Annons:
Etikettövrigt
Läst 1900 ggr
Haku
2015-08-04 12:38

Hundar som skäller hela tiden i villa

Jag vet inte hur det ser ut kring detta så tänkte fråga, självklart får man ju inte ha hundar som skäller hela tiden i lägenhet då blir man störningsanmäld direkt. Jag bor i lägenhet men väldigt nära där jag bor vid en gångväg där många går och nära mataffären ligger en villa med en trädgård där två små hundar skäller hela tiden, ägarna säger inte till dem springer fram till staketet så nära dem kan komma varenda människa som går förbi och ylar och skäller  och om ingen går förbi skäller dem ändå jag är ingen sån som brukar bry mig så mycket om sånt här men jag är nyfiken är det ok bara för dem bor i villan där? dem stör ju ändå folk det ser jag på vissa som går förbi speciellt äldre som verkar tycka ljudet är obehagligt.

Annons:
Ravynsfair
2015-08-04 12:52
#1

Jag tycker inte att sådant är ok, oavsett villa eller lägenhet. 
Har man grannar så är man skyldig till att hålla "frid" skulle jag tycka.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Haku
2015-08-04 12:55
#2

#1 Håller med om att det inte är ok, stör mig lite att ägarna bara sitter där i sin solstol och inte ens säger till sina hundar dem bor väldigt centralt finns hundrädda osv.

Tant Grön
2015-08-04 12:56
#3

Först kan man ju klaga till ägaren, eventuellt med en lapp i brevlådan. Hjälper inte det så kan man klaga till kommunen, tror det är miljökontoret, men är inte säker.

[tk1971]
2015-08-04 13:01
#4

Värre än skällande tycker jag är hundägare som släpper ut hunden på tomten och så smiter den iväg. Det har hänt flera gånger att jag kommit gående med min hund, hunden inne på tomten får syn på min hund och så hoppar den över staketet. Då är det bara att hoppas att den är på lekhumör. För annars kan det gå riktigt illa.

Haku
2015-08-04 13:04
#5

#4 dem är lösa nära staketet och dem blir extra galna när jag promenerar förbi med min hund det blir inte kul om dem smiter ut, en gång smet faktiskt en av hundarna ut och skrämde min hund så mycket att hon kissade på sig av rädsla och hon brukar inte vara feg utan väldigt modig

Nova1234
2015-08-04 13:09
#6

Det är inte okey med Skällande hundar, inte ens ute på landet får man ha hund som står och skäller och stör hela dagarna. Enstaka skall får man tåla, men det finns en gräns för allt.

Annons:
[Hästhoven]
2015-08-04 15:50
#7

Det är inte ok. Här där vi bor har i princip alla hundar i byn (främst jakthundar) & givetvis skälls det en hel del lite här & där eftersom att alla grannar har sina hundar i hundgård, så här är det inte lika "big deal" men det beror ju helt på vars man bor & vad det är för folk.

Wellcraft
2015-08-04 16:03
#8

Har man köpt tomt & hus så finns det inget som säger, såvitt jag vet & läst, att det är på något vis olagligt för hunden att stå och skälla - även om det sker frekvent hela tiden.
Såklart ska man ju ändå ta sitt förnuft till fånga och tänka på hänsyn.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Haku
2015-08-04 17:59
#9

#8 Jag tror inte det är olagligt, men eftersom deras villa står centralt så stör dem väldigt mycket folk är det ok?

Kallaterrier
2015-08-04 18:32
#10

#9 Har du pratat med husägarna om att deras hundar känns jobbiga för andra? Det är ju inte säkert att de har fattat att andra tycker att hundarna är ett problem, man blir så lätt hemmablind.

Haku
2015-08-04 18:34
#11

#10 Jag har social fobi, men det är inte så stort problem för mig jag mer funderade över hur det såg ut gällande regler om hundar "stör" folk hela dagarna :P

Nova1234
2015-08-04 18:58
#12

Vi bor på landet, vi hade en granne som hade hund i hundgård, den skällde konstant. Jag ringde komunen frågade om dom hade rätt att ha hunden så. I vår kommun får man inte ha konstant skällande hund ute och störa andra. (Man får inte ha hur skräpigt man vill på den egna tomten heller, man är skyldig att hålla snyggt omkring sig)

Haku
2015-08-04 18:59
#13

#12 Tycker det låter mycket troligt, var bara intresserad jag kommer inte anmäla dem utan det kommer säkert någon annan göra till slut dem som bor i lägenhet närmare den villan får ju höra Skällande hundar väldigt ofta.

Annons:
Nova1234
2015-08-04 19:11
#14

#13 ja det är hemskt att höra hund som skäller dagarna i ända Hon jag pratade med på komunen tyckte jag kunde lägga en lapp i brevlådan och tala om att deras hund stör, så att dom kan åtgärda problemet. Innan kommunen skickar ut ett brev, om besök ett besök som hundägaren får betala ( kommer inte ihåg kostnaden)

Upp till toppen
Annons: