Rådgör hos veterinären när ni tar bort stygnen.

Kalli
2015-08-05 12:42
#9

Det är ett bra tips ovan, att rådgöra med veterinär om ni ändå ska dit och ta stygnen dagen före. Är de tveksamma skulle jag personligen inte chansa.

Miltonthedog
2015-08-05 14:47
#10

#7 Jag tänkte mer om det fanns andra åsikter. Nån som har haft liknande "problem" osv. ? ;)

poodlelicious
2015-08-05 17:45
#11

Jag hade inte heller chansat.

Lexie82
2015-08-05 21:33
#12

#10 Det verkar som att de flesta har samma åsikt. Men jag kan ge dig ett annat perspektiv i alla fall. Jag har själv opererats flera gånger, och jag vet att bara för att stygnen har tagit så betyder inte det att jag har läkt rakt igenom. Så jag skulle inte ge mig på att brottas dagen efter, och det gör ju hundar när de leker.

Hälsa på de andra hundarna kan han ju göra, men inte busa. Då riskerar du att han får inre blödningar.

imsuchadiva
2015-08-05 21:46
#13

Jag tycker du ska rådfråga med veterinären. Jag har aldrig kastrerat en hund så vet inte hur lång tid det "normalt"' tar innan det är läkt ordentligt. Berätta gärna vad veterinären sa, om du frågar så klart!

Annons:
Upp till toppen
Annons: