Annons:
Etikettövrigt
Läst 790 ggr
Lexie82
8/3/15, 11:10 PM

Vad täcks av försäkringen?

Jag undrar vad som brukar täckas av hundförsäkringar? Är det bara sjukdomar och skador? Eller brukar de täcka "frivilliga" grejer som höftröntgen, kastrering och allergitester?

Annons:
[LoveUnite]1
8/3/15, 11:23 PM
#1

Finns hel och halv (jag kan endast svara för det jag vet om folksam)

Jag har hel, den täcker sjukdomar, skador, medicin, kastrering pga sjukdom och diversa veterinärbesök som urinprover, blodprover och allt möjligt.

Men jag måste alltid komma över självrisken på 1500 för att det ska gälla och har en period på 3 månader tror jag, kanske längre, att komma över den summan.

Foder även veterinärfoder ingår ej, frivillig kastrering TROR jag inte gäller men när min hund blev kastrerad var det pga livmoderinflammation.

Det är allt jag kommer på nu.
Man har ju ett max belopp och även över självrisken drar de någon procent på resterande som jag också får betala.

Min hund har säkert kostat mer än 70 000 kr i försäkringspengar så jag rekommenderar försäkring!

isblixt
8/3/15, 11:41 PM
#2

Det är olika mellan försäkringsbolagen men rent generellt så täcks endast sjukdomar och allt runtomkring av försäkringen. Du måste alltså ha en bakomliggande orsak (sjukdom) för att få pengar tillbaka på försäkringen. Kastrerar du din tik i förebyggande syfte så får du betala med egna pengar. Min ena hund hade problem med sina analsäckar som ung och inte förrän vi varit hos veterinären några gånger kunde vi bevisa att det tydligt var ett problem för vår hund och försäkringsbolaget valde då att täcka eventuell operation.

russin
8/4/15, 8:14 AM
#3

Försäkringar täcker sjukdomar och skador - i stort sett aldrig förebyggande åtgärder.

Vad gäller saker som t ex allergitester, så krävs det att hunden uppvisat allergiska symptom och alltså redan är sjuk innan vissa bolag ersätter vissa raser för det.

Kastrering ersätts aldrig om det inte krävs av medicinska skäl.

Upp till toppen
Annons: