Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1635 ggr
Lexie82
8/3/15, 11:09 PM

Cykla med hund?

Jag hade tänkt försöka börja cykla med hunden, så att han får springa lite mer än vad jag orkar, så jag tittade runt på nätet efter såna där cykelfästen.. men de var ganska dyra. Hur gör ni andra? Jag vill inte behöva lägga 3-400kr på ett cykelfäste om det sen visar sig att hunden inte vågar springa bredvid..

Annons:
zakkris
8/3/15, 11:11 PM
#1

jag kör att jag har kopplet i handen. men min hund kan några komandon men de är lite mer riskabelt än att ha fästen. Men det funkar om man har ovan hund

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Fialialej
8/3/15, 11:14 PM
#2

Jag har hunden lös. 

Alternativt kopplad och fäst i framdelen av pakethållaren. Kopplet är då så kort att hon inte kan springa framför cykeln.

"På natten är alla katter svarta"

Sugar Mist
8/3/15, 11:14 PM
#3

Ullared har cykelfäste för 150kr tror jag?

Cyklar med jycken lös jag.

-

[LoveUnite]1
8/3/15, 11:18 PM
#4

I början höll jag kopplet i handen, fungerade alltid jätte bra.

Sedan köpte jag något fäste, en svart stolpe typ som man fäste under sätet , fungerade också bra, dock om hon fick för sig att springa runt cykeln så snurrade den runt till andra sidan och den kändes otrygg ibland då hon lyckades få omkull mig x antal ggr (katter) ett snabbt ryck åt sidan och jag låg på marken =(

Så jag återgick till att hålla kopplet =)

Men detta var en billig grej för under 200 kr men det var kanske 5 år sedan om inte mer när jag köpte den. 179 eller något sådant.

Har du en hund som inte hittar på hyss som min skulle säkert en sådan fungera!

Whippet
8/3/15, 11:23 PM
#5

Jag har kopplet i handen, läderkoppel. Men kör inte för hårt med honom i början.

I'm out Vilar huvudet i handen

Nervöst Skall
8/3/15, 11:33 PM
#6

Jag har dom lösa när det går annars håller jag kopplet i handen, håller även i styret med båda händerna då jag är så dålig på att cykla xD Funkar superbra! Jag har aldrig testat med fäste men jag föredrar att hundarna springer lite framför mig så att jag har bättre koll på dom så att hålla i kopplet funkar prima för mig :)

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
Lexie82
8/3/15, 11:47 PM
#7

Kanske ska prova att helt enkelt hålla i kopplet då. Jag vet inte alls hur han kommer reagera på cykeln.

#3 Hade jag tänkt på det för några dagar sedan, när mamma var i Ullared, så hade det varit bra. Men jag bor lite för långt ifrån, tyvärr.

Nervöst Skall
8/3/15, 11:54 PM
#8

Jag började med att cykeln fick "följa med" på vanlig promenad (jag ledde den alltså) så han kunde vänja sig lite först^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Sugar Mist
8/4/15, 1:01 AM
#9

#7 Jag hade förövrigt valt fäste alla dagar, mitt fäste är sönder efter att cykeln blev stulen men så värt. Att koppla hunden och bara gå med cykeln och hunden fäst i fästet är en bra början, gjorde så med min dragande aussie, som kunde rycka till och kissa ibland men fjädringen dämpade rycket väldigt bra.

-

[Einarpung]
8/4/15, 1:27 AM
#10

Jag cyklade jämt med min förra hund som tyvärr inte finns idag. Vi cyklade varje dag. Hade henne kopplad till pakethållaren. Funkade superbra för oss men om man vill va på den säkra sidan så ska man nog köpa den riktiga utrustningen..

Naviifax
8/4/15, 7:57 AM
#11

Vid vilken ålder kan man börja cykla? :) Runt 1 år?

@adventuresofnavi | instagram

Ninwe
8/4/15, 9:32 AM
#12

Vi använder selar på våra hundar, som kopplas fast i en springer (vi kallar det så, antar att det är samma sak som fäste?). Sedan har vi halsband och koppel Också (som vi håller i handen), så att vi lätt kan korrigera om hunden vill dra iväg. Springern är där för att inte hunden ska komma för nära cykeln och inte lika lätt kunna ta sig in framför/bakom cykeln. Lycka till! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Sugar Mist
8/4/15, 3:41 PM
#13

#11 Jag började introducera den vid 9-10 månader för Flynn.

-

Annons:
Wellcraft
8/4/15, 4:06 PM
#14

Jag har inget fäste, vi har klarat oss bra ändå. Och då är min hund stark som en oxe för sin storlek, kört drag i ca. ett år.
Vid cykling så använder jag midjebälte och ett elastisk koppel, så cykeln blir inte störd om hunden skulle dra, utan tack vara bältet blir det enklare att hålla kvar balans samt hålla emot.
Vid barmarksdrag (cykel) sätter jag en lina på ett spec. vis fram på cykeln så den ej kan trassla, gärna elastiskt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vattnadal
8/5/15, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

När jag cyklar med hundarna gör jag det för att de ska få motion och bygga muskler. Jag vill därför ha dem framför cykeln, och att de drar. Jag sitter på och bromsar, hjälper till att trampa i uppförsbackar möjligen. Vill jag ha riktigt skoj tar jag kickbiken istället för cykeln.

Jag håller aldrig hundarna i handen, dels för att jag inte skulle orka, men även om de skulle trava snällt bredvid cykeln, så räcker det att de drar lite utåt, eller gör ett ryck framåt, för att jag skulle styra snett och köra omkull.
Jag fäster aldrig linan i mig via tolkbälte heller, för kör jag omkull och hundarna inte stannar exakt på sekunden, kommer de att släpa mig över styret och troligen en hel del meter längs vägen med, innan de stannar. Det känns bara jag bromsar och de vill fortsätta, att det är skönt att linan sitter i fordonet och inte i mig. 😉

Jag har nomeselar på hundarna, spänner fast dem i en tolklina med expander och den sitter antingen i styrstången eller i ett dragfäste i styrstången som hindrar en slak lina från att trassla in sig i framhjulet.

Här kör jag kick med grönländaren Ingrid och huskyn Embla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Naviifax
8/5/15, 3:22 PM
#16

#15 Men lägg vad kul!! Det vill jag meeeed göra!

@adventuresofnavi | instagram

Whippet
8/5/15, 3:46 PM
#17

#15 Coolt!! Om jag hade haft större hundar skulle jag lätt göra detta! Tro inte det går med mina pluttar :P Ena är 34 och den andra ca 38/39 i manken.

I'm out Vilar huvudet i handen

[Nalle-]
8/5/15, 10:36 PM
#18

Jag cyklar med min bara med kopplet i handen. Har testat med springer och tycker de är jättebra men har inte prioriterat att köpa en själv då det fungerar fint utan också här. Andra har gett bra tips på hur man kan introducera cykeln, själv körde jag bara på och det fungerade bra det med ;)

hemul
8/5/15, 11:01 PM
#19

Nåt jag undrar över är hur man får hunden att fatta att den inte ska hoppa mot cykeln och speciellt inte mot hjulen.

Har en panikgrej när det gäller hundtassar och barnfötter som skulle kunna komma in i ekrarna. Kanske p.g.a. en olycka jag själv hade som barn. Jag ska definitivt cykla med min nästa hund, så jag grunnar på det där.

hemul
8/5/15, 11:03 PM
#20

Alltså jag fattar att det inte är så troligt att den börjar hoppa så länge det går undan och den springer bredvid. Men när man saktar ner för att stanna eller när man just sätter igång kanske den blir uppspelt och vill buffa lite på husse/matte.

Annons:
Ambrose
8/5/15, 11:13 PM
#21

Cyklar med hunden i koppel i handen, sedan kan hon kommandon som "sakta" och "ut".

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Vattnadal
8/6/15, 11:30 AM
#22

Drag kan man köra med alla raser, stora som små. Man kan börja med att låta dem dra något annat, för att lära dem lägga tyngd i selen, en bit trasmatta tex. Sen kan man prova med kätting, däck eller annat som låter mer. Välj saker som stannar när hunden stannar, så den inte blir påkörd bakifrån:
Det är att föredra då, att ha en kombisele, så draglinorna kan fästas i sidoringarna. När hunden fattar, kan man börja springa med den i tolkbälte, sk canicross. En tävlingsgren i barmark, om man är sugen på att jaga Medaljer

Är hunden så att den kan bli rädd för cykeln, gå med den i början. Annars är det bästa tt när hunden fattat att den ska dra, kan några bra kommandon som start, sakta, stanna, höger, vänster, rakt fram, passera (de viktigaste) så spänner man den framför cykeln, har någon annan som kör före på cykel. Har "haren" framför hund med räcker det troligen. Annars kan de med fördel ha favoritleksaken, lite korv eller annat som tydluigt visas för hunden. JKör första gåpngerna väldigt kort, beroende på hund 20-300 m, stanna, belöna och beröm. Utöka sen till längre pass om det går bra.

Vi kör aldrig med polarhundarna om det är för varmt eller för hög luftfuktighet. Ska de dra på allvar i storspann, aldrig över 12 grader, vi kan fuska lite om vi bara tar 1-2 framför kick eller cykel, men aldrig över 15 grader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: